Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 18 apr-10 kl 20:16

Titel: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 18 apr-10 kl 20:16
Jag har problem med att starta min moped och behöver tips om hur jag ska felsöka.

Den startar inte alls. Startmotor går och när jag plockar ut tändstiftet, som var ganska sotigt så ger det gnistor. Däremot kan jag inte se att någon bensin kommer fram till motorn.

Det är ju ett under av plast, sådana här mopeder men när man plockat bort lite kåpor ser det ut så här:

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/mopedbilder/DSC09370.JPG)

En Kymco Vitality Sport är det. -04. Tvåtakt.

Här är motorn:

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/mopedbilder/DSC09373.JPG)

1. (det vita till höger om ettan) är bränslefiltret
2. tändstift
3. förgasaren

Här är en bättre bild på förgasaren:

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/mopedbilder/DSC09376.JPG)

Och här är en bild på bränslefiltret (?) och bakom det sitter någon slags bränslepump, mekanisk med självtryck? För det finns en returslang från förgasaren dit.

(http://attitude.mine.nu/bilder/AndersT/mopedbilder/DSC09380.JPG)

Hur ska jag felsöka?

Kan man kontrollera om förgasaren får bensin? Kanske plocka ner förgasaren och rengöra?
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Skytten skrivet 18 apr-10 kl 20:48
Prova ändå med nytt tändstift. Jag har ibland haft gnista när jag provat, men det har ändå hjälpt att byta (kanske ett överslagsfenomen ?)

Tänder den med startagas?   Är brytarna rätt, så den inte tänder i fel tid?

Är det komp, så kan det inte vara så mycket annat.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: torbjorn skrivet 18 apr-10 kl 21:48
Bränsletanken sitter ju så högt så det behövs knappast någon bränslepump, det räcker med självtryck för att få fram bränsle till förgasaren. Den anordning som sitter där och försöker se ut som en bränslepump, är antagligen en vakuumstyrd bränslekran som ska öppna när motorn går och det finns undertryck i insugningsröret. Enklaste sättet att prova den är att lossa både bränsle- och vakuumslangen från förgasaren och suga i vakuumslangen, då ska det börja rinna bränsle.

Om moppen har stått länge så att allt bränsle har avdunstat ur flottörhuset så kan det vara besvärligt att få igång den, det är inte säkert att det blir tillräckligt undertryck för att bränslekranen ska öppna när man kör på startmotorn (och speciellt inte om dessutom automatchoken ligger på eller om man gasar). I så fall måste man antingen suga i vakuumslangen för att tvinga upp bränslekranen och få flottörhuset fyllt, eller också använder man startgas för att få igång motorn och eventuellt hålla den igång någon minut tills det har runnit fram tillräckligt med bränsle.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 18 apr-10 kl 22:21
Hur använder jag startgas?  :-[
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: GrävlingsJanne skrivet 18 apr-10 kl 23:01
Du sprejar det i förgasarens luftintag.
Man kan även ta lös tändstiftet och tömma en kappsyl bensin direkt i cylindern. Vet inte om det är att rekomendera men jag har gjort det själv på motorer som inte velat starta och då har det gått bra.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 20 apr-10 kl 09:36
Uppdatering:

Köpte nytt tändstift. Prövade med startgas och den går igång men bara så länge gasen finns kvar (2-3 sekunder). Eftersom jag hade för korta armar för att fixa det själv väntade jag på dotterns hemkomst från skolan.

Kontrollerade också att den kommer bensin när jag sög i vaccumslangen.

Passade på att tvätta den en del med lite vatten eftersom den var så grisig.

Sen när dottern kom hem fungerade det inte alls att starta längre med startgas. Ingen gnista, eller någon liten gnista. Suck. Antagligen har jag lyckats blöta ner den. Nu står den i solen och torkar så får vi försöka igen senare.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Kimma skrivet 20 apr-10 kl 10:23
Har du haft den i vinterförvaring?
Tömde du tanken innan du ställde av den eller har du gammal bensin kvar i tanken, i så fall får du tömma den och fylla på ny bensin, bensin blir gammal efter 2,5-3 månader och så små motorer som skotrar, mopeder osv har, klarar då inte att starta.

Det finns ett mycket bra forum som heter http://scooterdoctors.forum24.se/scooterdoctors-about176.html (http://scooterdoctors.forum24.se/scooterdoctors-about176.html) där har du en massa lättförståeliga felsökningsförklaringar att tillgå och folk är mycket hjälpsamma med frågor.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 apr-10 kl 19:18
Uppdatering:

Köpte nytt tändstift. Prövade med startgas och den går igång men bara så länge gasen finns kvar (2-3 sekunder). Eftersom jag hade för korta armar för att fixa det själv väntade jag på dotterns hemkomst från skolan.

Kontrollerade också att den kommer bensin när jag sög i vaccumslangen.

Passade på att tvätta den en del med lite vatten eftersom den var så grisig.

Sen när dottern kom hem fungerade det inte alls att starta längre med startgas. Ingen gnista, eller någon liten gnista. Suck. Antagligen har jag lyckats blöta ner den. Nu står den i solen och torkar så får vi försöka igen senare.

Då är det mest troliga att något i förgasaren har kläggat igen under vintern.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 20 apr-10 kl 19:53
Idag fick vi igång den! Hurra!

Min granne kom över och vi testade en massa och plockade en del med förgasaren och plötsligt fick vi igång den. Den gick ganska snålt så vi ändrade lite på inställningarna. Nu ska vi pröva lite mer men det är ju så kallt att köra! ;)

Tack för alla tips!

Jag är så glad för alternativ.nu!
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 05 maj-10 kl 15:58
Nu har den dött igen men fick igång med lite startgas.

Dock är den orkeslös, Har man fullgas så saktar den ner och nästan dör efter några sekunder. Hur ska man tolka det?

Är det för lite luft? För mycket bränsle? Fungerar inte automatchooken?
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 05 maj-10 kl 16:05
Jag ska också säga att jag har idag tagit isär förgasaren och rengjort så gott jag kunnat. Det var efter jag satt tillbaka allt som den är orkeslös.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: softarn skrivet 05 maj-10 kl 17:17
Luftläckage någonstans (t.ex otät packning) eller bränsleproblem tror jag att det är. Det kan också vara en kärvande choke som aldrig släpper. Tycker att automatchoke är ett elände. Ett manuellt spjäll ska det vara för det funkar alltid.

Har du startgas kan du pröva att spreja runt förgasarinfästningen när moppen står på tomgång (om du har någon tomgång vill säga). Varvtalet ska inte öka för det tyder i så fall på att du har ett läckage där du just sprutade. Frågor man kan ställa är om du är något mer än förgasaren, om förgasaren är riktigt ihopmonterad och hur motorn går när den väl går. Går den jämnt, pendlar i varvtal, bluddrar eller ryker ovanligt mycket?
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Skytten skrivet 05 maj-10 kl 18:19
Kan den ha skurit? Behövs nya kannringar?   Dålig komp är inte bara packning!
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 05 maj-10 kl 20:14
Nu fick vi den att fungera bra igen.

Dock behövde vi skruva på "luftskruven" och "bensinskruven" på förgasaren. I början rök det mycket men sen började den gå fint.


Men jag gissar att den kommer gå dåligt igen när den stått ett tag. Och det är inte roligt för min dotter att bli stående inne i stan...
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 12 maj-15 kl 20:52
Jag sökte på google efter "kymco får ingen bensin" och hittade den här fina tråden.

Och hittade en massa matnyttigt. Så efter lite sugande i slangen, startgas och lite extra så gick den igång efter 4 års förvaring. :)


Extra roligt eftersom jag verkade ha haft exakt samma problem. :)
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Lena III skrivet 13 maj-15 kl 09:34
Jag sökte på google efter "kymco får ingen bensin" och hittade den här fina tråden.

Och hittade en massa matnyttigt. Så efter lite sugande i slangen, startgas och lite extra så gick den igång efter 4 års förvaring. :)


Extra roligt eftersom jag verkade ha haft exakt samma problem. :)

Har det varit lite mycket emellan, tro?
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 15 apr-18 kl 10:21
Har det varit lite mycket emellan, tro?

:) Min äldsta dotter hade den 2010. Sen stod den 4 år. Nu har jag och min yngsta dotter den tillsammans.

Nu är det dags igen. Varje år när den stått över vintern så får jag kolla den här tråden. Så bra tips! ;)

Jag ska greja mer med förgasaren när jag har tid.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 15 apr-18 kl 10:26
Det är rätt många visningar på den här tråden... ;)
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 06 maj-18 kl 15:32
Bränsleslangen hade torkat och gått hål på.

TTE '04 W 49 GW

står det på den. Vad ska jag köpa? Ca 5 mm innerdiameter och 8,5 mm ytter.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Ett svart får skrivet 06 maj-18 kl 16:16
Bränsleslangen hade torkat och gått hål på.

TTE '04 W 49 GW

står det på den. Vad ska jag köpa? Ca 5 mm innerdiameter och 8,5 mm ytter.


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/)
Det viktiga är ju innerdiametern, förmodar jag. Denna är lite tjockare utvändigt men så länge det inte är trångt så borde det inte spela någon roll. Möjligen får du köpa större slangklämmor också
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 06 maj-18 kl 19:22
[url]http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/[/url] ([url]http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Bransleslang/Bransleslang-2000031289/[/url])
Det viktiga är ju innerdiametern, förmodar jag. Denna är lite tjockare utvändigt men så länge det inte är trångt så borde det inte spela någon roll. Möjligen får du köpa större slangklämmor också


När det gäller slang så skulle jag dock undvika Biltema och istället betala en extra slant för att slippa byta igen om något år eller så.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 maj-18 kl 21:33
När man köper bränsleslang så ska man inte bry sig om vilken firma som säljer slangen och påstår att den tål bensin och andra bränslen. Det avgörande är att det är en seriös gummitillverkare som har tillverkat slangen och vågar skylta med sitt firmamärke på den. Och att även slangtillverkaren anger att slangen är avsedd som bränsleslang.
Trelleborg, BF Goodrich, Pirelli, Kleber är några exempel på pålitliga slangfabrikat.  Ibland kan man hitta bra slangar på t ex OKQ8 och Mekonomen, andra år är det rent skräp som säljs där. En del industrigummifirmor (t ex Hydroscand och Rubber co) brukar vara pålitliga slangleverantörer men man bör som sagt kolla noga vad det egentligen är för slang man får innan man gör upp affären även där.

Slangar med tygomspinning utanpå gummit är mycket ofta av dålig kvalitet. En sådan slang kan se fin ut, men känner man på den märker man att tyget är genomblött av bensin. Om man blåser i ena änden av slangen går det lika lätt att blåsa vare sig man håller för andra änden eller inte.

Ett riktigt ökänt slangmärke som man ska passa sig för är ILO. Det har sålts periodvis av både Biltema och Mekonomen. Det yttre gummit utanpå armeringen tål knappt ens några veckor i motorrumsmiljö innan det börjar spricka sönder.
Förr i tiden (90-00-talet) fanns det dåliga slangar som antingen var märkta Idealcarbur eller också stod det bara "BLYFRI/BLYAD BENSIN" på dem. De var av hemskt ojämn kvalitet. Ibland kunde man få bra slang av den sorten, ibland svällde den upp och blev svampig efter att ha utsatts för bensin ett tag, ibland, kunde den bli stenhård efter ganska kort tid.

För en EU-moppe där det inte finns någon bränslepump utan bara är självtryck och några få dm fallhöjd, så behövs egentligen ingen armerad bränsleslang. Det går bra med en oarmerad slang också. Dock inte billiga genomskinliga PVC-slangar även om de påstås vara bensinbeständiga.  Uretanslangar (gulbruna), den sort som ofta används som bränsleslang på motorsågar mm är riktigt bra om än kanske aningen mekaniskt ömtålig. Men även för oarmerade slangar gäller att man bör veta att en seriös firma har tillverkat den och att den verkligen är avsedd som bränsleslang.
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 18 maj-18 kl 09:37
Nu har vi fått ordning på slangen. Tyvärr var det svårare än jag trodde att hitta en bra slang med innerdiameter 4 mm och med passande klämmor. Det blev till slut en genomskinlig slang, trots torbjorns råd. Den håller nog den här sommaren i alla fall!
Titel: SV: startproblem eu-moped
Skrivet av: andtol skrivet 18 maj-18 kl 09:44
Här kommer lite bilder som fattas i första inlägget.