Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vridbart fäste  (läst 1085 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Vridbart fäste
« skrivet: 27 jun-19 kl 06:46 »
Inte snurrbart dock.

Lyfta vrida funktionen med låsklackar.  2 lägen räcker på 180 grader. Helst med en stark dragfjäder inuti.
En monteringsplatta på toppen. 5x5cm i storlek räcker.
I aluminium då.

Förslag?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vridbart fäste
« Svar #1 skrivet: 27 jun-19 kl 15:46 »
Vad ska det användas till? Inom- eller utomhus? Hur stora krafter/tunga saker ska det hålla för?
Kan tänka mig att fästet som ingår i stativet till en del vridbara datorskärmar skulle kunna gå att modifiera för ändamålet, och sådana hittar man i närmaste elskrotbinge.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vridbart fäste
« Svar #2 skrivet: 27 jun-19 kl 18:46 »
Fästet ska sitta utomhus året runt på en båt. Och bära en hållare för en ekolodsgivare.
Finns kompletta att köpa. Men det går lös på närmare 4-5000 kr. Fast då är det komplett med hållare. Hållaren kan jag dock trixa ihop själv. Men fäste krävs tillgång till en fräs. Vilket jag inte har.
Det är ju stora krafter om man vill det ska sitta stadigt i en 4-5 knop.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vridbart fäste
« Svar #3 skrivet: 29 jun-19 kl 11:56 »
Det torbjörn är inne på med återbruk, men titta efter en elmotor för trolling, det verkar vara kort livslängd på de billigare motorerna.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vridbart fäste
« Svar #4 skrivet: 29 jun-19 kl 12:58 »
Är det nåt inne i motorn man kan använda menar du?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Vridbart fäste
« Svar #5 skrivet: 30 jun-19 kl 10:43 »
Jag tänkte att du kunde använda hela motorfästet, men jag har nog inte riktigt förstått vad du skall ha det till. Jag har skruvat fast en spårlist i aluminium på min båt, och där släpper jag ned ekolodsgivaren. På de båtar jag flyttar ekolodet emellan så har jag en givare skruvad på en kort bräda som jag klämmer fast med en snabbtving.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 5 användare (1 dolda)
skogaliten, von tratt, peterm, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser