Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Checklista ???  (läst 1731 gånger)

Ryr

  • Inlägg: 16
Checklista ???
« skrivet: 11 mar-06 kl 20:03 »
Hej!

Förhoppningsvis skall mina tre gute tackor lamma nu i april och jag är mycket förväntansfull och längtansfull.
Jag undrar ifall att någon har en checklista på "bra att ha hemma" saker inför en lamning?
Eftersom detta kommer att bli min första lamning vill jag vara bra förberedd när mina får skall lamma.

Tack på förhand!
Ryr

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Checklista ???
« Svar #1 skrivet: 11 mar-06 kl 21:28 »
Kanske något man inte tänker på i första taget. Men korta, välfilade naglar.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Checklista ???
« Svar #2 skrivet: 11 mar-06 kl 23:04 »
 Jag tycker det känns bra att ha Energibalans och Våmpasta hemma om något skulle strula med tackornas matlust, när sånt elände händer så är det alltid på lördag e.m när Granngården stängt och inte öppnar förrän mån morgon ;)
  Fryst råmjölk ser jag till att alltid spara så jag har till åtminstonde ett mål. Kanske det finns någon snäll fårägare som kan donera till dig som är "Förstagångslammare"? :)
 Nån man kan ringa till om något lamm skulle ligga fel när man är nybörjare är också bra att ha.
 Sondmatning om något lamm är svagt ska man kanske inte ge sig på om man inte har någon som visar hur man gör, men en nappflaska kan vara bra att ge till lite svagare lamm om tackan är "tjorvig" och man vill veta att dom verkligen får i sig det viktiga första målet.
 Men för det allra mesta så går det ju bra och tacka och lamm klarar av det hela själv och man får bara stå bredvid och känna hur härligt och förunderligt det är med dom där små, små "ynklingarna" som har sån livskraft!
 Lycka till!
                       Mvh
                     Charlotte
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ryr

  • Inlägg: 16
Re:Checklista ???
« Svar #3 skrivet: 15 mar-06 kl 18:07 »
Hej Gruff och Charlotte!

Tack för era svar, nu går jag i väntans tider och bara hoppas att jag skall få lamm!!!!

Mvh Ryr :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Checklista ???
« Svar #4 skrivet: 31 mar-06 kl 11:07 »
B-vitamin & Selen är ett "måste  ha hemma också"
för precis som Charlotte skrev så brukar allt vara stängt när man behöver det snabbt ! :-\

Jodopax är också praktiskt att ha hemma.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 3 användare
skogskälla, Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser