Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop två samhällen, vad är bäst?  (läst 3947 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« skrivet: 01 aug-12 kl 18:08 »
Jag har ett samhälle som krånglat en del i sommar, krånglet består i att de velat svärma och även gjort det minst en gång.

De är dessutom ilskna och jag har fått göra en massa delningar hit o dit för att kunna byta drottningar. Nu är samhället uppdelat i fyra delar.. ::)

Svärmen har fått en ny drottning och står i min hembigård. I utbigården står resterande tre delar; två avläggare med varsin ny drottning samt modersamhället som just nu är viselöst. Båda avläggarna är dragbiavläggare, den ena har etablerat sig medan den andra fick ny drottning idag.

Min fundering är vad jag skall göra med det viselösa modersamhället? Jag vill helst inte ge det en ny drottning eftersom jag har tillräckligt många samhällen redan. Modersamhället är det av delarna som är starkast och min fundering är att slå ihop det med en av avläggarna. Frågan är vad som är bäst; ska jag sätta avläggaren med drottning ovanpå det viselösa eller tvärtom?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-12 kl 21:49 »
Jag har ännu inte misslyckats när jag slagit ihop två samhällen med tidningspapper mellan. Det går bra att slå samman flera delar i en låda också, men den del vars drottning man ska behålla ska vara intakt. Så har man 3-4 samhällen som ska slås ihop slår man ihop alla utom 1 i en låda och sedan tidningspapper och den intakta delen med drottning.

Dock så verkar det finnas en ganska samstämmig åsikt om att om man slår ihop två samhällen som har drottning så brukar bina behålla drottningen i övre lådan (jag kan inte säga något om det, har inte testat tillräckligt). Så vill man ha både hängslen och livrem sätter man delen med drottning överst med tidningspapper (och kanske spärrgaller om man är osäker på om det finns drottning) mellan. Vet inte om det har någon betydelse på vilken plats, men jag tycker det känns tryggast om drottningen får ha kvar sin plats i bigården.

Lite svamligt, men jag skulle alltså flyttat in lådan med modersamhället som låda 1 (och 2) med tidningspapper ovanpå, och sedan ställt tillbaka drottningdelen ovan, allt på drottningens gamla plats.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-12 kl 22:34 »
Tack för svaret, olof. Jag skulle helst sätta avläggaren med drottningen i överst (fast av materialtekniska skäl...  :)) och det låter ju som att det även borde vara det bästa! :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #3 skrivet: 29 jul-18 kl 10:37 »
Jag har en krånglande avläggare som inte riktigt har visat framfötterna än, nog för att det är torrt och tråkigt men jag kan inte hitta någon drottning trots att jag har sett ruinerna av viseceller. Några ägg finns inte och det är nu slut på utkrypande från de ramar jag stoppade i.

Har ju modersamhället som bygger och hämtar in honung och pollen och där även en drottning som verkar vara ny på platsen, misstänker att dte har skett ett stilla byte då jag blev av med den gamla men hitta en ny omärkt i veckan.

När är det för sent att slå ihop dom innan invintringen? misstänker ju att avläggaren inte hinner bli stark nog innan vintern om jag nu skulle lyckas stoppa in en ny drottning, eller?

Ja, jag är nybörjare..
Det är aldrig för sent att ge upp.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #4 skrivet: 29 jul-18 kl 11:52 »
Misstänker att du har för bråttom. När har drottningen krupit ut? Det tar säkert 14 dagar innan man ser några ägg (och ibland är det svårt att se dom) efter att hon är kläckt. Oparade drottningar är svåra att hitta.
Annars slår man ofta ihop samhällen just innan invintring.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #5 skrivet: 29 jul-18 kl 12:10 »
Misstänker att du har för bråttom. När har drottningen krupit ut? Det tar säkert 14 dagar innan man ser några ägg (och ibland är det svårt att se dom) efter att hon är kläckt. Oparade drottningar är svåra att hitta.
Annars slår man ofta ihop samhällen just innan invintring.

Jag gjorde ju avläggaren några veckor innan midsommar, och har sedan dess tillfört nya ramar med ägg men ändå så visar dom inga riktiga tecken på att komma igång med det dom ska. Dom har ju byggt viseceller men jag har inte sett någon som varit täckt efter midsommar. Så kanske där har kommit en drottning som inte var bra och nu har dom trollat bort henne också..

Men jag vet att det är lätt att stressa iväg och lägga sig i det jag inte fattar...
« Senast ändrad: 29 jul-18 kl 12:32 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #6 skrivet: 29 jul-18 kl 15:38 »
Jag gjorde ju avläggaren några veckor innan midsommar, och har sedan dess tillfört nya ramar med ägg men ändå så visar dom inga riktiga tecken på att komma igång med det dom ska. Dom har ju byggt viseceller men jag har inte sett någon som varit täckt efter midsommar. Så kanske där har kommit en drottning som inte var bra och nu har dom trollat bort henne också..

Men jag vet att det är lätt att stressa iväg och lägga sig i det jag inte fattar...
När satte du dit den senaste ramen med ägg? Du måste räkna därifrån och inte ifrån när avläggan gjordes.
Testa att drivfodra avläggan med ett par dl socker och vatten och se om den kommer igång.
« Senast ändrad: 29 jul-18 kl 15:47 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #7 skrivet: 29 jul-18 kl 15:48 »
Om du inte har sett någon visecell efter midsommar verkar det ju onekligen dåligt. Det är nog lika bra att slå ihop samhällena, men jag skulle sila avläggaren genom ett spärrgaller först. Det kan ju vara en extremt sen parning, men där borde ju gått en drottning någon gång om de inte byggt nya viseceller på de ramar du tillsatt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #8 skrivet: 29 jul-18 kl 16:00 »
Svårt att tänka mig att bina inte skulle lyckats göra en överlevande drottning om de har fått sammanlagt 3-4 ramar med ägg tillförda. De är duktiga på att dölja sina viseceller.
Det är ju inte heller jättebråttom att slå ihop, vi är ju inte ens i augusti, så det bästa är väl att ge dem en chans.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #9 skrivet: 29 jul-18 kl 16:18 »
Ja jag har ju sett en del rester men inga täckta o fina men jag ska avvakta och bygga mej ett spärrgaller till min topplistkupa i väntan.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #10 skrivet: 31 jul-18 kl 22:10 »
Och plötsligt så bara kom hennes majestät gående och vickade på rumpan. Jag blir ju stressad av alla som säger att man ska avvakta eller att man borde ha gjort det där för flera veckor sedan...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #11 skrivet: 31 jul-18 kl 22:25 »
Och plötsligt så bara kom hennes majestät gående och vickade på rumpan. Jag blir ju stressad av alla som säger att man ska avvakta eller att man borde ha gjort det där för flera veckor sedan...

Grattis! :)
Biodling är en bedömningssport samtidigt som man måste ha enorma mängder is i magen och våga lita på dom.
Det jag skulle göra är att stödfodra dom nu. 3dl 50/50 socker var annan dag.
Då tror dom att det är drag, och madam börjar snart nog att lägga ägg.

Jag kan förresten säga att jag mer eller mindre lämnat den ena thb-kupan vind för våg hela sommaren.
Jag trodde att dom skulle ha byggt ut betydligt mer men... Bara halva kupan med täckta honungskakor.
Men denna sommaren har juh varit ovanligt ovanlig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slå ihop två samhällen, vad är bäst?
« Svar #12 skrivet: 31 jul-18 kl 22:40 »
Och plötsligt så bara kom hennes majestät gående och vickade på rumpan. Jag blir ju stressad av alla som säger att man ska avvakta eller att man borde ha gjort det där för flera veckor sedan...
Grattis till det  :D
Släpp taget och lita på bina - de har levt miljontals år före människosläktet och vet hur de ska göra för att överleva. Drivfodra dem nu så det blir bra yngelsättning inför vintern. Kolla bara så det inte blir röveri.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser