Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  andra alternativ till kirurgisk kastrering.  (läst 6388 gånger)

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« skrivet: 26 jun-11 kl 18:52 »
Hej
Vad gör man då man har en hanhund som man absolut inte vill kastrera men har grannar med flera tikar som springer fritt i tid å otid i LÖPEN!
Har påpekat detta några ggr och deras svar var..finns ju abortsptuta!!!!! Uttryckte då min åsikt att jag absolut inte var nått alternativ..då jag inte vill att min hund ska para sig.
Det är inge roligt längre då jag inte kan lämna min hund lös ute längre eftersom han bara intresserar sig av dessa lukter, sist morrade han åt mig då jag avbröt honom i hans eviga sniffande...

Jag vill inte kastrera min hund, vad finns det för andra alternativ?!?!?!?


Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 19:24 »
Kastrera hundar är ett ganska nytt fenomen i Sverige. 
 Du kanske ska göra som vi alltid gjort ( varit tvingade att göra)   ;) ansvara för din egen hund .Lära den komma på inkallning och inte släppa ut vind för våg.
Du kan /som många av oss andra tik och han hunds ägare/ med ett bestämt ryck i kopplet eller kommando avbryta sniffandet.. En hund som morrar åt mig hade jag å de bestämdaste satt på plats i alla lägen.
Rekomenderar att du går en kurs med din hund... Om inte så kanske ni inte passar för varandra.  Kastrering är inte lösningen på ett beteénde som jag kallar ouppfostrad.
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 20:35 »
Min hund lyder minsta vink och stannar på gården..men dessa tikar kommer hit då de vill para sig.
Jag behöver ingen kurs, min hund är ej ouppfostrad. Vi passar super ihop...jag tycker det bara är synd om honom att alltid va i löplukt...Han lämnar ALDRIG gården..men sniffar evigt här hemma då dessa tikar alltid springer här..och på så vis blir det tråkigt då det altid är dessa fläckar som ska inspekteras..och att jag ska vakta honom hela tiden för tikarna

Jag sökte efter alternativa förslag istället för kastrering..typ om nån vet nått kring p-spruta?

Existens?

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 20:51 »
Det finns ett chip som man ger dom, det håller i sig i ett halvår ungefär, ibland mer. Det är inte alla veterinärer som vet om detta än, men hör dig för lite, men om det går att undvika djursjukhus är det ju bra, för att spara lite kosing...
Det har funnits i några år nu, vi har använt det, och har på en hane nu och det funkar finfint, det är bara första veckan som är lite jobbig eftersom testosteronhalten går upp först för att sen gå ner.
Efter att verkan har försvunnit så kan du använda hanen som vanligt igen.

Aldrig i livet att jag skulle ha en hane bland löptikar utan tillsyn och tro att det inte blir nåt tack vare lydnad...Det är ju inte bara hanen som gör sig till, tikarna är ju inte dåliga de heller.. Här har dom öppnat både grindar och dörrar för att ta sig in till varandra.
Att kalla ett fullt naturligt beteende för ouppfostran tycker jag är rätt korkat. Att hålla isär en löptik och hane när man har dom i koppel klarar väl vem som helst av. Det handlar om att kunna leva ett normalt liv utan att hela tiden tänka på vad dom gör därhemma, när man själv är ute på gården, exempelvis.

pålle

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 21:06 »
Det finns ett chip som man ger dom, det håller i sig i ett halvår ungefär, ibland mer. Det är inte alla veterinärer som vet om detta än, men hör dig för lite, men om det går att undvika djursjukhus är det ju bra, för att spara lite kosing...
Det har funnits i några år nu, vi har använt det, och har på en hane nu och det funkar finfint, det är bara första veckan som är lite jobbig eftersom testosteronhalten går upp först för att sen gå ner.
Efter att verkan har försvunnit så kan du använda hanen som vanligt igen.

Aldrig i livet att jag skulle ha en hane bland löptikar utan tillsyn och tro att det inte blir nåt tack vare lydnad...Det är ju inte bara hanen som gör sig till, tikarna är ju inte dåliga de heller.. Här har dom öppnat både grindar och dörrar för att ta sig in till varandra.
Att kalla ett fullt naturligt beteende för ouppfostran tycker jag är rätt korkat. Att hålla isär en löptik och hane när man har dom i koppel klarar väl vem som helst av. Det handlar om att kunna leva ett normalt liv utan att hela tiden tänka på vad dom gör därhemma, när man själv är ute på gården, exempelvis.
  Blir nyfiken då på hur reagerar hanen då när ticken löper? där för min kastrerade hane pumpar på ticken som vanligt när hon hög löper men han värkar ite bli stressad i vart fall .

Existens?

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 21:13 »
De hanar vi använt det på har varit helt ointresserade, dvs inte stressade heller.

Vilka biverkningar tänker du på, Cokett?

Vi har 8 hundar normalt, så det är inga långa löpfria perioder. Det funkar inte att ha en vanlig hane under de förhållandena.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #6 skrivet: 26 jun-11 kl 21:32 »
  Blir nyfiken då på hur reagerar hanen då när ticken löper? där för min kastrerade hane pumpar på ticken som vanligt när hon hög löper men han värkar ite bli stressad i vart fall .
Ja naturligtvis  ;) och så är det i djuren värd även där bestämmer hon ...MEN... Hunden har inga spermier med svans så därför måste det till en...hängning.. 8) men detta vet ni ju  ;D eller driver ni med mig..  :-[  Sex kunskap för hundar..Hjälp mig förklara någon mer som är uppfödare
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 21:41 »
Ja naturligtvis  ;) och så är det i djuren värd även där bestämmer hon ...MEN... Hunden har inga spermier med svans så därför måste det till en...hängning.. 8) men detta vet ni ju  ;D eller driver ni med mig..  :-[  Sex kunskap för hundar..Hjälp mig förklara någon mer som är uppfödare
Jag tror inte Pålle undrar över Blommor och Bin i hundarnas värld....
Jag fattar det som om han undrar om de "kemiskt" kastrerade hanhundarna fortsätter att jucka på tikar som hans kastrerade hanhund gör när tiken löper?
 Jag har ingen erfarenhet av chippade hanhundar, och knappt någon av kastrerade heller, de flesta jag känner är nog fortfarande präglade av kastreringsförbudet som rådde förr och undviker att kastrera sina hundar, i o f s så känner jag mest jakthundar och andra "arbetshundar" och jag upplever inte dom som speciellt galna i löptider.... Men bland dom kastrerade hundar jag känner till så verkar det variera väldigt hur mycket av juckandet som finns kvar... Kanske är det samma med kemiskt kastrerade?
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 21:52 »
Ja naturligtvis  ;) och så är det i djuren värd även där bestämmer hon ...MEN... Hunden har inga spermier med svans så därför måste det till en...hängning.. 8) men detta vet ni ju  ;D eller driver ni med mig..  :-[  Sex kunskap för hundar..Hjälp mig förklara någon mer som är uppfödare
Ja kan tala om för dig att dom kan hänga sig än då men hittills så har det ju inte blivit några valpar .;D sen så instämmer ja med Charlotte

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 22:01 »
Phhu-- :D Tack Charlotte som sorterat  :-[  .

Ja visst pålle var det inte därför du kastrerade  ;)        "inga valpar"

Ibland har jag fler ord i munnen än det kommer ut på pappret

Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

pålle

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #10 skrivet: 26 jun-11 kl 22:06 »
Phhu-- :D Tack Charlotte som sorterat  :-[  .

Ja visst pålle var det inte därför du kastrerade  ;)        "inga valpar"

Ibland har jag fler ord i munnen än det kommer ut på pappret
Inget som ja valt skälv då det ä en omplacering fast han kom till mig som bara nio månader gammal och redan kastrerad.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 22:09 av pålle »

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #11 skrivet: 27 jun-11 kl 22:52 »
Suprelorin heter chipet som finns som sätts innanför huden i nacken på hunden.
Första tiden efter, 3-4 veckor, kan hunden vara extra "odräglig", detta då chipet gör att testosteronet går på högvarv för att sedan "ta slut".
För en hund som redan lärt sig att löptikar är roliga kan det ibland ta ett tag innan det blir skillnad, då det beteendet sitter i huvudet och inte i kulorna.

Testiklarna krymper ofta på en hund som fått Suprelorin, medan detta verkar.

På de flesta verkar chipet i ca 6 månader, på en del kortare tid och på en del längre tid.
Vissa hundar har slutat vara fertila efter chipet, varpå det inte rekommenderas till hundar som ska användas i avel.

Hängning kan fortfarande ske om hunden parar, men det finns inga spermier så hunden kan inte göra en tik dräktig (utom i undantag, som med alla läkemedel/mediciner finns ju biverkningar/sånt som inte fungerar som det ska).

Snoken

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #12 skrivet: 11 jul-11 kl 11:56 »
Om det är som du skriver, att din hund stannar på gården men löptikarna söker upp honom - då är det ju tikägarna du måste prata med! Dom måste ju se till att hålla sina hundar hemma och under kontroll när de löper, annars är de inte speciellt ansvarstagande heller. Tänk om någon tik blir parad av en okänd, jättestor hund och det blir på tok för stora valpar för tiken att bära och föda?! Har dom inte bättre koll på hundarna så kan de ju bli dräktiga utan ägarens vetskap om när det skedde, och innan det märks på tiken så är det alldeles för sent med några abortsprutor. Det handlar om sunt bondförnuft att hålla koll på sin hund när den löper anser jag, och det är bara elakt att utsätta andras hanhundar för frestelser och begära att ALLA ANDRA ska ha koll på sina hundar medan tikarna ska  få göra som de vill  >:(

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #13 skrivet: 12 jul-11 kl 07:34 »
Jag tycker att enda alternativet till kirurgisk kastrering i detta fall är att tikägarna tar sitt ansvar och stänger in sina hundar. Inte endast med tanke på löpet utan även för att hundar aldrig skall springa lösa utan uppsikt. Det är så  oerhört nonchalant av dessa hundägare som gör så. Fungerar det inte att du pratar med dem själv så får du ta hjälp av myndigheterna. 

saharatwin

  • Inlägg: 103
    • Västerbotten
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #14 skrivet: 13 jul-11 kl 09:50 »
Hej. 
Jag har klagat till ägarna om deras lösspringande hundar. Det har skett viss förbättring och fler grannar har klagat
..men nu har jag i allfall chippat min hund pga att jag inte vill riskerar en tjuvparning.
Tänker också lägga till att jag tatt hand om en omplacerings tik som snart skall löpa, så det är också därför jag chippat och detta är bara en tillfällig lösning.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #15 skrivet: 13 jul-11 kl 10:12 »
Hur pass gärna vill du stå på god fot med de tikägarna som släpper sina löptikar lösa?

Ett alternativ är att koppla tiken och ringa polisen och be de ta hand om en lösspringande tik.
De ska komma och hämta tiken och sedan kostar det tikägaren en fin slant att lösa ut sin tik.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Existens?

  • Gäst
SV: andra alternativ till kirurgisk kastrering.
« Svar #16 skrivet: 13 jul-11 kl 10:27 »
Men nu skriver ju TS att hon även har en tik i huset. Kan man då inte bara acceptera hennes val att chippa? Det är så himla lätt att säga att man ska göra si och så.. polisanmäl, ta i beslag, skjut och gräv ner och allt vad folk råder en till. Jag har polisanmält min granne efter att hans hundar bet ihjäl en av våra.. Jag vet hur kul det är att bo 100 meter från en person som man aldrig mer i livet kommer att hälsa på eller ha nån kontakt med. Verkligen skitkul.

På köpet får nu TS en lugnare hane och slipper tänka på att varken den egna tiken, eller för den delen någon som kan råka komma lös kommer dit. Sånt kan ju faktiskt hända var och en, även de som anser att de är världens bästa hundägare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser