Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bästa sort svarta vinbär?  (läst 2741 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
bästa sort svarta vinbär?
« skrivet: 16 jul-17 kl 06:25 »
Hje, jag har svarta vinbär av sorten Stor-Klas, men jag är inte riktigt nöjd med den.

Jag har haft dem i 30 år tror jag, gick på Hortus reklam om stora fina klasar på den tiden. 
Funderar på att starta ny odling c:a 10 m bort.

Vilken sort är bäst?  Har lermorän på det nya stället, skugga vissa delar av dagen. Utanför Stockholm.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: bästa sort svarta vinbär?
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 06:55 »
 Jag har också Storklas. Den rekommenderades mycket då. Jättefina lättplockade bär. Upprättväxande. Men mina buskar trivs inte, delar dör hela tiden.
Däremot de gamla buskarna som fanns när vi flyttade in funkar utmärkt. Men de måste stöttas upp, därför valde jag Storklas en gång. Vilken sort de gamla buskarna har vet jag tyvärr inte. Någon gammal sort antar jag, stället är gammalt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: bästa sort svarta vinbär?
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 07:49 »
Prova kanske, om möjligt, en sort som är resistent mot vinbärsgallkvalster och mjöldagg?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

lenaz

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: bästa sort svarta vinbär?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-17 kl 09:03 »
Jag satte Öjebyn 2009 och är supernöjd...många och mycket välsmakande bär.  Satte en sort som heter Ribes....inte god ska ta bort den.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser