Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?  (läst 2885 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« skrivet: 13 okt-18 kl 18:21 »
För tillfället bor jag trångt, 3 rum å kök på ca 80 kvadrat golvyta och jag tycker det är ett helvete att städa.
Förut hade jag 2 rum och kök på ca 200 kvadrat golvyta och det var mycket enklare att städa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-18 kl 19:13 »
Kasta ut allt onödigt så det inte är i vägen på golvet när du skall dammsuga

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-18 kl 19:41 »
Jag tycker att det är lättare att städa där det är mindre plats. I torpet på 35 kvadratmeter är det enkelt att städa. Jag sopar på de få kvadratmeter som finns, vår- och höststädar genom att ta ut mattor och tvätta även dem och samtidigt passar jag på att såpskura golvet. Tvättar gardiner vid årstidsskiften, typ till sommaren och vintern.

I övernattningslägenheten på dryga 80 kvadratmeter är det svårare att städa. Större yta rymmer mer damm, smuts och onödiga prylar. Jag drömmer om att skaffa en dammsugare, en centraldammsugare. I torpet alltså. Det skulle verkligen underlätta, men jag vet inte riktigt var jag skulle ha dammsugarenheten. Kanske under sängen eller under mikrovågsugnen. Jag får se hur det blir med den drömmen.

Jag håller verkligen med om att det bästa sättet att förenkla städningen är att ta bort onödiga prylar. Deras enda funktion är att samla damm och smuts.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-18 kl 23:29 »
Sopar med sopborste. De duger gott :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-18 kl 01:29 »
Jag bär upp allt till övervåningen där jag aldrig är, hepp [emoji119]
Inget bra städtips direkt. Jag tror också på att ha så lite som möjligt & bra förvaringslösningar till resten, så inte grejerna är framme & dammar.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-18 kl 08:05 »
"Var sak på sin plats" sa min trångbodda mormor, när jag slängde jackan på köksstolen eller inte satte skorna på skohyllan.
Är saker och ting på sina platser, så är det åtminstone lättare att snabbt köra runt med  dammsugare eller svabb.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #6 skrivet: 29 okt-18 kl 21:26 »
Vi bor också rätt litet och knepet här är att städa ofta! Diska varje dag (eller 2 ggr/dag om man har bakat eller gjort annat som drar ner extra mkt disk).
Ha bra förvaringsmöbler. Lådor under sängen om man kan (vi kan inte, sängen har 14 ben som blir i vägen för lådorna  :P ). Snygga förvaringslådor uppepå garderober. Lådor/boxar i bokhyllor, m.m. döljer och slukar en massa småprylar som annars lätt dräller iväg. IKEA (m.fl.) har schyssta krokar som man kan sätta över dörrar, utmärkta att kroka upp arbetskläder, handdukar, m.m. på. De krokarna funkar utmärkt att sätta över duschkabins-väggarna också, om man som vi har en lös kabin som står på golvet. Knivlist på väggen istället för knivblock på bänken håller bänken tom. På IKEA hittade vi små hyllplan som står på ben (som ett pyttelitet bord, ungefär) och de är guld värda i skafferiet då man har många små kryddburkar som man kan trava i flera våningar istället för att de ska ta upp massa yta.
En köpmandisk slukar mycket. Korgar/lådor/boxar på hatthyllan. Inte en massa sladdar som dräller på golvet. Ha möbler på höga ben så dammsugaren kommer in under.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #7 skrivet: 30 okt-18 kl 12:33 »
Jaq har många skurdukar tio eller fler. Jag blandar till skurvatten en halv spann, en gnutta diskmedel och en skvätt ätticka. Sen stoppar jag i skurdukarna, vänder om dom så dom blir riktigt blöta. Sen tar jag en trasa åt gången att torka med när den blir skitig tar jag en ren. Dom skitiga lägger jag i tvättmaskinen och tvättar.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #8 skrivet: 30 okt-18 kl 22:27 »
Att blanda diskmedel och ättika är meningslöst.  Tensiderna i diskmedel fungerar bäst vid diskmedlets eget pH-värde och blir bara sämre om man stör dem genom att blanda i någon syra eller bas. Ofta har diskmedlet så kraftig buffrande verkan att det ändå neutraliserar en liten mängd syra som tillsätts i blandningen.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #9 skrivet: 31 okt-18 kl 08:39 »
På ett TV program gjorde de bakterieundersökningar med olika städtekniker och Yes var det som var allra bäst. Dessutom är det ju billigare och vänligare mot naturen. Win win  :D

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-18 kl 08:51 »

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-18 kl 08:57 »
Lite bikarbonat i t.ex diskvattnet gör otrolig skillnad.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #12 skrivet: 31 okt-18 kl 12:44 »
Du har säkert rätt Torbjörn, men nu är det väl provat av både mej ock många andra. Så prova och du blir nöjd.
kretslopp

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #13 skrivet: 31 okt-18 kl 14:32 »
Hej. Jag håller med Torbjörn, tvättmedel är gjorda för sitt eget pH. Kan det vara så att lite ättika i vattnet ger en fräsh doft. "Det luktar rent"?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Ni som bor trångt, hur gör ni när ni städar?
« Svar #14 skrivet: 31 okt-18 kl 19:43 »
börja me lövblåsen sen e de bar o torka av  >:D  8)  o:)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser