Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja - Kulturarv/lokala sorter  (läst 50300 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #40 skrivet: 09 mar-12 kl 07:02 »
Om någon kommer till sent, är det väl bara att PMa den som står sist, med adressen?

Förslag:  Vänd på listan till nästa runda, om sådan blir.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #41 skrivet: 09 mar-12 kl 07:15 »
Såhär ser listan ut som jag lottat fram(förutom mig själv som står först och sist:

Jonas från Backfors
ChristinaR
Getterna på berget
Januschka
Sara Zon 7
4-ever
nittonhundranittiosex
peppiga pia
Karl H
reuben(behöver din adress!)
Jonas från Backfors
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #42 skrivet: 09 mar-12 kl 13:27 »
Paketet är postat, väger idag 120 gram, får hoppas att det ökar i vikt allt eftersom :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #43 skrivet: 09 mar-12 kl 16:41 »
Detta ska bli roligt!!!
Längtar redan  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jenny på Stora Väsby

  • Inlägg: 83
  • Aspirerande torpare
    • Södermanland
    • http://www.jennyklemming.se
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #44 skrivet: 09 mar-12 kl 16:55 »
Vad roligt med en kedja! Jag är gärna med om det blir en runda till! Lycka till med odlingen!// Jek
Som man skördar får man skafferi

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #45 skrivet: 09 mar-12 kl 18:35 »
Okej, vad kul! Ser fram emot leveransen :)
Vi har väl en maxgräns på hur länge man får "hålla" på paketet, så det inte dröjer för länge innan de i slutet på listan får paktetet. Jag har inte varit med i någon sån här kedja innan, men 3-4 dagar är väl max?

Sedan undrar jag en till sak, blir det inte dyrt att skicka det vidare om paketet blir jättestort? För varje person måste ju sätta på nya frimärken för varje gång..

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #46 skrivet: 10 mar-12 kl 20:09 »
Och hur får man reda på adressen till den man ska skicka till?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #47 skrivet: 10 mar-12 kl 20:33 »
Alla står i brevet som jag skickat. Där står adresserna i turordning, så man ska inte kunna skicka fel.

Det blir inte så jättedyrt. Att skicka ett sånt här paket blir ungefär som att gå och köpa två fröpåsar på affären.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #48 skrivet: 10 mar-12 kl 20:50 »
Hej!

Är det för sent att hoppa på här?  ::)

Jag är gärna med, skickar pm med min adress...
Om man inte har lokala fröer, kan man istället lägga i svenska kulturarvsfröer från t. ex. Runabergs??
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Peppiga Pia

  • Inlägg: 180
    • Skåne
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #49 skrivet: 11 mar-12 kl 10:24 »
Det blir inte så jättedyrt. Att skicka ett sånt här paket blir ungefär som att gå och köpa två fröpåsar på affären.
Vad bra, då är det ju ingen fara. Hoppas det blir fullt med spännande fröer :)


 

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #50 skrivet: 11 mar-12 kl 10:28 »
Nu vet jag inte när kuvertet går iväg, men jag kommer att vara borta några dagar (to-sön). Så om det skulle landa hos mig i början av veckan finns det en liten risk att det inte går vidare förrän på måndag nästa vecka.

Bara så ni vet.

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #51 skrivet: 11 mar-12 kl 10:59 »
Hej!

Är det för sent att hoppa på här?  ::)

Jag är gärna med, skickar pm med min adress...
Om man inte har lokala fröer, kan man istället lägga i svenska kulturarvsfröer från t. ex. Runabergs??

Vi får se om vi kör en runda till, då kanske du får plats men den här rundan kör vi som den är.

Nu vet jag inte när kuvertet går iväg, men jag kommer att vara borta några dagar (to-sön). Så om det skulle landa hos mig i början av veckan finns det en liten risk att det inte går vidare förrän på måndag nästa vecka.

Bara så ni vet.

Jag skickade till dig i fredags så du borde ha paketet imorgon måndag. Så det vore jättebra om du snabbt kunde kolla igenom fröerna och skicka vidare. Annars finns risk att paketet ligger hos dig en hel vecka och det är ju jätteonödigt!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #52 skrivet: 11 mar-12 kl 12:47 »
Vi får se om vi kör en runda till, då kanske du får plats men den här rundan kör vi som den är.

Jag skickade till dig i fredags så du borde ha paketet imorgon måndag. Så det vore jättebra om du snabbt kunde kolla igenom fröerna och skicka vidare. Annars finns risk att paketet ligger hos dig en hel vecka och det är ju jätteonödigt!

Det ska nog gå bra.  :)

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #53 skrivet: 11 mar-12 kl 15:26 »


Såhär ser listan ut som jag lottat fram(förutom mig själv som står först och sist:

Jonas från Backfors
ChristinaR
Getterna på berget
Januschka
Sara Zon 7
4-ever
nittonhundranittiosex
peppiga pia
Karl H
reuben(behöver din adress!)
Jonas från Backfors

Hej Januschka
Har du några speciella önskemål om grönsaksfröer så skicka ett citat här så ska jag se vad jag har att erbjuda. Blommor är det sämre med lite ätlig målla och maskros ätlig från frankrike (Runobergs) övrigt så har jag ganska mycket från Runobergs och en gråärt som jag tog frö från i sommras.
Hälsningar Getar´n
Livsglädje

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #54 skrivet: 11 mar-12 kl 23:26 »
Nice Getarn...

men behöver inget speciellt... blommor har jag inte mycket plats för, det passar bra att du inte har  sadant ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #55 skrivet: 12 mar-12 kl 19:02 »
Paketet är här. Rooooligt!  :D

Skickar vidare imorgon!

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #56 skrivet: 13 mar-12 kl 13:18 »
Paket ivägskickat!

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #57 skrivet: 13 mar-12 kl 13:23 »
Paket ivägskickat!

Snabbt och bra! Hoppas du hittade något i paketet som du har användning för! Alla ni andra får också jättegärna skriva när ni får paketet och när ni skickar vidare det.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #58 skrivet: 13 mar-12 kl 13:44 »
Snabbt och bra! Hoppas du hittade något i paketet som du har användning för! Alla ni andra får också jättegärna skriva när ni får paketet och när ni skickar vidare det.

O ja, det gjorde jag. Och lade i lite eget också, förstås.

Det var ju en massa tjafs i en annan frökedjetråd om försvunna paket, så det är väl bra om vi kan hålla koll på detta genom att folk talar om var det är.  :)

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Frökedja - Kulturarv/lokala sorter
« Svar #59 skrivet: 13 mar-12 kl 18:49 »
Lägg gärna ner en historia om varje frösort så man vet vad man odlar. :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser