Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vätgas anyone?  (läst 5507 gånger)

martijn

  • Inlägg: 52
vätgas anyone?
« skrivet: 10 mar-07 kl 20:24 »
hej!

en kompis till mig berättade om att det måste gå alldeles utmärkt att bränna vätgas i vanliga "ottomotorer" man tankar vatten ( ja just det!) och i bilen spjälkas vattnet med en frekvensgenerator till vätgas och syre , vätgasen brännas som vanligt i motorn med luft och ur röret kommer vattenånga! :D :D

Är det någon som vet nåt om detta / siter om det?

( kom på ett litet minus: vad händer på vintern när vattnet fryser, hmm..)


larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vätgas anyone?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-07 kl 20:31 »
Öh.

Det drar lika mycket energi att spjälka vatten till vätgas+ syre som man får ut vid förbränning av vätgas. Fast eftersom en Ottomotor i bästa fall har en verkningsgrad på 30-35%, så går 65-70% av energin förlorad som entropi (=värme). Helt idiotiskt alltså.

Grundkurs i termodynamikens lagar (aka there is no such thing as a free lunch).

http://en.wikipedia.org/wiki/First_law_of_thermodynamics
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics

Allen Ginsberg summarized the three laws of thermodynamics in the following way.
First law: "You can't win."
Second law: "You can't break even."
Third law: "You can't quit."
http://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics#Allen_Ginsberg.27s_poetic_restatement
« Senast ändrad: 10 mar-07 kl 20:43 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

martijn

  • Inlägg: 52
Re:vätgas anyone?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 21:07 »
jaja då får man väl satsa på att bränna sin egen etanol istället  ;)

annars är ju vätgas ett riktigt bränsle om det blir producerat med solenergi kan jag tänka mig eller har du något förödande kommentar till det med ?  :P

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vätgas anyone?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-07 kl 00:01 »
jaja då får man väl satsa på att bränna sin egen etanol istället  ;)

annars är ju vätgas ett riktigt bränsle om det blir producerat med solenergi kan jag tänka mig eller har du något förödande kommentar till det med ?  :P

Nej då, om man producerar vätgas ifrån förnyelsebara energikällor så är det alldeles utmärkt. Men pga termodynamikens lagar så förlorar man alltid energi i varje konverteringssteg. Därför är ett vanligt enkelt batteri bättre än vätgas.

Att konvertera el->lagring i batteri->el->elmotor är mkt effektivare än el->vätgas->lagring i bränslecell->vätgas->el->elmotor

Batterier är dessutom beprövad och billig teknik. Men som jag skrivit angående bränslesnåla bilar, billiga, underhållsfria och enkla lösningar som elmotorer ligger inte direkt i bilindustrins intresse. Och inte heller i resten av bilservicenäringens, inklusive bensinstationer. Hemska tanke, tänk om folk satte upp en egen vindsnurra på tomten och laddade bilen och slog ut hela bensinstationsnäringen, eller i framtiden vätgasstationsnäringen...

Enda anledningen till att elbilar är dyra är de låga volymerna.
« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 00:02 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

martijn

  • Inlägg: 52
Re:vätgas anyone?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-07 kl 11:10 »
vad om man tillverkar / konverterar en bil till eldrift själv? jag är egentligen bara interesserad av sånt man kan tillverka själv, ska hela situationen förändras så vore det ett ypperligt tillfälle att ta makten i egna händer igen! vindkraft är inget problem här iallafall, frågan är mera hur mycket batterier och hur stor motor som behövs , vad man gör med växellåda mm. skulle tro att där förlorar man det mesta av effekten...

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:vätgas anyone?
« Svar #5 skrivet: 12 mar-07 kl 07:54 »
vad om man tillverkar / konverterar en bil till eldrift själv? jag är egentligen bara interesserad av sånt man kan tillverka själv, ska hela situationen förändras så vore det ett ypperligt tillfälle att ta makten i egna händer igen! vindkraft är inget problem här iallafall, frågan är mera hur mycket batterier och hur stor motor som behövs , vad man gör med växellåda mm. skulle tro att där förlorar man det mesta av effekten...

Elbilar går iaf att bygga hemma. Bränsleceller är det allra senaste i en lång föräldingskedja som man defintivt varken kan bygga själv eller underhålla hemma. BC kräver väl rent av renrum för tillverkningen.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Tompaiuppsala

  • Inlägg: 397
  • Vill så det värker!
Re:vätgas anyone?
« Svar #6 skrivet: 12 mar-07 kl 10:04 »
hej!

en kompis till mig berättade om att det måste gå alldeles utmärkt att bränna vätgas i vanliga "ottomotorer" man tankar vatten ( ja just det!) och i bilen spjälkas vattnet med en frekvensgenerator till vätgas och syre , vätgasen brännas som vanligt i motorn med luft och ur röret kommer vattenånga! :D :D

Är det någon som vet nåt om detta / siter om det?

( kom på ett litet minus: vad händer på vintern när vattnet fryser, hmm..)



Vattenånga får man om vätgasen förbränns med enbart syrgas. I luften finns också andra gaser som jag inte vet om det är så nyttiga i förening väte??

sen minns jag något om Hindenburg...  ;)

martijn

  • Inlägg: 52
Re:vätgas anyone?
« Svar #7 skrivet: 12 mar-07 kl 10:29 »
men jag ska ju inte flyga  ;) , nej tanken här var att man skulle spjälka vatten på plats så man aldrig har en tank full i vätgas med sig, ingen fara där , men är det så att det kostar lika som det smakar så är det ju inte nåt förslag att prata om , ska nog ta reda på var han hittat detta...

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:vätgas anyone?
« Svar #8 skrivet: 12 mar-07 kl 14:23 »
Vätgas är ju i dessa sammanhang inte ett bränsle utan en energibärare. Visst det blir alltid förluster när man konverterar energi från en form till en annan. Men energitätheten i vätgas är betydligt högre än tunga, miljöovänliga, dyra och klumpiga batterier. Går alldeles utmärkt att köra Ottomotorer på vätgas! Har själv varit med och konverterat en Volvo Duett till vätgasdrift.

På Island skall man lägga om hela energisystemet till vätgasdrift. Till och med fiskebåtarna skall gå på vätgas. Man har ju sina varma källor att hämta energi ur.

Myten om vätgasens farlighet har belastat mänskligheten sen Hindenburgolyckan. Men en NASAforskare har kommit fram till att det var lacken på höljet som var boven i dramat! Samma "ingredienser" som i hans fastbränsleraketer! + miss i jordningen av alla ytor varvid det uppstod spänningsskillnader mellan olika ytor överslag och tänding av lacken som brann som "fnöske" och när det blev tillräkligt hett brände det hål på vätgastankarna och kattastrofen var ett faktum.

Bensin är faktiskt mycket farligare den bildar en tung gas som t.ex. lägger sej i lägre partier i båtar, teräng fordon etc. Vätgas som är det lättaste grundämnet stick upp i skyn så fort det kan och försvinner. Tar det eld blir det en snabb puff och sedan är det över. Så det är inte som långvariga bensinbränder. När jag gick på en bränsleföreståndarkurs en gång berättade de om en båt som skulle repareras någonstans nere vid kölen. Det hade läckt ut bensin så den fick stå länge och vädras. Men när reparatörerna började svetsa small det plåtar fläcktes upp och jag tror en man omkom. Detta hade inte hänt med vätgas den hade stuckit iväg uppåt för länge sedan.

Detta lite om en av mänsklighetens gamla fobier!

Mvh K.A.J

Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:vätgas anyone?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-07 kl 14:31 »
Det finns möjligheter att spjälka vatten till syre och vätgas. Det sker på solen bl.a

Att få till det med skrotdelar rekommenderar jag inte. Om du lyckas kan det dessutom bli en ordentlig smäll. Man behöver en temperatur på uppemot 10-15 miljoner grader om jag inte minns fel.

Samma naturfenomen som i en vätebomb men det ska helst ske kontrollerat, annars kan det bli en mycket snabb men kort resa.

Se bl.a:

http://www.nordlov.dk/atom/fusion.htm

och

http://www.nordlov.dk/atom/
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 14:38 av ollebolle »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vätgas anyone?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-07 kl 15:13 »
Det finns inte så värst mycket vatten på solen, däremot väte och energin där kommer ur fussion till helium, att bränna vätegas är liksom ett helt annat kapitel.  Vätegas är i och för sig "energibärare" liksom ved, el, etanol,och bensin det härstammar ytterst från solen hur energin än tillverkas genom biologiska eller industriella processer. I det riktigt långa loppet är även kärnkraft solenergi även om det inte är vår sol som är direkt inblandad, och det skett för länge sedan (ja vi kanske inte ska blanda in big bang nu).  Vätegas till bilar kanske kommer men för närvarande finns det nog mer lättanvändbara alternativ som är koldioxidneutrala.

För hemmasnickaren är det faktiskt möjligt att göra en bränslecell med teknik från sextiotalet, det krävs kunskap, ett köksbord och grejor man har hemma, sedan får man lägga en väldig massa skivor och elektrolyt.  Vätegasen kan man göra med en vindsnurra, fast nog skulle det vara lättare att ha snurran till att ladda ett dussin batterier att driva elmotorn med.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:vätgas anyone?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-07 kl 10:24 »
Tänkte bara flika in på det "larso" skrev ang bränslecell, tror det blev lite fel.

"el->vätgas->lagring i bränslecell->vätgas->el->elmotor"

Vill man köra sin bil på vätgas (med elmotor) bör ju kedjan bli följande.

el (tex vindkraft) bildar genom elektrolys vätgas, som man lagrar i en tank, vätgasen puttas in i bränslecellen som då levererar el till en elmotor, restprodukten är vatten.

Kedjan blir alltså el-->vätgas-->bränslecell-->el-->elmotor , Inte lika komplicerat alltså!

Den stora fördelen med bränslecell gentemot batteri är ju (förutom att den är miljövänligare) att man kan "ladda" den kontinuerligt, bara att tillsätta vätgas.. Finns ju även bränsleceller på gång som skall kunna köras med biogas.. Bla till bärbara datorer, man kan då få en lång driftstid utan att behöva uppsöka eluttag, det enda man behöver är en patron med gas för att ladda..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:vätgas anyone?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-07 kl 14:01 »
Även om du har väte är det inte helt okomplicerat att ha den i tanken. En tank i plåt, läcker väte, det är en rackarns liten atom även om den uppträder 2 och 2 i molekyl. Man kan inte bevara det flytande i de mängder som man har i en bil. Man kan binda vätet i en metall, det finns metaller som "löser" ganska mycket väte, men tanken blir ganska tung och rymmer ganska lite, dessutom krävs det lite energi att få loss vätet för förbränning.

Får vi billigt väte är det troligt att man gör ett mer lätthanterligt syntetiskt bränsle, som tex metan. Om vätet kommer från vind och vatten, eller geotermiska processer, måste kolet tas från biosfären för att bli koldioxidneutralt, och det är ytterligare ett problem, knappast tekniskt men ekonomiskt.

Jag tror att framtida produktion av väte går till energislukande industri, och så kan andra resurser frigöras till fordon.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
Nina W, Radar, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser