Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?  (läst 5566 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« skrivet: 04 maj-18 kl 11:50 »
Jag undrar hur man gör gammeldags vitfärg till att måla tak inomhus i bostadshus?
Den får inte se för blank ut när den torkat, den får inte heller krita av sig för mycket om man kommer åt eller vill göra rent någon fläck.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-18 kl 14:36 »
Är just nu inne på en blandning av kritmjöl, vatten och en mindre mängd benlim som löses separat och blandas i vattnet när det stått till sig med kritmjölet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-18 kl 17:45 »
du menar nog limfärg.  ta en burk av lagom storlek ,häll i vatten till den mängd du tror går åt för takmålningen. ta sedan krita och häll långsamt i den tills den bildar en topp ovanför vattenytan. RÖR INTE!!!!  låt stå över natten. dagen efter kan du röra i den.  du har nu själva färgen. dock saknas bindemedlet,limmet.
enklast är att använda ett cellulosalim,alltså ett traditionellt tapetklister. finns fortfarande att köpa i färghandeln i form av pulver. Blanda till limmet enl. föreskrften.
nu kommer det svåra,att få mängden lim att stämma ihop med kritfärgen. Man får prova sig fram. jag brukar ta 1 dl lim till en liter kritfärg. blanda ihop. Nu tar du ett vanligt a4 ark (eller annat liknande papper). stryk ut färg på en hörna,låt torka. går att använda varmluft för att påskynda torken. Du ser nu också att kritan som är grå i vått tillstånd blir vit när den torkar. När pappret torkatkänn på ytan. kritar färgen av sig är det för lite lim. Böj papperet. spjälkar färgen upp sig ,sitter inte kvar på pappret är det för mycket lim.Idealiskt är när färgen endast kritar lite och inte lossnar från papperet.
Det finns andra sorters lim som används. du är själv inne på benlim. själv använder jag ofta pärllim (fiskstärkelse) och tillredningen av den innebär blötläggning över natten och vattenbad.
limfärg är INTE vattentåligt så fläckar är svårt att få bort. Går att förstärka upp med linolja men det tar jag inte nu.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-18 kl 19:03 »
Stort tack för svar!

Det gäller mitt halltak, samt taket på övervåningen, så detta låter som att det bör fungera.

Det är gamla, grovhyvlade plank som tidigare varit bestrukna med vad jag *tror* är limfärg.
Har försökt att skrapa bort allt som sitter löst...

Räcker det, eller bör man för stryka med något? (Har hört om saker som utspädd skummjölk och liknande om det inte fäster)

Ingen aning om limhalter eller annat på de gamla skikten (tippar på att det äldsta är från slutet på 1800 talet eller så), men det verkar målat i många omgångar och flagnat av i stora sjok där det är tidigare övermålat med vad som förefaller vara samma typ av färg.
Just nu har jag bara gått över de flagnade partierna lätt med en båtskrapa för att inte förstöra den hyvlade ytan på plankorna.

Var inne på tempera förut, men insåg att det inte blir bra på taket, så det blir i så fall bara på själva listerna.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-18 kl 19:07 »
Jag har en till fråga, i två av rummen verkar någon ha rollat rakt över allt med vad jag misstänker är någon form av akrylfärg som är pålagt riktigt tjockt och fult över gamla färgskikt, givet har stora partier av detta lossnat i flagor, men resten verkar sitta som berget...

Går det att göra någonting vettigt åt det?
Kan jag skrapa och slipa av skiten om det inte finns enklare metoder, eller är ytskiktet permanent förstört på de plankorna?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-18 kl 23:28 »
jag brukar alltid måla rent trävirke med en matt linoljefärg. anledning är att då blir det lättare att måla med limfärgen,den sugs annars in i plankan och torkar för fort. blir stripigt och fult. en annan anledning är att det är lätt att måla om nästa gång. det är svårt att måla limfärg på limfärg vilket man bara gjorde undantagsvis.den gamla limfärgen suger upp vattnet i den nya och det blir väldigt fult.Varianter med såpstrykning m.m användes för att förhindra det men vanligast var att man helt enkelt tvättade ner ytan. Är det limfärg tvättas den ner med vatten. Täck golvet med plast,ta antingen en tryckspruta eller en stor pensel och blöt ytan,med hjälp av en skrapa tas sedan färgen lätt ner.lite kladdigt jobb men går relativt snabbt.nu är det ju behändigt om ytan under redan är grundad med linoljefärg,bara att måla om med ny limfärg.
Har man målat med latexfärg  som sedan sitter hårt kan man försöka lösa upp den med rödsprit (etanol). Det går ju annars att måla över latexfärgen med limfärg.tjocka lager som lossar o krackelerar betyder ju att färglagrena inte fäster sinsemellan. latexfärg fäster inte på limfärg utan kommer att lossa.

tänk också att målning med limfärg är svårt. Färgen torkar snabbt och skarvar måste undvikas. Därför brukar man vara flera som målar om inte takytan är uppdelad i fack eller med skarvar mellan plankorna. en hel takyta målas som följer. förste man börjar måla med en bredd på c.a40-50 cm. När denne hunnit några meter börjar näste med att måla sin bredd. är rummet stort kan en tredje behövas. Skarven får aldrig torka,det går inte att stryka ihop en torr o en våt yta. det blir en ful skarv.man målar snabbt med en stor pensel,färgen strykes flödigt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-18 kl 18:33 »
Tackar för svar!
Det är synliga skarvar mellan plankorna, tror det not och fjäder, eller not/spår på dem. Så, det går kanske att måla en planka i sänder?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-18 kl 08:15 »
brukar gå utmärkt,i sådana fall brukar jag köra 3-4 plankbredder i taget

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #8 skrivet: 06 maj-18 kl 17:13 »
Tackar för svar!
Då blir det att jaga reda på kritmjöl till bra pris (är det någon skillnad i kvalitet här man bör känna till innan man köper BTW, eller är det bara att handla där det är billigast?)

Sugen på att testa benlim om ingen säger annat, mest för att är nyfiken på hur det funkar.
Måste färgen alltid hållas varm då, eller kan man kallstryka efter att man värmt själva limmet och blandat i det?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #9 skrivet: 07 maj-18 kl 07:25 »
man blandar i limmet varmt men behöver alltså inte hålla hela blandningen varm.Går utmärkt att kallstryka.Tänk dock på att en färdig blandning har låg hållbarhet. Limmet surnar efter några dagar.
kritan du köper bör vara gjord för limfärg. Malmökrita är ett välkänt märke på marknaden. Idag är det inte helt lätt att hitta,men en välsorterad fackhandel och även ett bra bygghandel brukar ha i lager. de flesta byggnadsvårdsbutiker har lager och en del säljer krita på lösvikt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5538
    • -
SV: Hur gör man kritfärg för innetak i bostadshus?
« Svar #10 skrivet: 07 maj-18 kl 07:34 »
Och är dom snälla får man köpa krita på krita :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser