Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eget öl  (läst 3641 gånger)

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Eget öl
« skrivet: 21 jan-07 kl 19:33 »
Läste i en annan tråd om någon som hade bryggt eget öl av en färdig sats från affären. Vi provade att göra egen öl för flera år sedan av en sådan sats och ölet smakade så illa att vi hällde ut det. Nog för att jag tycker att all öl smakar så, men gubben som gillar öl tyckte oxå att det smakade blä. ;) Så nu undrar jag om det finns någon annan sats som någon har smakat som blev bra? Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde för öl. Eftersom det finns massor av satser att prova så kan det ju vara värt ett försök igen. I alla fall enligt gubben som gillar öl.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Re:Eget öl
« Svar #1 skrivet: 23 mar-07 kl 17:47 »
Hejsan!
Vi gör öl på sånna ölsatser, blir hur gott som helst!!! Vi köper coopers bitter och dark ale, även stout och lager smakar bra. Knepet är nog att låta det jäsa ut det ordentligt, använd en sån där jäsmätare...

Har bryggt öl i 10 år nu och har svårt att dricka "köpeöl" smakar liksom parfym...tycker jag.
lycka till...
/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Eget öl
« Svar #2 skrivet: 23 mar-07 kl 18:17 »
Jag är nog lite mer för vin, även "frystorkat" det ersätter köpesnaps.

jag har gjort öl någon gång från korn.  Mälta och torka, sila, sen jäser man, mot slutet ska det stå svalt för att behålla kolsyran.

lagras på flaskan ett tag.

Jag hade sist inte tillgång till humle, så det fick bli ingefära.

Inte som vanlig öl men god och ganska stark.

Brygga öl är tidskrävande och man behöver lite plats, bilda en bryggarklubb och hjälps åt.

Mörk öl är lättast att få bra från sats enligt bekanta.
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 18:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tasiaq

  • Inlägg: 26
    • Gästrikland
Re:Eget öl
« Svar #3 skrivet: 08 apr-07 kl 17:00 »
Hej,
jag har bryggt öl båda av färdiga satser, blandat sådana själv - så kallad extraktbryggning och bryggt också på gammal hederligt vis med humle, korn osv.
Håller med Skytten att sistnämnda verkligen är tidskrävande - räknar med ca. 4-5 h, och krävs en del utrustning så det lönar sig inte om man inte brygger minst 20 liter åt gången.
Men till din bryggsats - dem flesta satser fungera bra. Dem blir bättre när du tillsätter flytande eller torkat maltextrakt istället för sockret som dem rekommendera (antagligen av kostandssjäl). Sedan ska man se till att bakterier eller jäst komma in - så var ordentligt med hygienen. Flaskorna ska också desinficeras innan de fylls. Sedan kan färsk öl smaka lite underlikt ibland – det måste mognas först några veckor för överjäsande jästsorter och några månader för underjäsande jästsorter. Man blir förvånad hur smaken förändras med tiden.  Jag har prövat diverse öl-kits och resultatet var alltid drickbar – säkert blir det ingen kanon-öl, men okay. Om du vill gå in mer i ämnet skulle jag rekommendera att du ägnar dig åt extrakt-bryggning. Det blir ungefär lika dyr som en öl-sats när du tillsätter maltextrakt istället för socker (ca. 160-180 kr/20 liter) och du kan bestämma beskheten och sådant själv som du vill ha det.

Hälsningar Tasiaq

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Eget öl
« Svar #4 skrivet: 08 apr-07 kl 19:04 »
Man behöver inte köpa maltextrakt från "ölfirmor" de tar lite mer betalt, bryggerier säljer, samt bagerigrossister, då mycket går till bagerier.
Känner ni en bagare går det nog att fixa där.

Maltextrakt är indunstad  dräv, så man vinner väl lite tid, men det är en omväg att först dunsta in det och sen spä ut det, drar energi i onödan.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 19:08 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:Eget öl
« Svar #5 skrivet: 15 apr-07 kl 20:47 »
Förr bryggde jag mycket öl..... ;)
Det jag lärde mej av det är att :
-DESINIFICERA (tror det stavas så) ALLT innan det sticks ner i bryggden.
Det är ofta bakterier som gör att bryggden går åt pipan....  :-\
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 20:47 av drake3 »
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser