Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?  (läst 1739 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« skrivet: 23 aug-18 kl 11:32 »
Min senaste leksak på hjul är en tio år gammal kinesisk fyrhjuling/ATV med enbart bakhjulsdrift, som jag hittade ledsen i trädgården hos en kompis för en tusenlapp. Med ganska lite pill har jag den nu besiktigad och godkänd för gatubruk. Fordonet funkar fint och är hur kul som helst för små utflykter på småvägarna hemomkring, men det är en onödig nöjesåkning jag sällan ägnar mig åt.

Plastkåporna är solblekta och sköra, ramen är rostig, det är då rakt ingen kvalitetsmaskin. Jag känner för att göra något roligt, och gärna också mer nyttigt av denna onödiga leksak. Fyrhjulingen är så pass ny att den omfattas av helfordonsgodkännande, vilket är hinder för mer radikala ombyggnader, men enligt besiktningsmannen ska det vara ok att ändra "kaross"/stänkskärmar, sänka fjädringen och byta hjulen så jag får bättre vägegenskaper och byta belysning till något bättre. Därefter är det nog stopp på kreativa ingrepp.

Dagens regler för MC tillåter att man har en oregistrerad hembyggd släpvagn av mindre modell, och eftersom man inte kan byta drivlinan pga helfordonsgodkännandet tänker jag att den lilla encylindriga 250-kubikaren i ramen får bli arbetslös med hjälp av något mer effektivt och pålitligt placerat på en liten släpvagn. Det finns inte längre något krav på att dragkrok på MC ska registreringsbesiktigas, bara att det ska vara stadigt och lämpligt infäst. Min idé är att ordna en flerpunktsupphängning så att släpvagnen blir mer som en löstagbar extra hjulaxel.

Med smala landsvägsdäck, sänkt fjädring, tillrättad styrgeometri och annat småfix bör det vingliga mardrömsfordonet kunna uppföra sig vettigt på vägen. Byter jag sedan MC-sadeln mot en stol med ryggstöd får jag ner höjden ytterligare och kan fundera på en heltäckande strömlinjeformad kaross. Utåt sett skulle det kunna se ut som ett helt nytt fordon på sex hjul, utan att frångå grundkonstruktionen i sådan grad att den inte går igenom en kontrollbesiktning. Med adapters eller egenbyggda fälgar går det att ha vanliga personbilsdäck och köra dubbat på vintern. Med en icke-styrande extra hjulaxel bakom borde det bli väldigt stabilt, och havererar drivlinan på "släpkärran" kommer man ändå vidare med den lilla kinesens egna motor.

Jag tror det i praktiken är goda möjligheter att göra ändringar i ram, hjulupphängning, styrning m.m. även om det egentligen inte är tillåtet, helt enkelt för att ingen besiktningsman vet hur det varit från början på gamla kinafordon. Om det inte ser allt för hembyggt ut och funkar väl tror jag det passerar. Jag tänker t.ex. på sådant som slits ut och är svårt att hitta originaldelar till, som styrleder och bromsar.

Ju mer jag tänker på det desto bättre framstår en gammal gatreggad fyrhjuling som liten och lätt experimentplattform för snålfordon åt en person med lite bagage på inte allt för långa resor.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-18 kl 11:43 »
Helt klart är det ett smidigt ämne för intressant ombyggnad, men varför inte regga den som ombyggt fordon direkt? Å andra sidan finns det inga poliser längre, så bara du bygger trafiksäkert så blir det nog bra ändå ;D


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« Svar #2 skrivet: 23 aug-18 kl 12:15 »
Ombyggt Fordon är en klassning som besiktigas via SFRO och för att "nå upp" till denna krävs ganska stora ändringar, som t.ex. byte av drivlina och bromsar, ELLER större ingrepp i den bärande konstruktionen. Ändrar man både stomme och drivlina/hjulupphängning blir det sannolikt Amatörbyggt Fordon i stället, med betydligt större kostnader och tuffa krav för senaste fordonsåret.

Eftersom min fyrhjuling är så pass ny att den har ett Helfordonsgodkännande enligt EU-blablabla.. får man inte göra några ändringar alls egentligen. Sedan finns ju en inofficiell praxis hos (de flesta) poliser och besiktningsstationer som ser mellan fingrarna om man gör mindre ändringar på lätt utbytbara delar som t.ex. däck/fälgar, fjädring och i viss mån även avgassystem och belysning.

Fyrhjulingens kaross är ett rent kosmetiskt plastsjok förutom att det innehåller de stänkskärmar lagen kräver. Om jag bara ser till att hindra hjulsprut och blottandet av däcken inte utgör någon fara (t.ex. halka med foten och bli neddragen under ett bakhjul eller skjuta stenar i ansiktet) kan jag alltså slita bort karossen och ersätta den med små skärmar direkt över hjulen. Belysningen får jag byta till annan av E-märkt typ för MC eller bil. Få saker har så noga regler som belysning och reflexer, men om man bryr sig om detta är det inte speciellt svårt att klara. Belysning och reflexer är "elaka polisens trumfkort" när man vill djävlas med bilfolk på cruisingar...

Hur som helst, En egenbyggd kaross kan sannolikt utformas väldigt fritt så länge man tänker på sikt, trafiksäkerhet och fyrhjulingens totalvikt. Har man vindruta och tak över huvudet krävs förmodligen defroster, men ingen värme. Jag tror INTE heltäckande kaross befriar från hjälmtvånget i detta fall eftersom ursprungsfordonet inte har heltäckande kaross. Och pga helfordonsgodkännandet kan man nog inte få karossen inskriven i fordonsuppgifterna. Men det finns ju ganska smidiga godkända hjälmar nuförtiden, och på ett sådant lätt fordon får man ändå inte mycket skydd om olyckan är framme.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« Svar #4 skrivet: 23 aug-18 kl 12:29 »
Ok, men då skulle det alltså gå att sätta dit en elmotor och besikta den via SFRO, och samtidigt sätta dit en störtbåge/bur? Vad skulle en sådan pappersexercis kosta på ett ungefär, undrar en som aldrig provat.

En annan fundering är om man skriver ett snällt brev till Kineserna och ber dem godkänna ändringar. De har varit smidiga att ha att göra med, men å andra sidan kanske inte tillverkaren finns kvar.


Men det bästa är nog att flyga under radarn så bygglusten inte hämmas av pappersjobbet ;D


Snyggt skinnställ han hade i filmen ;D

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-18 kl 18:38 »
Ok, men då skulle det alltså gå att sätta dit en elmotor och besikta den via SFRO...

...om man skriver ett snällt brev till Kineserna och ber dem godkänna ändringar. De har varit smidiga att ha att göra med, men å andra sidan kanske inte tillverkaren finns kvar.

Men det bästa är nog att flyga under radarn så bygglusten inte hämmas av pappersjobbet ;D

Jag har personligen inga problem med att utmana lagens gränser när det gäller fordonsbyggnad, men att vet att man har rätten på sin sida smäller högre. Så i viss mån handlar det ju om att flyga under radarn för att undvika ändrade klassingar och dyra registreringsbesiktningar. Att byta drivlinan i något som har ett helfordonsgodkännande är vad jag förstått helt hopplöst. Enda chansen tycks vara att ändra så mycket att fordonet lever upp till kraven för Amatörbyggt, d.v.s. att det blir "one of a kind". Då ska allt motsvara gällande krav för helt nya fordon, med undantag för några enstaka dispenser. Orkar man köra det rejset kan man lika gärna konstruera ett eget fordon från grunden och få det betydligt bättre än en leksak från Kina. Jag är dåligt uppdaterad på faktiska kostnader, men skulle inte förvåna mig om det rör sig om över 20.000 kr i ren pappersexercis...  :(

Det "trevliga" med kinaskräpet är att mycket kan vara så uselt att det är direkt trafikfarligt. -Ramar som spricker, sjukt konstruerad styrgeometri, glapp och ännu mer glapp, felmonterade säkerhetsdetaljer som faller av (mycket vibrationer)... Att t.ex. byta bärarmar och frambromsar mot något klart bättre från en mindre bil utan att det ser illa hembyggt ut KANSKE kan passera, och blir det upptäckt KANSKE det finns utrymme för att resonera om saken. -Man håller alltså tyst först och låtsas som ingenting, och blir det trubbel halar man fram originaldelarna, påpekar deras brister och påpekar att skiten dessutom var omöjlig att få tag på reservdelar till. I det skedet är det i princip tjänstefel att godkänna, men med allt farligt slarv jag sett genom åren ska de inte vara så kaxiga och byråkratiska, tycker jag.  :D

Det är inte så "enkelt" som att skriva till kineserna och be dem godkänna något. Så vitt jag vet går det till så att det som ska säljas inom EU lämnas in för Helfordonsgodkännande i ETT av EU-länderna och när eventuella brister är ordnade lämnar EU sitt godkännande, och det är förmodligen långt dyrare än vad en privatperson har råd med. Att kineserna sedan har en tradition av att fuska vet vi inte minst genom EU-mopederna som åtminstone under de första åren med Helfordonsgodkännande kunde gå betydligt fortare än 45 km/h. Problemet var så utbrett att lagen skrevs om så att det blev föraransvar att i alla lägen hålla sig under 45 km/h, på samma sätt som det sedan urminnes tider varit med 30 km/h för A-traktorer och Epatraktorer.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Kinesisk terrängfyrhjuling som bas för snålfordon?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-18 kl 18:50 »
Ett tio år gammalt kinafordon är det nog få som vet hur det ska se ut i detalj, och inte sällan är det ganska låg kvalitet på svetsfogar och rostskydd. Jag TROR det därför råder stor praktisk frihet i att t.ex. ändra på ramkonstruktionen, i synnerhet om man sänker fjädringen och ger allthop ett ganska annorlunda stuk. Att däremot göra ändringar som uppenbart inte kunnat lira ihop med original plastkaross, styre och placering av sadeln kan nog vara svårare att flyga under radarn med.

Min fyrhjuling har sjukt stor positiv styrradie, något som gör den vinglig och spårkänslig. På grusväg i 50 km/h spelar det ingen roll, men med bildäck i högre hastigheter på asfalt tror jag väghållningen kan bli mycket bättre om man bygger om framvagnsgeometrin. Byta däck och fälgar ska inte vara något problem enligt den besiktningsman jag talade med. Samma sak gäller sänkningen, så länge vägegenskaperna är vettiga. -Och med tanke på hur usla terränghjulingarna är på asfalt kan det ju knappast bli sämre...  ;D

En droppformad plastkaross eller en dukklädd rörstomme likt äldre flygplan skulle kunna ge fin aerodynamik. Själv har jag närmare till hands att spexa till det genom att anpassa de yttre karosspanelerna från en gammal Saab 95 eller 96. I princip blir det nog framskärmar direkt mot bakskärmar för att få rätt hjulbas. Kommer troligen se ut som Kalle Ankas bil...  ;D

Största problemet med begränsningarna i ombyggnadsfrihet är förmodligen styrningen och övriga reglage, inte minst bromsarna. Att bygga om till ratt är ju en ganska stor ändring t.ex. och att flytta upp bromspedalen kanske kan räknas som en ändring av bromssystemet. Men det går förstås att behålla original manöverorgan och bygga länkage som kan plockas bort vid besiktning.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser