Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla erfarenheter om Brahma höns  (läst 6535 gånger)

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
Alla erfarenheter om Brahma höns
« skrivet: 04 aug-17 kl 13:26 »
 Hej! Om ca två veckor ska vi får hem våra första höns. Brahma höns. Jag har läst på regler noggrant.

Men jag undra vad man bör tänka på kring denna rasen. Hur ska brahma reden vara? Måste storlek på hönshus samt hönsgård vara en större storlek än vad en lanthöna Behöver?

Tacksam för svar!  :)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #1 skrivet: 04 aug-17 kl 13:48 »
Hej! Om ca två veckor ska vi får hem våra första höns. Brahma höns. Jag har läst på regler noggrant.

Men jag undra vad man bör tänka på kring denna rasen. Hur ska brahma reden vara? Måste storlek på hönshus samt hönsgård vara en större storlek än vad en lanthöna Behöver?

Tacksam för svar!  :)
Det finns ju ett ordspråk som heter don efter peson i detta fallet brahma hönor . Det går inte ha lika små reden som för vanliga höns typ samma gäller väl det mesta skulle ja tro .  Man bygger ju inte en hundkoja till tax när man ska ha en schäfer liksom .

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #2 skrivet: 04 aug-17 kl 14:25 »
Såklart måste inredningen som fodertråg , reden och sov"pinne"  anpassas till dessa stora och TUNGA höns. Sovpinnen ska vara en rejäl bräda, min st decimeterbred, för hönsen att fördela vikten över. Dessutom lär de inte vara särskilt bra på att flyga upp högt.
Däremot behöver nog lanthönsen med sitt aktiva och livliga temperament betydligt större ytor att röra sig på ute än de flegmatiska brahmorna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #3 skrivet: 04 aug-17 kl 14:45 »
Våra Brahma har sina reden på golvet i form av halmbälar. Men det är en bäle som används av alla. Om den är upptagen när någon ska värpa blir de lite förvirrade och börjar kackla. Som nån med tvångstankar i kön till toa på Berns ungefär. Även om det alltså finns en annan plats.

Inför introduktionen av deras nya hönshus (ett gammalt dass modell större) hade vi köpt fina pottskåp som vi målat blå och inbillat oss skulle passa damerna. Men de köpte inte vår idé för avskildhet. Halmbälarna ligger nu med ens man kommer in i hönshuset. Inte för att vi placerat dem där utan för att det är där de värper.

Brahmahönsen är våra bästa kompisar. De har blivit ganska tama och är verkliga personligheter. Våra går fria på en stor tomt. Vi ska bygga gård eftersom vi vet att de kan bli tagna av rovdjur och en blev tagen av en okopplad hund. Men det känns också bra att de får röra sig fritt. Bara vid något tillfälle har vi sett dem på väg till konsum. Men då blir de så konfunderade av att möta oss där att de springer tillbaks med full fart.

De är ganska nyfikna på vad man gör. Tex om man planterat något så är det bra att hägna in det med tråd. De krafsar och letar efter kryp och med deras stora fötter blir det rejäla krafs. De verkar gilla snigelägg. Vi tror att de är bidragande orsak till få mördarsniglar i år.

Grattis till Brahma! Vilken färg? Hur många? Vi har en gul en blå och en svart samt en vit kyckling med två guldsvartbandade storasyskon. Det har bara blivit så.  ::)

Berätta gärna hur det går!




 

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #4 skrivet: 04 aug-17 kl 16:08 »
Våra Brahma har sina reden på golvet i form av halmbälar. Men det är en bäle som används av alla. Om den är upptagen när någon ska värpa blir de lite förvirrade och börjar kackla. Som nån med tvångstankar i kön till toa på Berns ungefär. Även om det alltså finns en annan plats.

Inför introduktionen av deras nya hönshus (ett gammalt dass modell större) hade vi köpt fina pottskåp som vi målat blå och inbillat oss skulle passa damerna. Men de köpte inte vår idé för avskildhet. Halmbälarna ligger nu med ens man kommer in i hönshuset. Inte för att vi placerat dem där utan för att det är där de värper.

Brahmahönsen är våra bästa kompisar. De har blivit ganska tama och är verkliga personligheter. Våra går fria på en stor tomt. Vi ska bygga gård eftersom vi vet att de kan bli tagna av rovdjur och en blev tagen av en okopplad hund. Men det känns också bra att de får röra sig fritt. Bara vid något tillfälle har vi sett dem på väg till konsum. Men då blir de så konfunderade av att möta oss där att de springer tillbaks med full fart.

De är ganska nyfikna på vad man gör. Tex om man planterat något så är det bra att hägna in det med tråd. De krafsar och letar efter kryp och med deras stora fötter blir det rejäla krafs. De verkar gilla snigelägg. Vi tror att de är bidragande orsak till få mördarsniglar i år.

Grattis till Brahma! Vilken färg? Hur många? Vi har en gul en blå och en svart samt en vit kyckling med två guldsvartbandade storasyskon. Det har bara blivit så.  ::)

Berätta gärna hur det går!




Tack för alla svar!  Jag behöver veta allt som går att veta. Har även läst em del om att just brahma rasen är en väldigt snäll och trevlig ras med gott temprament. :)

Vi får 4 st vita brahma hönor och en tupp till att börja med :) dom är snart 4 mån.

Lägger dom ägg sent? I vilken ålder börjar de lägga ägg?


ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #5 skrivet: 04 aug-17 kl 19:13 »
Ja Brahma är jämförelsevis sena att lägga ägg. Vi köpte våra som 10dagars kycklingar i maj. Första ägget kom på julafton. De brukar säga att de tar längre tid på sig än så dock. Det är världens största hönsras och är egentligen inte färdigvuxna innan 2 års ålder.

Rekommenderar en bok Karin Neuschütz: "Höns". Allmänt om skötsel av höns. Där står om bygge av hönshus också.

En som vi köpte höns av rättade mig och sa: kom ihåg att det inte är höns. Det är Brahma. Men det märker Du!



Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Alla erfarenheter om Brahma höns
« Svar #6 skrivet: 04 aug-17 kl 19:50 »
Ja Brahma är jämförelsevis sena att lägga ägg. Vi köpte våra som 10dagars kycklingar i maj. Första ägget kom på julafton. De brukar säga att de tar längre tid på sig än så dock. Det är världens största hönsras och är egentligen inte färdigvuxna innan 2 års ålder.

Rekommenderar en bok Karin Neuschütz: "Höns". Allmänt om skötsel av höns. Där står om bygge av hönshus också.

En som vi köpte höns av rättade mig och sa: kom ihåg att det inte är höns. Det är Brahma. Men det märker Du!

Tack så mycket för tipset!😊 det ska jag göra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare
xaelanar, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser