Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brygga vin på en ranka  (läst 2928 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
Brygga vin på en ranka
« skrivet: 09 jul-17 kl 22:14 »
Det handlar om den sortens vinranka som ger ätliga druvor. Det går att göra något av de mjuka topparna som vi klipper bort vid sommarbeskärningen. (Om rankorna hunnit växa lite för mycket, tag bara de yttersta 40 centimetrarna.)

Jag testat ett vin bryggt på dessa rankor. Receptet kommer från boken  'A step by step guide to making homemade wine' av Judith Irwin (1991). Det blir 5 liter. En hink toppar - lite hoptryckta, 900 gram socker, saft och 'zest' av 2 citroner, jäst och jästnärsalt. Häll 2,8 liter kokande vatten över topparna, låt stå 48 timmar. Lös upp sockret i ½ liter kokande vatten, låt svalna och häll det sedan i brygden, tillsammans med citron, jäst och jästnärsalt.

Jag gjorde som det stod, men blev inte alls nöjd med resultatet. Senare gjorde jag ett nytt försök tillsammans med vita vinbär. Alltså ett halvt ranka-recept och ett halvt vinbärsrecept (2 kg bär)  tillsammans, för 10 liter vin. Det blev bra och jag har gjort det flera gånger. Här kommer mitt recept:

*En hink toppar från rankan, tvättas och hackas grovt (ca 1 cm bitar), hälles i 2 ½ liter kokhett vatten, får dra i ett dygn.
*2 kg vinbär (vita eller röda) förbereds för bryggning (ångning eller överhällning med 2-3 liter kokhett vatten). Låt svalna.
*Vinjästen får växa till sig i en förkultur med en näve vinbär.
*Häll alltsammans i jäshinken, tillsammans med pektolas och jästnärsalt. Låt stå 2 dygn. Sila.

Sist hade jag 25 Oechslegrader innan jag tillsatte förkulturen och beräknade då sockermängden till 2400 gram, uppdelad på 3 sockerlagar. Använd jässtopp när det jäst färdigt!
Anm.: inga citroner i mitt recept. Om vinet blir för torrt, eftersöta.
Rankan innehåller troligen en del tannin. Vinet kan behöva lagras innan det blir som bäst.
« Senast ändrad: 09 jul-17 kl 22:25 av Berberis »

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Brygga vin på en ranka
« Svar #1 skrivet: 10 jul-17 kl 02:27 »
Men vin är det ju inte, utan smaksatt bult, eftersom det är jäst på tillsatt socker

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Brygga vin på en ranka
« Svar #2 skrivet: 10 jul-17 kl 17:35 »
Det är inte många råvaror som innehåller tillräckligt med egna sockerarter för att jäsa till någorlunda alkoholhalt.
Du menar att alla dessa som kallas vin egentligen är "smaksatt bult?"
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Brygga vin på en ranka
« Svar #3 skrivet: 11 jul-17 kl 18:02 »
Men vin är det ju inte, utan smaksatt bult, eftersom det är jäst på tillsatt socker
"bult" brukar beteckna en stålbit som man kan skruva en mutter på,
men "bult" eller "bultöl" är ett gammalt ord för en mäsk i berusningssyfte. Det ordet är släkt med "fyllbult".
Härmed ger signaturen Kurt tusentals hembryggare världen över en ny titel. Artigare kan man vara.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Brygga vin på en ranka
« Svar #4 skrivet: 11 jul-17 kl 19:11 »
Borde bli någon typ av bubbeldricka i allafall, jag tycker att det lät gott oavsett vad det korrekt borde heta.  ;)
Maskrosor, hönsbär och sådant brukar man ju också kalla vin när man jäst det så jag vet inte vad som gäller egentligen...

Jag tänkte försöka mig på staketdruvor här framöver nu när det finns nya sorter som klarar klimatet, så detta skall provas när jag kommer dit.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Brygga vin på en ranka
« Svar #5 skrivet: 11 jul-17 kl 23:10 »
Ur min bokhylla tog jag just fram en bok som jag tänker läsa om:
"Af en inländsk drufwa - svenska bär- och fruktviner" av Katarina Nordli (1991)
Det är en ganska utförlig svensk vinhistoria, från 1700-talet och framåt, skriven av en folklivsforskare. Här finns nästan allt (utom recepten) om gamla viner på både bär, blommor och stjälkar, och om vintillverkarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare
Berberis, smaka, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser