Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inredningstips önskas!  (läst 2309 gånger)

Elden

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Inredningstips önskas!
« skrivet: 13 aug-15 kl 21:48 »
Ska bygga i ordning en box/boxar till getterna inför vintern, och klurar på hur man kan göra så smart som möjligt för fodring, mjölkning osv. Det är två vuxna getter som ska mjölkas och deras två killingar. Utrymmet är ca 5x4 m, och jag har tänkt bygga en box, ev två så killingarna kan stå avskiljda, och ett litet utrymme utanför för foder mm. Tanken är att de ska stå inne på natten och mjölkas på morgonen innan utsläpp. Vill göra en så smidig lösning som möjligt med mjölkningen, tänker mig nåt slags mjölkbord de går upp på för att få en bra arbetsställning. Vill gärna ha alla era bästa tips! Vad funkar/funkar inte? Gärna bilder!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Inredningstips önskas!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-15 kl 08:23 »
Har du läst det senaste numret av Åter, det som kom nu i veckan? Där finns en artikel om att mjölka getter!
Var ska du göra av killingarnas pappa? Eller han kanske är slaktad eller kastrerad eller så.
Om du har möjlighet, bygg killingkätten bredvid getkätten och gör en kraftig nätvägg eller spjälvägg med öppningar så mödrar och killingar kan ha kontakt. Eftersom killingkätten kanske ska användas till annat senare (t ex bockar eller andra getter) bör den vara lika stor som getkätten och ha samma inredning.
Studiebesök hos andra getägare rekommenderas!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Elden

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Inredningstips önskas!
« Svar #2 skrivet: 15 aug-15 kl 11:24 »
Bocken var bara på tillfälligt besök så den behövs inte bekymras om :)
Det jag tänkte mest på var hur jag ska placera mjölkbordet, det skulle ju vara smidigt om det var utanför boxen men att det går att öppna på något sätt så att getterna kan komma ut och ställa sig på plats utan att man själv ska behöva in och krångla så mycket.. :) ska försöka göra några studiebesök när jag får möjlighet men tänkte att här finns ju också mycket erfarenhet att ta del av!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Inredningstips önskas!
« Svar #3 skrivet: 16 aug-15 kl 07:36 »
Då behöver vi inte fundera på bocken!
Hade du läst artikeln i Åter? http://www.alternativ.nu/butik/åter/2015/åter-315.html
Jag hade valt att ha mjölkbordet utanför getternas kätte, i gången (om du tänker ha en gång, vill säga). Då kan du släppa ut getterna en i taget, och mjölka dem i lugn och ro, räkna med att ledargeten vill mjölkas först! Jag har lite fler getter än två, men principen är densamma. För att det ändå ska vara OK för den som är kvar i kätten, är det bra att servera grovfodret före mjölkningen. Då vet den mjölkade geten att hon kan gå tillbaka och äta när hon är färdig, och hon som är kvar kan också äta under tiden den andra mjölkas. När båda är mjölkade och tillbaka i kätten, kan du släppa dit killingarna också.
Jag brukar ha en bock i varje getgrupp under vintern, och det har funkat bra med höet för att få honom att stanna kvar när tjejerna går till mjölkningsavdelningen (där finns ingen plats för bockar).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inredningstips önskas!
« Svar #4 skrivet: 13 sep-15 kl 05:29 »
Väkommen, Elden!

  20 kvadratmeter, då gäller det att tänka till!  En grind för att få ut endast den get som ska mjölkas är ett måste.  (Jag föredrar att lära getterna att den yngsta ska komma först; de lär sig efter ett tag och följer sen den ordningsföljden.)  Att kunna hålla mjölkpallen ren är också ett krav, men med så lite plats kan det vara värt att fundera över om den kan vara i det utrymme som getterna har tillgång till under natten.

  Är det en box i ett stall, med en stallgång utanför?  Eventuellt kan jag tänka mig en uppfällbar hylla utanför boxen.

  Ska du spara någon killilng, och utöka antalet senare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 4 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser