Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ortte mot huvudvark?  (läst 3483 gånger)

beckatt

  • Inlägg: 16
    • Småland
ortte mot huvudvark?
« skrivet: 13 maj-05 kl 15:24 »
Hej!

Finns det nagon har med ett bra recept mot huvudvark? Gillar inte a knapra varktabletter... :(

Rebecka
Even the smallest person can change the course of the future.

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-05 kl 17:02 »
Hej!
Min farmor hade ofta huvudvärk och tog inte värktabletter. Hon rullade ihop en sjal eller annat som fanns nära och knöt den hårt runt huvudet i tinninghöjd. Det kunde ta någon timme men oftast hade det god effekt. Under tiden hade min farmor förvandlats till indian...
 ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Monica

  • Inlägg: 535
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #2 skrivet: 13 maj-05 kl 22:46 »
Huvudvärk har alltid sitt ursprung från någonting annat som är ur balans.....Det är omöjligt att tipsa om någon ört som kan hjälpa just dej, utan undersökning. Mitt råd är att du går till en örtagumma eller någon kunnig i österländsk medicin för undersökning. Jag förmodar att du varit hos "vanlig" doktor och inte fått någon diagnos!?

noora

  • Gäst
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-05 kl 14:13 »
Bl.a. älgört innehåller salicylsyra, som är besläktat med acetylsalicylsyra (det verksamma ämnet i vissa huvudvärkstabletter) och riktigt starkt avkok av älgörtsblad sägs fungera som smärtstillande.

Men som Monica säger är det kanske bättre att ta reda på orsaken till huvudvärken. Själv lider jag bl.a. av huvudvärk som orsakas av snedbelastningar av ryggen. En naprapat hittade snabbt dom krånglande kotorna och kunde med ett knyck "bota" huvudvärken. Den kommer tillbaka om kotorna sätter sig snett igen, men nu vet jag ungefär var felet sitter och vilken sorts rörelser jag kan göra för att minska risken för snedbelastningen.

Eulalia

  • Gäst
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #4 skrivet: 16 maj-05 kl 15:15 »
och medan du söker roten till det onda, så passa på att dricka massor med vatten, det rensar ev ut gifter och kan lindra huvudvärken lite..
eller ännu bättre drick milda teer på t.ex kamomill, lindblom + mycket vatten.
fler förslag?
« Senast ändrad: 16 maj-05 kl 15:30 av Eulalia »

Tjotten

  • Gäst
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #5 skrivet: 16 maj-05 kl 23:00 »
Mitt recept mot huvudvärk är:
Andas djupa lugna tag med en näsborre åt gången och andas med magen och helst utomhus, gör avslappning el. qigong + mycket vatten som även andra skrivit.

beckatt

  • Inlägg: 16
    • Småland
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #6 skrivet: 17 maj-05 kl 14:37 »
Tack sa mycket allihopa! :)

Ska prova masta gang besvaren satter in, vilket jag hoppas drojer ett tag! :-\

Rebecka
Even the smallest person can change the course of the future.

Sitiens

  • Gäst
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #7 skrivet: 11 jun-05 kl 23:58 »
Se bara till att inte göra för starka avkok, eftersom det står här att även salicylsyran kan vara giftig:

http://www.shenet.se/ravaror/salicylsyra.html

Annars står det i en av mina örtböcker att mattram kan hjälpa mot många sorters huvudvärk. Tyvärr står det också att den innehåller ett ämne som liknar acetylsalicylsyra, och det ämnet lär ju vara salicylsyra...'

Annars kan jag tyvärr bara rekommendera läkemedelföretagens alternativ, och även om de inte känns så attraktiva så hjälper de. Går själv nu på Diklofenak för min huvudvärk, vilket jag tvingades ta när inte lavendeln, massagen och senare även Ipren inte kunde rå på den  :-\

Kycklingen

  • Inlägg: 83
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-06 kl 17:59 »
Salvia ska vara bra mot spänningshuvudvärk, har inte provat dock.
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #9 skrivet: 18 nov-06 kl 18:10 »
Jag äter några blad färsk Mattram om dagen när jag har huvudvärk(typ migrän) och det hjälper.Kan även göra te det blir lite mildare men inte lika effektivt
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

*söderSol*

  • Inlägg: 19
    • Horta Serenada
Re:ortte mot huvudvark?
« Svar #10 skrivet: 24 nov-06 kl 13:21 »
jag har i många år lidit av olika huvudvärkar, spänningshuvudvärken var jobbigast.
men den försvann när kiropraktorn rätade ut min rygg & jag började med yoga
= rak rygg, avslappnade axlar & bättre koll på min egen kropp.
allting hänger ihop. om jag är sur brukar det bli ont i pannan...
nu har jag lärt mej att märka när det kommer & lyckas jag mjuka upp kroppen blir det inte värre...
men jag blir alltid tung i huvudet när vädret byter.
& nästan vilket örtte som helt hjälper ju om man fått ont i huvet för att man var lite uttorkad!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare
von tratt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser