Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljövänligt Bassängvattenl?  (läst 939 gånger)

kobolt

  • Inlägg: 6
  • livet är nu
Miljövänligt Bassängvattenl?
« skrivet: 19 jun-19 kl 11:56 »
Vet inte om jag är i rätt ämne men jag tänker att de borde finnas nått som gör att bassängvattnet hålla friskt lite längre än alla otäcka kemikalier som folk använder . ?
Dels vill jag inte stoppa ner mitt barn i det och för att med gott samvete tappa upp en sån mängd vatten ,vill jag ju kunna vattna mina växter med det när de är för ukigt att bada i  ..
Googlat som tusan men hittar inget klokt utom några få svindyra produkter..
Borde de inte finnas nått enkelt "hemmaknep"??
tös i gammalt hus på halv vischan med man hund katter och en häst som blir sur när han inte får följa med in ..
strävar mot att vara självhushållande och själv försörjande...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Miljövänligt Bassängvattenl?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-19 kl 13:10 »
Lufta vattnet så håller det sig bättre, och filtrera bort av de alger som växer. Algerna renar vattnet, men är inte så kul att titta på.

Här hade vi riktigt grönt vatten ett år, men nu vill ungarna se under vattnet så jag håller efter det hela. Kör dock med lite klor ibland. Men jag både vattnar med och har fiskar i det vattnet, och så ungarna förstås, så det är inte någon farlig nivå på kemikalier.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Miljövänligt Bassängvattenl?
« Svar #2 skrivet: 19 jun-19 kl 13:19 »
Kan du skydda bassängen mot solljus när ni inte badar? Det skulle kanske kunna minska algväxten.
Fylla på kontinuerligt med regnvatten och tappa ur smutsigt vatten, kanske låta bassängen brädda över kontrollerat genom att ena sidan är lite lägre än den andra? Men det sänker iofs temperaturen och därmed badbarheten.

Annars kan du köpa ett litet sandfilter och plocka bort algerna allteftersom men det kräver ju att vattnet cirkulerar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser