Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Repa bil-värmeslang m. silikon?  (läst 3959 gånger)

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Repa bil-värmeslang m. silikon?
« skrivet: 10 jul-08 kl 18:21 »
Jag har en gammal värmevattenslang som fått en liten spricka och läcker, specialformad och finns inte att köpa ny. Funderar på en liten metallhylsa inuti som stöd, täta med silikon och vulktejpa utanpå. Kan silikon fungera, finns det bättre eller vem kan göra en likadan slang billigt?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 18:53 »
Halaj!

Jag skulle börja med att leta på skroten först.

Annars, stödhylsa inuti, silikon, slitsad stödhylsa utanpå. Slangklämmor för att spänna den yttre hylsan.
Hela kylsystemet på en bil är trycksatt under arbetstemperatur.
Tejp räcker nog inte.

Tillägger att jag inte har provat själv.

//T


Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-08 kl 19:39 »
Halaj!

Jag skulle börja med att leta på skroten först.

Annars, stödhylsa inuti, silikon, slitsad stödhylsa utanpå. Slangklämmor för att spänna den yttre hylsan.
Hela kylsystemet på en bil är trycksatt under arbetstemperatur.
Tejp räcker nog inte.

Tillägger att jag inte har provat själv.

//T


Kan kanske vara svårt att förutspå livslängd på skrotslangar, men jag kan söka.
Vi hittade en hylsa som kan fräta på koppar hörde jag, vad kan WV ha för värmerör?

Ytterhylsa kan bli trångt då detta är nära metallfästet och en annan anlsutning är precis ovanför.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-08 kl 20:04 »
Halaj!

Jag förstår att slangen är gjuten i böjar. Men är den starkt böjd just där läckan är?
Om inte kanske det går att kapa bort den sjuka delen och skarva?
Med rörbitar och slangklämmor.

Din hittade hylsa kommer garanterat inte att fräta på koppar (som tillhör myntmetallerna i det periodiska systemet), som är väldigt ädelt.
Tvärtom, koppar fräter på allt annat, utom silver och guld.

//T


Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-08 kl 21:14 »
Halaj!

Jag förstår att slangen är gjuten i böjar. Men är den starkt böjd just där läckan är?
Om inte kanske det går att kapa bort den sjuka delen och skarva?
Med rörbitar och slangklämmor.

Din hittade hylsa kommer garanterat inte att fräta på koppar (som tillhör myntmetallerna i det periodiska systemet), som är väldigt ädelt.
Tvärtom, koppar fräter på allt annat, utom silver och guld.

//T


Utlopp strax ovanför och sedan böj. Kapade en bit senast och tryckte ner den mer då det var bråttom. Nu föreslog jag ett längre rör med hål för utloppet, till svärfar som är tekniker och hjälper till. Han gjorde en kortare bit som hamnar under utloppet, vill sedan ha silikon och vulkremsa. Jag misstänker vibrationer och att det kan spricka igen. Kan det hålla tätt med slitsat rör och klammer utanpå?

Ja nu kommer jag ihåg att kopparör i värmen hemma kan fräta ner annat, bilar har det möjligen i bromsrör har jag för mig.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

mr

  • Inlägg: 53
    • Bohuslän
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-08 kl 22:49 »
Vad är det för bil? Finns massor med forum på nätet för de flesta bilmärken. Finns säkert någon som har delar.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #6 skrivet: 10 jul-08 kl 23:23 »
Vad är det för bil? Finns massor med forum på nätet för de flesta bilmärken. Finns säkert någon som har delar.

Passat men ganska lika problem för alla bilar
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Fridolf2

  • Gäst
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #7 skrivet: 10 jul-08 kl 23:57 »
När en slang börjar spricka så är den ofta slut så att säga, och när man kortar in den så blir det hela tiden nya skador..Har själv gjort så många gånger så jag känner igen systemet :).  En stödhylsa inuti och vulktejp utanpå kan fungera, men lägg lite jobb på hylsan, och slipa av den i ändarna så den inte har vassa kanter som bara skaver nya hål..
Men vilken slang är det på en Passat som inte finns att köpa ??? låter otroligt, tycker jag, det är ju mycket som är samma som på Golf...

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #8 skrivet: 11 jul-08 kl 00:17 »
När en slang börjar spricka så är den ofta slut så att säga, och när man kortar in den så blir det hela tiden nya skador..Har själv gjort så många gånger så jag känner igen systemet :).  En stödhylsa inuti och vulktejp utanpå kan fungera, men lägg lite jobb på hylsan, och slipa av den i ändarna så den inte har vassa kanter som bara skaver nya hål..
Men vilken slang är det på en Passat som inte finns att köpa ??? låter otroligt, tycker jag, det är ju mycket som är samma som på Golf...
Slangen är frisk tycker även svärfar som är ingenjör i kärnkraftsäkerhet. Hylsan fixad och avfasad. Bilen är 25 år gammal LD och har bara gått 16.000 mil. WV har inte den kvar. Vi får repa på, leta skrot eller göra en ny. En bil med dom milen kostar 160.000, min är värd 10% av det och får hänga med:)
Hoppsan jag gick ner för att titta på Golfen, glömde att den har tvärställd motor men det har inte Passat, ganska olika bilar men lika motor tyvärr.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #9 skrivet: 11 jul-08 kl 00:26 »
Volkswagen måtte ha försämrat sin reservdelshållning sedan jag jobbade där på 80-talet. Vi skickade reservdelar till asgamla bilar, gamla bubblor från 50-talet fanns det delar till.

Beträffande vulktejpen så kan den nog hjälpa att hålla ihop den gamla slangen ett tag till. Lagade bensinpåfyllningsröret till min Transit med vulktejp och körde med det i ett år. Till slut beställde jag ett nytt rör på Ford. Det tog de nästan 500 kronor för, hade jag vetat det hade jag köpt några fler rullar tejp. Tejpen var fortfarande hel när jag bytte röret.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #10 skrivet: 11 jul-08 kl 00:39 »
Volkswagen måtte ha försämrat sin reservdelshållning sedan jag jobbade där på 80-talet. Vi skickade reservdelar till asgamla bilar, gamla bubblor från 50-talet fanns det delar till.

Beträffande vulktejpen så kan den nog hjälpa att hålla ihop den gamla slangen ett tag till. Lagade bensinpåfyllningsröret till min Transit med vulktejp och körde med det i ett år. Till slut beställde jag ett nytt rör på Ford. Det tog de nästan 500 kronor för, hade jag vetat det hade jag köpt några fler rullar tejp. Tejpen var fortfarande hel när jag bytte röret.
Det är väl som med allt annat, som har inte alla delar men en del, man ser inte så många gamla bilar längre.
Bensin har inget tryck som vattnet, jag har lite bensinläck på en returslang under en Golf också. :'(
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #11 skrivet: 11 jul-08 kl 00:48 »
Bensin har inget tryck som vattnet, jag har lite bensinläck på en returslang under en Golf också. :'(

Men om slangen nästan håller tätt som den är kan tejpen hjälpa till att hålla ihop den.

Laga vattenledningsrör med vulktejp går också, men trycket i kylsystemet är högre än i vattenledningen.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #12 skrivet: 11 jul-08 kl 00:58 »
Men om slangen nästan håller tätt som den är kan tejpen hjälpa till att hålla ihop den.

Laga vattenledningsrör med vulktejp går också, men trycket i kylsystemet är högre än i vattenledningen.
Bara tejp har inte hjälpt, nu ska vi göra det bättre. Konstigt att man inte kan värma ihop det igen?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
Konstig placering värmeventil?
« Svar #13 skrivet: 11 jul-08 kl 01:29 »
Under huven sitter kupe-värmeventilen inte fast, den hänger på slangen som går sönder. Vi ska kolla om den kärvar, brukar det sitta så?
« Senast ändrad: 11 jul-08 kl 01:32 av LL (Long Life/Lev länge) »
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

fyrdörrarsstolpe

  • Gäst
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #14 skrivet: 11 jul-08 kl 08:19 »
hansen racing har slangämnen i olika dimisioner.  även ämnen som är böjda 90grader finns .bara kapa rätt längd. eller köp rak slang på tex mekonomen ock gör en längre böj så den inte viks  gör inget om den nya är lite längre..

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #15 skrivet: 11 jul-08 kl 16:22 »
hansen racing har slangämnen i olika dimisioner.  även ämnen som är böjda 90grader finns .bara kapa rätt längd. eller köp rak slang på tex mekonomen ock gör en längre böj så den inte viks  gör inget om den nya är lite längre..
Lite mer jobb då detta är en T-slang men kan säkert fixas.

Svärfar som ska skjutsas till flyget på söndag stressar på och har ändrat sig lite, nu vill han skarva på gamla röret med att vulktejpa på en ny rörbit, sprickan i slangen rengöres och tätas med Loctite Blå samt vulktejp ovanpå, en slangklämma.
Bökigt då rören sitter längst bak vid motorgaveln, frågan är om tejpen blir kvar när man ska få på slangen men det kanske är egalt, och om man ska ha två klämmor.
« Senast ändrad: 11 jul-08 kl 16:43 av LL (Long Life/Lev länge) »
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #16 skrivet: 11 jul-08 kl 21:24 »
Nu har vi skurit bort det dåliga, skarvat med hylsa inuti och ny slang med 2 klammers, återstår montering och start.
Gamla slangen är svartslemmig inuti, verkar anfrätt men ingen i kylarvattnet.

Blir det högre tryck när termostaten öppnar?

Kan tänka mig sänkt om man sätter på värmen.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #17 skrivet: 11 jul-08 kl 21:28 »
Det råder alltid i stort sett samma tryck i hela kylsystemet på en bil, de tryckskillnader man kan få pga vattencirkulationen är så små att de överhuvudtaget inte märks.

Trycket bestäms av motortemperaturen och av det övertryck vid vilket kylarlocket öppnar, i allmänhet kan man räkna med att det är mellan 0,05 bar undertryck och 0,3 bar övertryck. På många bilar står öppningstrycket i klartext på kylarlocket.
Om man har en liten läcka i kylsystemet kan man ofta (bara tillfälligt, tills man hinner reparera) få ner vattenförbrukningen genom att öppna kylarlocket så att det aldrig kan bli något övertryck.

Long Life

  • Inlägg: 1084
  • Vid datorn
SV: Repa bil-värmeslang m. silikon?
« Svar #18 skrivet: 11 jul-08 kl 22:08 »
Det råder alltid i stort sett samma tryck i hela kylsystemet på en bil, de tryckskillnader man kan få pga vattencirkulationen är så små att de överhuvudtaget inte märks.

Trycket bestäms av motortemperaturen och av det övertryck vid vilket kylarlocket öppnar, i allmänhet kan man räkna med att det är mellan 0,05 bar undertryck och 0,3 bar övertryck. På många bilar står öppningstrycket i klartext på kylarlocket.
Om man har en liten läcka i kylsystemet kan man ofta (bara tillfälligt, tills man hinner reparera) få ner vattenförbrukningen genom att öppna kylarlocket så att det aldrig kan bli något övertryck.
Bra erinran om locket, det hade jag glömt, men kanske inte hade gjort så stor skillnad i detta fall när vattnet jag fyllde på rann rakt igenom.
Har för mig från en övre kylarslang att den bara läckte när motorn var varm och termostaten öppnade.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 4 användare (2 dolda)
Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser