Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jord till blåbär??  (läst 4700 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Jord till blåbär??
« skrivet: 25 sep-17 kl 14:09 »
Någon som vet vilken jord till blåbärsplantor? Funkar det med kompost, sand och torv? Dom vill ha sur jord eller?

fredrikblomberg

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Jord till blåbär??
« Svar #1 skrivet: 25 sep-17 kl 15:06 »
Såg på ett program av 100% bonde där Frank satte sina blåbärsbuskar i sågspån. Har du ett sågverk i närheten är det ju bara att hämta!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jord till blåbär??
« Svar #2 skrivet: 25 sep-17 kl 20:42 »
Är det vanliga blåbär eller amerikanska? Om det är vanliga så växer de ju glatt i granskog. De klarar sig alltså med näringsfattig jord men den måste vara sur och inte för torr. De verkar vara ganska anspråkslösa så kompost, sand och torv kanske fungerar bra. Däremot tror jag inte på rent sågspån, då bör man nog blanda ut med annat material.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jord till blåbär??
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 03:29 »
Såg på ett program av 100% bonde där Frank satte sina blåbärsbuskar i sågspån. Har du ett sågverk i närheten är det ju bara att hämta!

Sågspån + hönsgödsel som näring använde han

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jord till blåbär??
« Svar #4 skrivet: 03 okt-17 kl 13:11 »
Har olika sorter, även am. sort. Fick hem några plantor från rean så blev lite panik när jag kom hem - Vad vill dom ha för jord!? Glömde helt bort att fråga om det! Men läste sedan att dom helst vill ha åt surare hållet, lågt ph så jag mixade i sand och torv till dom. Hoppas dom kommer igång till våren och ger fina blåbär.....såsmåningom! Undras hur lång väntan det blir på det......

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Jord till blåbär??
« Svar #5 skrivet: 05 dec-17 kl 10:10 »
Vi sätter i "vanlig" jord, lite plantjord o sand, täckodlar. Gödsel från hönorna varje vår. Dessutom så lägger vi varje höst på granris. Det skyddar lite o barren som blir kvar surar ner jorden lagom.
Funkar kanon o ger bra skörd hos oss. Lycka till
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Jord till blåbär??
« Svar #6 skrivet: 18 feb-18 kl 22:54 »
Jag har blandat hälften naturell torv och hälften kogödsel. Jag har fått bra skörd alla år, förutom förra året då frosten tog blommorna.

Kolvaktare

  • Inlägg: 62
  • Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Jord till blåbär??
« Svar #7 skrivet: 07 mar-18 kl 18:55 »
Jag använder en blandning av kalkad torv och jord från granskog för min odling. Har skrivit om den här. http://www.fstvs.se/odling/amerikanska-blabar/
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Bärnörd

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Jord till blåbär??
« Svar #8 skrivet: 13 mar-18 kl 07:05 »
Valfri ogödslad torv utan tillsatt kalk blir jättebra.

jag har strax över 20 blåbärsbuskar och alla är planterade i weibulls torv naturell, funkar hur bra som helst :)

I börja på april så ger jag en giva florovit blåbärsgödsel under varje buske, har funkat kanon hittills!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, larbri, per.martinsson, malbo, LimJans, Jon.b, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser