Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lind  (läst 5694 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Lind
« skrivet: 22 maj-09 kl 13:05 »
"Det sägs att lindens blommor innehåller något narkotiskt ämne som lockar till sig enorma mängder bin och som ibland gör dem rejält höga och de kan ligga i drivor svagt surrande under träden...!"

Detta läste jag på:  http://images.google.se/imgres?imgurl=http://gardener.blogg.se/images/2008/f_2007_0804svartsj_0031_118_1206124293_219698.jpg&imgrefurl=http://gardener.blogg.se/category/trad.html&usg=__JIsCtTgnK5vy2cQuqsEttMwcg-k=&h=975&w=650&sz=601&hl=sv&start=8&sig2=v8S_S14WDqOE2X3xt9PdAw&tbnid=VEJEEsm9qWJxjM:&tbnh=149&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Dbohuslind%26gbv%3D2%26hl%3Dsv&ei=cH4WSvC_HIyN_QagvuCKDQ

Det skrivs mycket om lindar där men inte egentligen om bin och honung.

I en bok läste jag att silverlind skulle vara giftiga för bin.

Det finns många sorters lindar och mycket att läsa om dem, men jag är inte säker på att de olika sakerna som sägs om lindar och om dess bladhonung alltid stämmer.

Finns det någon som kan reda ut begreppen lite tro? Är vissa sorters lindar mer säkra än andra? Innehåller de ibland något narkotiskt ämne som gör dem höga och de kvicknar till igen, eller är de rent av dödliga ibland? Vad är det som gäller för blommornas nektar och vad är det som gäller för bladhonung?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lind
« Svar #1 skrivet: 22 maj-09 kl 15:59 »
Jag kan bara svara för skogslinden, vilken vi har rätt gott om i våra hagar. Den lockar massor av bin, ger mycket nektar och den ger en fantastiskt god honung, i mitt tycke den godaste. Jag har aldrig sett att bina varit påverkade på nåt sätt vid linddraget.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lind
« Svar #2 skrivet: 23 maj-09 kl 17:30 »
Jag har också hört om att lindar ska ta död på bin. Här i norrköping (lindarnas stad) har vi ju tre boulevarder (promenaderna) helt fulla med lindar. Min farbror säger att ha lindar i närheten av bina är som att ha pengarna på bankkontot. :)

Skogslindens honung blir grön. Lite festligt.

Vad är det för speciellt med lindens bladhonung?

Älskar också lindhonung.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Lind
« Svar #3 skrivet: 24 maj-09 kl 11:43 »
Det lär finnas risk för cementhonung från bladhonungen när det är långvarig torka ute. Om det är något som händer lite då och då eller väldigt väldigt sällan har jag ingen aning om.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lind
« Svar #4 skrivet: 25 maj-09 kl 08:04 »
Ok, lindens bladhonung kommer senare på säsongen eller? aug?

Aja, vi har flyttat in några bisamhällen till centrala Norrköping nu så snart borde vi förhoppningsvis veta det mesta om lindhonung. ;)
« Senast ändrad: 25 maj-09 kl 13:31 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

TROYA

  • Inlägg: 42
SV: Lind
« Svar #5 skrivet: 29 maj-09 kl 01:21 »
Hej,
Att få Lindhonung kräver attt man har en varm och våt julimånad. Det är inte säkert att linde ger honung fast den blomar. Men när den ger honung så är det5 ofta rikligt och välsmakande.

Med vänöiga hälsningar
TROYA

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: Lind
« Svar #6 skrivet: 29 maj-09 kl 22:26 »
Vissa år kan lindens nektar innehålla stora halter av sockerarterna melibios och mannos. Dessa sockerarter kan leda till flygförlamning hos insekter. Oftast drabbas humlor, men även bin kan ibland hittas under lindarna. ( Tyvärr är det många människor som inte kan skilja på bin och humlor - så det kan vara förklaringen till ryktet om ryktet om bidöd.)
 Melibios och mannos är inte giftiga för människor.

Om saven innehåller samma sockerarter vet jag inte. OM den skulle göra det kan samma sak uppstå vid drag på bladlöss. EVENTUELLT också vid lövsprickningen. Men det får någon annan svara på.

Lindhonung betraktas som en delikatess.

andcar

  • Inlägg: 70
  • Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
SV: Lind
« Svar #7 skrivet: 30 maj-09 kl 20:35 »
Lindhonung är min favvo! Vet inte hur mycket lind jag har i närheten av mina samhällen, men om det skulle finnas, när ska man skatta (före och efter) i Stockholm?

/Andreas

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Lind
« Svar #8 skrivet: 30 maj-09 kl 21:03 »
Linden blommar i juli och eventuellt nån vecka in i augusti i de delar av sverige där den finns.

Vill man då ha "ren" lindhonung så är det bra att sätta på tomma skattlådor precis när blomningen börjar och sen ta av dem precis när blomningen slutar.

Huggorm

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #9 skrivet: 21 jun-09 kl 21:08 »
hur vet man att bina bara flyger till linden då??

å inte nån annanstans då. ??? ???
Det finns inte mycket annat som blommar så sent på säsongen, så finns det lind i närheten kommer de flesta bina att flyga dit

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #10 skrivet: 22 jun-09 kl 06:15 »
Det är enkelt, Bina är sk "nektartrogna" och drar på samma nektar (blomma) tills draget upphör. Därför kan man ha sorthonung.

Anders Wizping

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #11 skrivet: 22 jun-09 kl 18:05 »
Det finns mängder med blommor som blommar vid den tiden.
Men inte så många som ger något överskott och sorthonung är sällan helt ren från
annan honung. Den måste minst inehålla 50% av t.e.x lind för att få kallas lind honung.
Sen har lind honung en ganska speciell smak som inte går att ta miste på.
MVH Anders Wizping

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #12 skrivet: 22 jun-09 kl 19:22 »
Minst 50% brukar väl vara 50% lind och 50% raps eller nära på hälften av varje i den lindhonung jag smakat. Ren lind eller mycket lind är lite frän i smaken.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lind
« Svar #13 skrivet: 22 jun-09 kl 20:42 »
I våra hagar står väl en 20-25 lindar och när de blommar så ser man knappt blommen för alla bin. Raps har vi ingen på 3-4 mils avstånd och de sommarblommor som ger ger nektar samtidigt är i jämförelse med linden bara en liten del av var bina hämtar sin nektar. Honungen blir lite grönskimrande och det är den absolut godaste honungen som jag nånsin smakat.

I år dignar lindarna av blomknoppar och vi får hoppas på tjänligt väder. Förra året slogs blomningen ut av försommartorkan och det blev inte en enda blomma på träden.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #14 skrivet: 22 jun-09 kl 20:49 »
Då kanske man blandar i en massa raps för att få ut mera "lindhonung" och lite mera ur burkarna. Det förfekommer säkert prisskillnader på Lind och Raps (20-25 sek/kg).
« Senast ändrad: 22 jun-09 kl 20:52 av Sten-Åke Lindell »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Lind
« Svar #15 skrivet: 22 jun-09 kl 21:19 »
Så är det säkert. Rapsen ger massor av honung men den smakar sanneligen inget vidare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Lind
« Svar #16 skrivet: 23 jun-09 kl 11:41 »
Tråkigt här. nu blommar en del lindar i södersluttning samtidigt som hallon, raps och vitklövern alla i rikig mängd dum som jag är så har jag gjort avläggare nyligen och försvagat nästan alla samhällen..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

David Nordin

  • Inlägg: 309
    • Halland
    • Blog
SV: Lind
« Svar #17 skrivet: 23 jun-09 kl 12:29 »
Å du tror alla biodlaren har ett stort rapsfällt runt husknuten elller ??? ???

Knäpgök,,

kanske några kilometer bort dock
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

andcar

  • Inlägg: 70
  • Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
SV: Lind
« Svar #18 skrivet: 05 jul-09 kl 08:06 »
Nu slår lindarna ut en efter en, och de fullkomligt mullrar av humlor och bin! Linden ger alltså i år!? Hur länge pågår ett linddrag?

/Andreas

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Lind
« Svar #19 skrivet: 05 jul-09 kl 10:46 »
Jag placerar ut två kupor i Bromma i kväll, precis lagom till Lindarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 2 användare
Galaxie, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser