Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knasig katt, eller?  (läst 4320 gånger)

Cecilia

  • Gäst
Knasig katt, eller?
« skrivet: 07 okt-05 kl 22:33 »
Har nyligen blivit med två katter som följde med vårt husköp. Både har sina egenheter som alla katter har men den ena har jag svårt att läsa av ibland. Han älskar att gosa och till och med kräver det men samtidigt som han verkar ha det som mysigast och kurrar ljudligt så kan han börja slå/vifta på svansen. Vad kan han mena med det? Jag trodde att katter som viftar på svansen signalerade irritation, eller  ????

I@

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-05 kl 22:48 »
Hej Cissi!
En katt som viftar på svansen visar inte alltid irritation. Katter håller balansen med sin svans. Om katten skulle vara irriterad skulle den nog också visa det på nått annat sätt, tex genom att gå därifrån eller att säga till på skarpen genom att sätta klorna i tex din hand.
Jag tycker det låter som att din katt/katter är fullständigt i sina sinnesfulla bruk (helt normal).

MVH Ia  :D

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #2 skrivet: 08 okt-05 kl 00:21 »
Min katt viftar med svansen när hon är glad!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

 

Grumphy

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #3 skrivet: 08 okt-05 kl 07:57 »
Min han katt gör så ibland, han slår lite med svansen när vi kelar och speciellet förekommer detta när han blir kliad på magen. Magen är ett känsligt område på en katt så kanske där av men han biter aldrig, jag ser att han markerar och kliar honom någon annan stans. Han älskar annars att bli gosad på magen men men.

Jag har också varit med om andra katter där det bara helt enkelt slår över  de blir förbannade och de sätter tänderna i en allt i från hårt till bara att hålla fast.

Smulan tog tag med klorna när hon var yngre, detta då om jag drog tillbaka handen, alltså slutade att gosa med henne. Men det hände också att hon började gnaga på mig och ganska hårt också så jag markerade genom att säga ajajaj judligt och hålla min hand helt stilla och det funkade som regel och så slutade jag att gosa med hene då. detta har gett resultat hon biter aldrig nu mera eller så har hon helt enkelt växt ifrån det beteendet, så nu har hon bara svårt för att vara still och springer runt oftsat.

Ge katten lite tid och se vart de barkar, det kan vara ett sätt för just denna katten att vara på och då får man anpassa sig efter det helt enkel, det kan ju helt enkelt vara en förtroende fråga, ni e ju nya för varandra än så länge.

Lycka till !

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #4 skrivet: 08 okt-05 kl 11:25 »
Hej alla kattvänner!
Jag tror att katter använder sin svans till att uttrycka fler känslor än irritation. Det är nog som nån här skrev, att man får se till hela kroppsspråket. Katters magar är känsliga områden. Många katter blir lätt osäkra och känner sig hotade när man kelar deras magar. Jag tror det blir en "käsnlokrock" - kel och hot.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Cecilia

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #5 skrivet: 08 okt-05 kl 23:47 »
Ja, jag tror det ligger något i det ni säger... Det lustiga med min katt är att det snarare är regel än undantag att han slår med svansen. Det verkar vara en vana av något slag. De enda gångerna svansen är still är när han sover, om han inte drömmer såklart. Det stämmer nog inte att han skulle vara ovan vid oss för tydligen har han varit såhär flera år tillbaka (tjurig kallade den förra ägaren honom, med glimten i ögat förstors...). Dessutom kräver han kel bokstavligen. Han hoppar upp på en i famnen när man ligger på soffan och stryker sig mot kinderna för att sedan lägga sig ner på bröstet och kurra högljutt för att bli kliad bakom öronen. Tala om origainal alltså. Ja jag vet inte. Gör era katter något som strider mot "regelboken"?

Pussling: Din katt kanske tror att hon är en hund.

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #6 skrivet: 09 okt-05 kl 07:48 »
Cecilia: Jag har haft samma tanke som du. Har haft hund tidigare o upplever det som att min katt använder sin svans som en hund.
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #7 skrivet: 09 okt-05 kl 11:03 »
Jaa, outgrundliga äro katters vägar...!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

dan_t

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #8 skrivet: 09 okt-05 kl 23:09 »
Ja, jag tror det ligger något i det ni säger... Det lustiga med min katt är att det snarare är regel än undantag att han slår med svansen. Det verkar vara en vana av något slag. De enda gångerna svansen är still är när han sover, om han inte drömmer såklart. Det stämmer nog inte att han skulle vara ovan vid oss för tydligen har han varit såhär flera år tillbaka (tjurig kallade den förra ägaren honom, med glimten i ögat förstors...).
Generellt verkar det på katter att när de slår med svansen så är de på jakt eller lek och bushumör.
Vi har en katt som alltid går med svans rakt upp som  en radioantenn när hon går över gården, "Här kommer jag så passa er" ;D

Dessutom kräver han kel bokstavligen. Han hoppar upp på en i famnen när man ligger på soffan och stryker sig mot kinderna för att sedan lägga sig ner på bröstet och kurra högljutt för att bli kliad bakom öronen. Tala om origainal alltså. Ja jag vet inte. Gör era katter något som strider mot "regelboken"?
Vår äldste katt kräver också att man kelar med henne, hon stångar en med pannan i ansiktet eller mot händerna. :P

Alla katter är "orginal".  ;)

Cecilia

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-05 kl 07:35 »
Vilken tur vi har med våra katter! Trevligt att det finns fler "stångare" och svansviftare där ute så att vi får ta del av dem  ;). Det där med radioantenn-svansen känner jag igen från våra tidigare katter. Det verkar finnas lika många beteenden som katter, även om det självklart finns många gemensamma drag. Dela gärna med er av dem.

Cecilia

Gazeup

  • Gäst
Re:Knasig katt, eller?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-05 kl 13:06 »
Mina katter viftar oftast med svansen när de leker...ligger och lurar med svansen piskandes som en galning...inte så diskret kanske men de andra katterna fattar att det är lek iallafall ;D

När de är iriterade går också svansen...men jag tycker att det knycker mer i den då...givetvis är det skillnad mellan katt och katt...så är det alltid :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser