Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överklaga bygglov  (läst 1049 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
Överklaga bygglov
« skrivet: 18 apr-23 kl 17:20 »
Jag har överklagat ett bygglov , som kan ställa till med vattenskador , på våran mark .
Just nu har länsstyrelsen fått in min överklagan .
Men hur går processen till , om länsstyrelsen går på min linje , bestämmer kommunen då ?
Kan jag överklaga länsstyrelsens beslut ?
Hur funkar turen med överklagan ?

malarmaster

  • Inlägg: 5259
    • Småland
SV: Överklaga bygglov
« Svar #1 skrivet: 19 apr-23 kl 22:27 »
kommunen lämnar bygglov. detta kan överklagas till länsstyrelsen som om de finner skäl återremiterar ärendet till kommunen för ny hantering enligt länsstyrelsens påpekanden. där skall alltså kommunen ta hänsyn till vad länsstyrelsen kommit fram till. kommunen beslutar därefter om bygglov skall lämnas eller ej och vilka villkor som gäller för ett ev. nytt bygglov. man kan alltså överklaga även detta nya bygglov,likaså kan motparten också överklaga ett avslaget sådant. då hamnar ärendet i en högre instans och processen kan ta lång tid. efter ett ny behandling i denna instans återremiteras ärendet åter till kommunen för ny behandling. processen kan ta flera år.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Överklaga bygglov
« Svar #2 skrivet: 20 apr-23 kl 21:27 »
Om det blir bygglov. Dokumentera hur det är nu, dokumentera hur det är vid skada. Dokumentation är viktigt om det blir fel så du kan påvisa nära det var bra.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser