Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gele på örter  (läst 2224 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Gele på örter
« skrivet: 11 jan-07 kl 13:08 »
Någon som vet om/hur man kan göra gele på örter man odlar hemma? Har någon ett bra recept är jag tacksam.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Gele på örter
« Svar #1 skrivet: 15 jan-07 kl 16:41 »
I en bok om konserver står det att man kan ångsafta örter, t ex krasse, maskros, citronmeliss, persilja, pimpinella, salvia, ängssyra och körvel, men jag kan inte hitta något exakt recept med proportioner. Det står att man ska tvätta örterna och ev skära dem i mindre bitar och ånga dem 1 timme. Om du sen vill ha gelé av örterna skulle du kunna blanda saften med syltsocker eller gelatin, vad du nu har tänkt dig. Ångkoka gör du väl bäst i en kastrull med hålinsats.

En annan möjlighet är att du kokar gelé på äpplen och sen bara smaksätter detta med olika örter, som lavendel eller mynta.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gele på örter
« Svar #2 skrivet: 15 jan-07 kl 18:49 »
Citera
En annan möjlighet är att du kokar gelé på äpplen och sen bara smaksätter detta med olika örter, som lavendel eller mynta.

Låter sagolikt, att jag aldrig tänkt på det!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser