Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Pris på avläggare och övervintrat samhälle  (läst 1504 gånger)

Andreas J

  • Inlägg: 14
    • Småland
Pris på avläggare och övervintrat samhälle
« skrivet: 24 apr-19 kl 23:27 »
Jag var på en träff med vår biodlarförening nyligen och vi diskuterade vad som är rimliga dagspriser på avläggare respektive övervintrade samhällen. Häromkring (Växjötrakten) verkar ett typiskt pris på de samhällen som förmedlas genom föreningen vara kanske 2500-3500 kr (inkl moms för de som driver biodlingen som företag) för ett övervintrat samhälle på 10 ramar, lägre för en avläggare. När jag köpte samhällen 2016 tror jag det kostade 2500 kr inkl moms, men jag minns inte riktigt. Men det är också uppenbart att folk från i alla fall Stockholm och Göteborg är beredda att betala betydligt mer än så.

Det vore roligt att höra vad marknadspriset är i andra delar av landet om någon är intresserad av att dela med sig informationen?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pris på avläggare och övervintrat samhälle
« Svar #1 skrivet: 25 apr-19 kl 12:45 »
Egentligen har inte storleken på övervintrade samhällen, eller vilken del av landet det gäller så stor betydelse för priset på våren. Det är drottningen i kupan som avgör priset.

Tex så har jag sålt övervintrade avläggare nu under våren på 6 ram LN för 3 200:- exkl moms per styck, 4 000:- inkl moms per styck, och jag hade kunnat sälja betydligt fler om jag hade haft några fler att avvara. Drottningen i dessa är friparade 2018 efter avelsmaterial i LBK....

Det säljs väldigt mycket samhällen med benämningen "buckfast/buckfasttyp/ursprungligen Buckfast" etc. Man får vad man betalar för, som med allt annat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Andreas J

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Pris på avläggare och övervintrat samhälle
« Svar #2 skrivet: 26 apr-19 kl 16:34 »
Kvaliteten på samhället/drottningen spelar rimligen extremt stor roll för vad et är värt som du skriver. Jag gissar att många som går nybörjarkurs, och heller inte har kompisar/familj som ägnar sig åt biodling, inte har så bra koll på sådant och därför blir benägen att ta första bästa (åtminstone var det så för mig). En av anledningarna till att diskussionen dök upp var egentligen att man ogärna vill se att en entusiastisk förstagångsköpare får betala ett överpris i förhållande till vad de köper är värt just pga av okunskap. Kanske tänker man fel där och istället borde ställa upp krav på egenskaper hos de samhällen som förmedlas genom föreningens försorg till deltagare på nybörjarkurser? 
« Senast ändrad: 26 apr-19 kl 16:51 av Andreas J »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser