Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  M3-Status frågor  (läst 4299 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: M3-Status frågor
« Svar #20 skrivet: 21 nov-13 kl 21:06 »
De argumenten håller inte för mig. Det är nog en klen tröst att "ingen annan" har MV3 när symtomen börjar visa sig.... Hur kan man känna sig lurad av att ha friska får? Jag har bara en liten besättning, men för mig är de inte mindre värda för det.

Jag känner mig lurad eftersom det försvårar otroligt för mig att försöka hålla min besättning på MV3. Jag kan inte handla djur av någon i närheten. I princip ingen här har någon status. Ingen har heller sjuka djur. Jag säljer inga djur, så jag får ingen inkomst på dem. Jag har dem bara för husbehov. Då blir det en extra kostnad att hålla på och testa. Och dessutom är det en extra kostnad att köpa in nya djur. Dels i och med att de är mycket dyrare, men också för att jag måste åka så långt för att hitta någon med samma status. Vill bara ge min bild av det hela... Hade alla MV status så vore det en annan sak, men nu är det ju inte så.


wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: M3-Status frågor
« Svar #21 skrivet: 21 nov-13 kl 21:07 »
Tack för upplysningen.
Har bra många fler än fem så det visste jag inte.

Man måste inte ha fem får. Jag har bara fyra men får vara med ändå. Man får bara förklara läget för djurhälsovården så går det bra.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: M3-Status frågor
« Svar #22 skrivet: 22 nov-13 kl 11:25 »
Hej.
Eftersom det är en sjukdom, som jag utgår ifrån att alla vill bli av med, så kanske det är bra att tänka lite längre och hjälpa till.
Sen får man ju faktiskt bidrag ifrån djurhälsovården till merparten av provtagningen, jag fick i slutändan betala 150 kr för provtagningen sista gången, 10 tackor.
Mvh Tomas

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: M3-Status frågor
« Svar #23 skrivet: 22 nov-13 kl 19:04 »
Hej.
Eftersom det är en sjukdom, som jag utgår ifrån att alla vill bli av med, så kanske det är bra att tänka lite längre och hjälpa till.
Sen får man ju faktiskt bidrag ifrån djurhälsovården till merparten av provtagningen, jag fick i slutändan betala 150 kr för provtagningen sista gången, 10 tackor.
Mvh Tomas

Jag håller med Björntorparn !!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: M3-Status frågor
« Svar #24 skrivet: 22 nov-13 kl 20:44 »
Hej.
Eftersom det är en sjukdom, som jag utgår ifrån att alla vill bli av med, så kanske det är bra att tänka lite längre och hjälpa till.
Sen får man ju faktiskt bidrag ifrån djurhälsovården till merparten av provtagningen, jag fick i slutändan betala 150 kr för provtagningen sista gången, 10 tackor.
Mvh Tomas

Väl talat! Med tanke på att det är en sjukdom som ger diffusa och inte självklara symtom kan utbredningen mycket väl vara större än vad som är rapporterade fall.

 

Bondbränna

  • Inlägg: 12
    • Medelpad
SV: M3-Status frågor
« Svar #25 skrivet: 26 nov-13 kl 17:56 »
Vet inte om någon sagt det förut, men man får inte köra sina får till en veterinär som gör MV test, de  måste besöka fåren på den produktionsplats där de hålls för de ska kunna intyga att inga andra får finns i det direkta närområdet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 3 användare
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser