Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217048 gånger)

Kessu

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1720 skrivet: 02 feb-17 kl 19:12 »
Ida kom fröna som ett brev på posten  :) Funka fin fint.
Sådde några Aztec Rustica frön även om det är för tidigt, får odla den som krukväxt då och se hur det ter sig.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1721 skrivet: 03 feb-17 kl 09:52 »
Spännande recept har beställt salmiak och skall testa det .Den snusdosan va väldigt intressant då jag samlar på snusdosor skulle du kunna tänka dej att byta den mot en påse Ukrainsk Burley.

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1722 skrivet: 04 feb-17 kl 18:26 »
Hej på er alla, är ny här på forumet och är ivrig nybörjare på tobaksodling.
Den förhoppningsvis odlade tobaken kommer att användas i pipan.
Jag har en fråga om slutfasen efter fermenteringen; Är det OK att lägga den "färdiga" tobaken i påsar med vakum, eller behövs det luft för att tobaken ska åldras rätt?
(jag har tusen frågor till, men det tar vi en annan gång)  :D

Kessu

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1723 skrivet: 06 feb-17 kl 15:01 »
Gror redan efter 5 dagar, är det normalt för Rustican?
Sådde i en jord som marknadsförs för ört odling. Har hållit ganska hög fuktighet och lampan har varit på ca 14 timmar om dygnet, värmen är ungefär 25 grader.
Sen läste jag på någon Amerikansk sida att man skall skola om senast fem dagar efter grodd. Fanns tydligen risk att roten hann växa ut och skadades av hanteringen som resulterade i "småväxta" fullvuxna exemplar. Nu vet jag inte hur det är med tobaken men det påstods något om nån sorts "pålrot" tallen har ju en sån men har tobaken det också, någon här som har koll på detta? Isåfall finns det säkert belägg för en sån här 5 dagars regel.

Balder, har tyvärr inte någon dosa (bilden hittade jag på nätet) men jag hör av mig om jag råkar snubbla över en.

Kessu

  • Inlägg: 4
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1724 skrivet: 06 feb-17 kl 16:47 »
Skall försöka få hit en bild.
Lyckades ju sådär.. får studera vidare på nerskalning
« Senast ändrad: 06 feb-17 kl 16:59 av Kessu »

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1725 skrivet: 20 feb-17 kl 22:53 »
Nu börjar de små fröerna att gro. Jag har sått fem sorter.
Först ut är Bondtobak och Prilep P66-9/7





Stefan V
« Senast ändrad: 20 feb-17 kl 23:34 av Vanerpaddel »

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1726 skrivet: 21 feb-17 kl 22:03 »
Nu har även Semois tittat fram  :)


Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1727 skrivet: 22 feb-17 kl 14:55 »
... och Huehuetenango

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1728 skrivet: 24 feb-17 kl 08:41 »
Hej! I år ska jag åter odla tobak. Då vi fått 2 kids har tiden inte funnits de senaste 2 åren! Har eg inte tid i år heller men det är ju så roligt ;). Ska odla SSBM och Black Mammoth! Ahur många plantor brukar ni sätta? Har för mig jag satte 150 st sist men det va nig lite mer ön vad jag hann med å skörda! Lycka till i år nu gott folk!!

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1729 skrivet: 25 feb-17 kl 14:58 »
Hej,
Fint vårtecken när det börjar spira i tråden. Inspirerad av er som redan ser små blad startar jag upp med Alida, SSBM, Orinoco, Burley och Mohawk. Hoppas vi alla får ett toppenår med massiva plantor.

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1730 skrivet: 06 mar-17 kl 19:41 »
Hej! I år ska jag åter odla tobak. Då vi fått 2 kids har tiden inte funnits de senaste 2 åren! Har eg inte tid i år heller men det är ju så roligt ;). Ska odla SSBM och Black Mammoth! Ahur många plantor brukar ni sätta? Har för mig jag satte 150 st sist men det va nig lite mer ön vad jag hann med å skörda! Lycka till i år nu gott folk!!

Hej, SSBM, vad är det? EDIT: Jag fann det i forumshistoriken. Small Stalk Black Mamouth :)
« Senast ändrad: 06 mar-17 kl 20:26 av Vanerpaddel »

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1731 skrivet: 06 mar-17 kl 20:15 »
Virginia Brightleaf jobbar på bra

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Tobaksodling
« Svar #1732 skrivet: 06 mar-17 kl 22:14 »



Hej

Var har ni köpt era tobaks frön ? Är dom ekologiska ?

Tack för svar

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1733 skrivet: 07 mar-17 kl 15:47 »


Hej

Var har ni köpt era tobaks frön ? Är dom ekologiska ?

Tack för svar

Hej Snowbird, jag tror att det finns flera här på forumet som kan tänkas sälja, du kan ju lägga ut en förfrågan här.
Jag odlar för första gången i år, så tills nästa år kommer jag ha sparat undan frön.

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1734 skrivet: 24 mar-17 kl 19:45 »
Hej! Min odling verkar ha gått åt skogen i år! Inget frö har tittat upp. Någon som har lite fröer över? PMa i såfall!

Vanerpaddel

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Vanerpaddel
SV: Tobaksodling
« Svar #1735 skrivet: 29 mar-17 kl 21:34 »
 >:(
Hej! Min odling verkar ha gått åt skogen i år! Inget frö har tittat upp. Någon som har lite fröer över? PMa i såfall!

Har skickat PM

snusodlaren

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #1736 skrivet: 30 mar-17 kl 12:39 »
Hej alla glada tobaksodlare!
Har litegrann kommit av mig här på alternativ.nu, men var en mycket flitig medlem för många år sedan, själv odlar jag i lite större skala, och har som mest planterat ut 10.000 plantor.
I år blir det bara hälften så många,
Alida
Sacred Corn planter
Havanna142
Green brier burley

Vill bara rekommendera er som också hänger på fejsbook att gå med i gruppen "svenska tobaksodlare"

Det är ungefär som här, fast i fejsbooktappning, vitsen med det hela är att på nåt sätt samla svenska tobaksodlare, hobbyodlare eller proffs, och eventuellt så småningom starta förening eller nån typ av organisation, det verkar nämligen som fler och fler börjar tänka i banor att åtminstone delvis försörja sig på tobaksodling, och de, eller rättare sagt vi behöver all hjälp vi kan få!

Ja nu blev det en massa reklambladiblajblaj, ber om ursäkt för det!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1737 skrivet: 25 apr-18 kl 01:25 »
Såg nu att antirökmaffin eller antisnusmaffian  varit framme. Stopp på försäljning av råtobak vilket dom hållit tyst om så man inte kunde bunkra upp. Vet ni inte om det så börja odla tobak direkt,att så nu är i elfte timmen men kan fungera.

 

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1738 skrivet: 25 apr-18 kl 05:44 »
Jag försöker för första gången att så tobak. Men jag verkar ha misslyckats med försådden totalt. Det är nog snart en månad sedan jag satte fröerna och det är bara som små gröna pytteskott.
Jag har odlat i ett akvarium som jag ställt framför ett fönster.
Vad kan det vara som gått snett och finns det någon chans att rädda eländet tro?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1739 skrivet: 25 apr-18 kl 13:40 »
När du odlar i akvarium har du kanske mindre krukor i med frön. Brukar ju vara värme o ljus som behövs,även fuktighet i jorden. Har du lagt jord direkt på botten i akvariet så är det inte riktigt bra,blir ingen dränering då och dåligt med syre i jorden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser