Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får på tomten?  (läst 3187 gånger)

robato

  • Gäst
Får på tomten?
« skrivet: 02 maj-05 kl 09:23 »
Hej!
Vi har köpt ett hus på landet utanför Västervik med en tomt på knappt 4000 m2 där hälften är gräsmatta och den andra hälften är bevuxen med skog. Nu funderar vi på att köpa får för att ha på tomten, både för att det är mysigt och som gräsmatteklippare. Finns det några hinder mot att ha får på tomten? Fårstängsel finns runt hela tomten. Räcker gräs som bete? Hur reagerar får på hundar? Vi har två blandraser, schäfer/groenendal och schäfer/siberian huskey.

Tacksam för svar!

Robert
« Senast ändrad: 03 maj-05 kl 10:39 av robato »

Rosovja

  • Inlägg: 18
    • Svensbygården
Re:Får på tomten?
« Svar #1 skrivet: 21 maj-05 kl 10:27 »
Jag ser inga hinder till att ni skulle kunna ha får på tomten, det beror iof. om ni har grannar som protesterar.

Gräs räcker säkert som bete, tillsammans med vad dom kan hitta att äta i skogen, det hänger förstås på hur många får du har.

Hur fåren reagerar på hundarna är svårt att säga, det beror så mycket på hur hundarna beter sig ;)

Lycka till!
Lev varje dag som om det vore din sista.
Har en liten flock Gammalsvenska dvärghöns, gotlands kanin och Basjkir hästar.

robato

  • Gäst
Re:Får på tomten?
« Svar #2 skrivet: 03 jun-05 kl 11:52 »
Tack för svaret! Grannarna är nog inga problem, de bor tillräckligt långt bort. Det blir värre med hundarna tror jag.

/Robert

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Får på tomten?
« Svar #3 skrivet: 21 jun-05 kl 18:16 »
Det funderar jag också på. Finns det något som säger att du inte får ha får i en villaträdgård? Någon lag eller så? För om grannarna skulle klaga har de rätt då?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Får på tomten?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-05 kl 21:46 »
Kan inte det va olika beroende på om huset ligger i ett sk detalj planerat område ell liknande? Vi har getter på tomten, och ägaren innan hade en ponny. Vi bor inom något slags detaljplanerat område, straxt utanför villaområden, men grannarna brevid, på båda sidor om huset är bara sommarboende, så här har ingen gnällt så mycket. Men jag tror att det är bra att prata med närmsta grannarna först, för sämjans skull..
Inge kul att bli osams!

Lycka till!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Får på tomten?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-05 kl 23:09 »
Krusmynta - Hur stor tomt har du, hur många getter har du, och räcker den till för getterna?

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Får på tomten?
« Svar #6 skrivet: 28 jun-05 kl 09:04 »
Susanne:
Hej!
Vi har ca 4000 kvm, mest platt gräsmatta, och i bakkanten sluttande berg med Hassel mest på.
Getternas hage kanske är på 1000 kvm. Men nästan varje dag får de gå lösa hemma på tomten, när vi är hemma oxå. Maten räcker långt och väl, jag har fått gå med gräsklipparn i deras hage! Runt eltråd, och framme vid huset, där de får sina grenar och sånt. Getter är ju inte riktigt lika "duktiga" gräsklippare som får, de äter lite mer hur som helst, lite här och där liksom!! :-)

Krusmynta

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Får på tomten?
« Svar #7 skrivet: 01 jul-05 kl 19:29 »
Krusmynta - Tack för svar!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 5 användare
Tältbyggare, Sebastian Berggren, javill, skogaliten, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser