Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61727 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #240 skrivet: 07 okt-12 kl 15:40 »
Jill gillar INTE att bli släpad i lina rakt mot fåren, det kan vi iallafall konstatera...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #241 skrivet: 08 okt-12 kl 17:56 »
Nu har vi knäckt koden ;D ;D ;D

Om jag ger Jill kommandos som jag brukar använda för att kalla bort henne från fåren och sluta valla - då kommer hon som ett skott 8) rakt in mellan fåren :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #242 skrivet: 13 okt-12 kl 18:14 »
I morgon bitti (söndag) ska vi upp i ottan, eller innan dess, för att vara med på en lagtävling i Sollebrunn. Fan, regn, upp tidigt och kallt, tre saker som jag hatar!! >:D
Hoppas att Jill gör bra ifrån sig...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #243 skrivet: 13 okt-12 kl 19:33 »
Lycka till  :)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #244 skrivet: 14 okt-12 kl 18:29 »
Jaha, då har man suttit på en lerig åker i hällregn. Fast så illa var det inte - jag tog en plats under ett stort parasoll, med en klotgrill under... Den klotgrillen räddade min dag!

Jill var lite osäker i början på hämtet "Är det dom HÄR fåren du vill ha??!!" "Ja, det är det!!" Sen blev hon mer varm i kläderna. Så pass varm att hon dristade sig att inte ta mina kommandon (vänster förståss) Jag blev förbannad, då tog hon sitt vänster och sedan försvann hon ut på ett jätteavstånd från fåren. "Är du så arg idag, så ska då inte jag ta dina får ifrån dig!". Sen ville hon inte trycka, och jag blev förstås inte gladare av det...
Jaja, vi kom runt banan, i allafall - och fick in fåren i fållan. Det var inte lätt att få in dom i fållan idag.
Nu har vi vintern på oss att träna och bygga en ny (och förhoppningsfullt en bättre) relation till nästa år.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #245 skrivet: 14 okt-12 kl 18:36 »
Jo, det var lite roligt i morse när jag skulle åka hemifrån. Det var beckmörkt ute och lammen skulle ha sitt kraftfoder. Jag tog Kite och gick in i hagen. Hon hittade fåren och de såg henne (!) och hon drev bort dom till 25:an, där jag brukar förvara dom medans jag häller upp kraftfodret. Allt gott och väl. Går och öppnar bakluckan på bilen och säger "Jill, hopp in!" Går till hundgården och säger "Joy och Kite, gå in!" Hoppar in i bilen och åker ner till tätorten, där jag skulle träffa en kompis för att samåka till tävlingen. Fortfarande beckmörkt ute. Packar över alla grejor i bilen och öppnar bakluckan och ska precis säga "Jill, hopp ut!" När jag ser att det inte alls är Jill som ligger där - det är Joy, 14 mån gammal... ;D ;D ;D

Shit, fick åka hem och byta hund... Hemma stod Jill i Kites hundgård, där brukar hon aldrig vara!
Jag är så van att de gör som jag säger att jag aldrig tog ficklampan för att kolla vilken hund det var som hoppade in i bilen. ::) :-[ :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #246 skrivet: 15 okt-12 kl 08:55 »
 ;D ;D ;D. Hade velat se din min  ;D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #247 skrivet: 17 nov-12 kl 09:40 »
Har nu HD-röntgat Jill och hennes höfter var helt OK. Hon hade B på höfterna. Hurra! ;D
Har tagit ett gentest på hennes ögon också och skicat till USA. Får svar på det om några veckor...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #248 skrivet: 17 nov-12 kl 11:32 »
Härligt med godkända höfter :)
Håller tummarna för att ögonen är okej också!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #249 skrivet: 21 nov-12 kl 00:08 »
"Är du så arg idag, så ska då inte jag ta dina får ifrån dig!"  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #250 skrivet: 07 dec-12 kl 14:16 »
Har nu fått svar på DNA testet. Jill bär inte på genen för CEA. Det var alltså ett positivt besked, det med!! ;D ;D
« Senast ändrad: 07 dec-12 kl 14:20 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #251 skrivet: 29 jan-13 kl 15:44 »
Har nu fått svar på DNA testet. Jill bär inte på genen för CEA. Det var alltså ett positivt besked, det med!! ;D ;D

Grattis!  ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #252 skrivet: 29 jun-13 kl 18:32 »
Ett stort uppehåll i redovisningen av Jills träning, jag vet! Jag tappade gnistan lite här i vintras, men nu har vi varit på kurs och idag var vi och tävlade på Ik-1 i Veddige. Jill kom 5:a! Det var verkligen racer-får, det var sikta och skjut som gällde!!! Rikta upp fåren och hoppas att de hamnar vid grindarna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #253 skrivet: 29 jun-13 kl 19:23 »
Stort grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #254 skrivet: 27 sep-13 kl 18:22 »
I helgen ska vi iväg och tävla Unghundscuppen. Bästa hund under tre år... Vi hoppas att det går hyfsat. :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #255 skrivet: 27 sep-13 kl 18:59 »
Lycka Till :)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #256 skrivet: 29 sep-13 kl 21:35 »
Jill var väldigt duktig idag. Hon gjorde ett bra hämt. Sen sket sig fråndrivningen totalt - vilket berodde på att vi inte har tränat tillräckligt mycket. Helt klart mitt fel!!!! Hon tyckte att det var för långt bort...
Jill skötte sig kanon i delning och framförallt fålla, där hon hittade den ultimata placeringen för att få in fåren i fållan!
Nöjd med Jill trots allt ;D ;D Hon gjorde sitt bästa!!!! Och det var faktiskt riktigt bra...
23 plats av 35 hundar. Efter Jills förutsättningar och min brist på nit i träningen, så var det mycket bra.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #257 skrivet: 06 okt-13 kl 19:24 »
Jill vann vårt Klubbmästerskap idag, i sin klass :o 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #258 skrivet: 06 okt-13 kl 20:28 »
Det var som attan!  :D  GRATTIS!!!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #259 skrivet: 29 okt-13 kl 19:15 »
Vinterns jobb med Jill är att sätta visselsignaler på henne. Och träna låånga fråndrivningar.
Jag har bestämt mig - jag ska göra en bra hund av Jill!!! Och jag tror att hon kommer att bli jättebra, bara hon känner att jag är med henne :-[!!!
Jill har vuxit jättemycket sen Joy försvann ur hundflocken :o Joy = se min tråd Vallhundsträning med min nya BC 2.
Joy hackade ständigt på stackars Jill. Nu när Joy är borta har Jill mycket bättre självförtroende ;D ;D
I vinter ska här tränas ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 30 okt-13 kl 18:51 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser