Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skall man tolka detta?  (läst 21849 gånger)

x-lab

  • Gäst
Hur skall man tolka detta?
« skrivet: 10 mar-18 kl 18:35 »
Fick ett mail från Datainspektionen här om dagen med ett svar, och hur skall jag tolka detta?
Hej Robert,

 Reglerna för kamerabevakning är under förändring.

För närvarande gäller att om det endast rör kamerabevakning av tomt och egen uppfart, dvs. plats som allmänheten inte har tillträde till (trottoar etc.), och bildmaterialet inte avses att spridas så gäller privatundantaget i kameraövervakningslagen och lagen tillämpas därmed inte. I övrigt ska reglerna i lagen om kameraövervakning följas, vilket innebär att tillstånd krävs om plats som allmänheten har tillträde till bevakas.

Den 25 maj börjar dataskyddsförordningen (GDPR) att tillämpas. Det innebär att reglerna förändras och en ny kamerabevakningslag ska ersätta kameraövervakningslagen. Kamerabevakningslagen är försenad och beräknas träda i kraft tidigast den 1 augusti. När kamerabevakningslagen träder i kraft är det endast myndigheter och andra som utför uppgifter av allmänt intresse med stöd i lag eller annan författning som behöver tillstånd. Övriga ska tillämpa dataskyddsförordningens regler för kamerabevakningen som normalt är en slags personuppgiftsbehandling.

Med vänliga hälsningar

Jenny Bård

Jurist, Datainspektionen

Datainspektionen, Box 8114, 104 20 Stockholm, Sverige


Datainspektionens vision är ett samhälle där den personliga integriteten värdesätts och respekteras.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-18 kl 20:07 »
Jag tolkar det som att nu får du ha en kamera som endast ser på din tomt, men när den nya lagen kommer så kan du rikta kameran ut från tomten. Alltså som du tänkt med ditt fönsterlösa hus.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #2 skrivet: 10 mar-18 kl 20:17 »
Jag tolkar det som att nu får du ha en kamera som endast ser på din tomt, men när den nya lagen kommer så kan du rikta kameran ut från tomten. Alltså som du tänkt med ditt fönsterlösa hus.

jag har tolkat det som att jag kan ersätta fönster med en webbkamera så länge den ine riktar mot allmänning.   Ovh det var väl så du menade eller hur ?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #3 skrivet: 10 mar-18 kl 22:18 »
Min arbetsgivare ville kamerabevaka entrén till bygget. Detta var en del av att låta besökare skriva in sig själv och slippa att betala för receptionist. Själva argumentet för kameran var säkerheten nu när dörren var öppen. Det komiska i situationen var att datainspektionen ansåg nu att entrén var en plats som allmänheten hade tillgång till.

Dvs, det besked vi fick var att kameraövervakning bakom en olåst dörr var ej tillåtet.

Jag skulle inte dra några som helst slutsatser av vad en tjänsteman uttalar sig om hur det eventuellt kommer arrived se ut i framtiden. Det är bara vänta på lagen och eventuella prejudikat om man vill veta.

Mvh
Magnus

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #4 skrivet: 10 mar-18 kl 22:31 »
jag har tolkat det som att jag kan ersätta fönster med en webbkamera så länge den ine riktar mot allmänning.   Ovh det var väl så du menade eller hur ?

Nu blandar du ihop äpplen med päron, eller snarare "se ut" med "se bilder".

Om du eventuellt har rätt att rikta en kamera ut över allmän mark, så har det ingen som helst bäring på om du får lov att ersätta fönster (i dess traditionella betydelse) med bilder (från en kamera) över utomhusmiljön.

Dessutom beaktar du inte behovet av (direkt) dagsljusinsläpp (och därmed möjligheten att ha krukväxter i fönstren t.ex.), och rättigheten att få tillgång till frisk luft (=öppna fönstret).
I bl.a. erbetsmiljöreglerna, som berör arbete i fönsterlösa miljöer, som t.ex. i vissa datorhallar under jord, eller andra underjordsmiljöer, så talas det en del om behövet av "direkt dagsljus", till skillnad mot artificiellt ljus för de som arbetar i sådana miljöer.

Varför i hela friden, vill du förneka de boende i ditt hus att "se solen" (eller regnet), på riktigt? Det låter så enormt, jag vet inte vad bästa ordet är, människofientligt.
Varför vill du driva denna märkliga frågeställning överhuvudtaget? Jag förstår inte, är det ett fängelse du vill bygga eller ett hus att trivas i?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #5 skrivet: 10 mar-18 kl 23:23 »
Det finns forskning som klart och entydigt att barn som går i skolor med fönsterlösa klassrum blir mindre till växten och sjukligare än andra barn.

Glöm de där dumheterna och hitta på någonting konstruktivt för helvete!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #6 skrivet: 11 mar-18 kl 10:26 »
jag har tolkat det som att jag kan ersätta fönster med en webbkamera så länge den ine riktar mot allmänning.   Ovh det var väl så du menade eller hur ?
har oerhört svårt att se en byggnadsnämnd som ger bygglov för ett hus utan fönster. Det är ju fönster o dörrar som ger liv åt en fasad och att bygga fönsterlösa klossar  ger sannolikt fula hus . Att de boende också förnekas utsikt och kontakt med omvärlden genom fönster är ju dessutom barockt. Vem vill bo i en sådan miljö? det som efterfrågas är just utsikt,balkonger,uterum med glasade väggar och gärna panoramafönster mot en inbjudande utemiljö.
huruvida det ens är tillåtet att bygga utan fönster kan man också fråga sej,fönster är ju en utrymmningsväg vid t.ex brand och en hyresnämnd har säkert synpunkter på boendemiljön. Men det är en teoretisk fråga då du aldrig kommer så långt som till ett byggnadslov. Det var många frågetecken på ditt planerade bygge...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #7 skrivet: 11 mar-18 kl 12:00 »
Jo, det finns många anledningar att ha riktiga fönster, men det ser ut som att en av stötestenarna kommer att tas bort. Säger dock som tropfrog, dra inga förhastade slutsatser.

Jag hoppas lagen går igenom, det blir så mycket enklare med bland annat åtelkameror då. Och idag finns redan stort generellt undantag i och med att instrumentbrädeskameror tillåts filma på allmän plats.


Och vad gäller fönsterlösa hus, man behöver ju nödvändigtvis inte ersätta alla fönster. Eller ens ersätta. Man kan ju komplettera med ett konstgjort fönster som har t ex sikt över hela tomten, och gärna vägsnutten utanför. Eller inifrån hönshuset. Så det är trevligt om det blir lagligt att titta ut från ens privata yta med hjälp av kamera.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #8 skrivet: 11 mar-18 kl 12:23 »

huruvida det ens är tillåtet att bygga utan fönster kan man också fråga sej,fönster är ju en utrymmningsväg vid t.ex brand och en hyresnämnd har säkert synpunkter på boendemiljön. Men det är en teoretisk fråga då du aldrig kommer så långt som till ett byggnadslov. Det var många frågetecken på ditt planerade bygge...

Pessimist Arne.
Utvecklingen och teknik går ju framåt och du ska se att innan det där fönsterlösa huset är klart, så är det möjligt att fly ut ur byggnaden genom bildskärmen.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #9 skrivet: 11 mar-18 kl 12:58 »
Min arbetsgivare ville kamerabevaka entrén till bygget. Detta var en del av att låta besökare skriva in sig själv och slippa att betala för receptionist. Själva argumentet för kameran var säkerheten nu när dörren var öppen. Det komiska i situationen var att datainspektionen ansåg nu att entrén var en plats som allmänheten hade tillgång till.

Dvs, det besked vi fick var att kameraövervakning bakom en olåst dörr var ej tillåtet.

Jag skulle inte dra några som helst slutsatser av vad en tjänsteman uttalar sig om hur det eventuellt kommer arrived se ut i framtiden. Det är bara vänta på lagen och eventuella prejudikat om man vill veta.

Mvh
Magnus

Nu är det inte en tjänsteman som svarade mig utan en jurist vilket du säkert har uppnärksamat

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #10 skrivet: 11 mar-18 kl 13:08 »
Nu blandar du ihop äpplen med päron, eller snarare "se ut" med "se bilder".

Om du eventuellt har rätt att rikta en kamera ut över allmän mark, så har det ingen som helst bäring på om du får lov att ersätta fönster (i dess traditionella betydelse) med bilder (från en kamera) över utomhusmiljön.

Dessutom beaktar du inte behovet av (direkt) dagsljusinsläpp (och därmed möjligheten att ha krukväxter i fönstren t.ex.), och rättigheten att få tillgång till frisk luft (=öppna fönstret).
I bl.a. erbetsmiljöreglerna, som berör arbete i fönsterlösa miljöer, som t.ex. i vissa datorhallar under jord, eller andra underjordsmiljöer, så talas det en del om behövet av "direkt dagsljus", till skillnad mot artificiellt ljus för de som arbetar i sådana miljöer.

Varför i hela friden, vill du förneka de boende i ditt hus att "se solen" (eller regnet), på riktigt? Det låter så enormt, jag vet inte vad bästa ordet är, människofientligt.
Varför vill du driva denna märkliga frågeställning överhuvudtaget? Jag förstår inte, är det ett fängelse du vill bygga eller ett hus att trivas i?

Med att rikta kamran mot allmän mrk har jag ingen behov av utan bara få in en bild som visar min to,t. Anticimex kommer att göra en funktions besiktning åt mig för mitt bygge. blir dom nöjda blir Folksam nöjda och du/ni har fel

har inga boenden i mitt hus,det existerar inte. (men det har ni inte fattat än. i er värd har jag redan byggt det och det har jag inte, jag förnekar inte dom saker som vi måste ha för att må bra. Men detta var inte för att fortsätta "jag hade rätt snacket" utan bara för att få dom som sa att du får inte sätta upp kamra hur som hälst, vilket jag nu bevisar. Jag kommer att visa fler saker soom ni här har sagt är imott lagen ,det går inte ,det är fel ssv  osv

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #11 skrivet: 11 mar-18 kl 13:16 »
har oerhört svårt att se en byggnadsnämnd som ger bygglov för ett hus utan fönster. Det är ju fönster o dörrar som ger liv åt en fasad och att bygga fönsterlösa klossar  ger sannolikt fula hus . Att de boende också förnekas utsikt och kontakt med omvärlden genom fönster är ju dessutom barockt. Vem vill bo i en sådan miljö? det som efterfrågas är just utsikt,balkonger,uterum med glasade väggar och gärna panoramafönster mot en inbjudande utemiljö.
huruvida det ens är tillåtet att bygga utan fönster kan man också fråga sej,fönster är ju en utrymmningsväg vid t.ex brand och en hyresnämnd har säkert synpunkter på boendemiljön. Men det är en teoretisk fråga då du aldrig kommer så långt som till ett byggnadslov. Det var många frågetecken på ditt planerade bygge...

Utsikt får dom genom kameran på fasaden dagsljuset får dom genom solartube , och hur får dom gemenskap genom en glassruta? allt du kommer med är ursäkter och inga som helst lösningar bortsett från (gör som man alltid gjort och få samma resultat som vii alltid fått-tänket).
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  (:)  Otrevlig stil raderad. /Torpjens
« Senast ändrad: 11 mar-18 kl 20:27 av torpjens »

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #12 skrivet: 11 mar-18 kl 13:21 »
Det finns forskning som klart och entydigt att barn som går i skolor med fönsterlösa klassrum blir mindre till växten och sjukligare än andra barn.

Glöm de där dumheterna och hitta på någonting konstruktivt för helvete!


xxxxxxxxxx (:) Otrevlig stil raderad. /Torpjens ni fastnar på ett ORD "Fönster" de du pekar på är ljusinsläppet, det har jag i flera av mina inlägg sagt att den biten har jag löst med hjälp av solartube. Men det har ni inte läst eller kollat upp . Ni är uppenbarligen inte förändringsbenägna någon av er. så jag skriver en sista ggr. WWW.SOLARTUBE.COM läs
« Senast ändrad: 11 mar-18 kl 20:28 av torpjens »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #13 skrivet: 11 mar-18 kl 16:40 »
Följdmoderering [/font][/size] (:) /Torpjens[/font][/size] ni fastnar på ett ORD "Fönster" de du pekar på är ljusinsläppet, det har jag i flera av mina inlägg sagt att den biten har jag löst med hjälp av solartube. Men det har ni inte läst eller kollat upp . Ni är uppenbarligen inte förändringsbenägna någon av er. så jag skriver en sista ggr. WWW.SOLARTUBE.COM läs
solartube har inget med fönster att göra,det är en ljuslösning i udda utrymmen,inget annat. den kan inte ersätta ett fönster när det gäller utsikt m.m.
din vision att folk skall titta på en skärm för att veta vad som händer utanför är minst sagt vriden. Varför inte ersätta det med en vanlig tv-skärm där du visar upp en idealutsikt? Du har ju givetvis tänkt även miljömässigt,det åtgår ju el att driva dina applikationer och teknisk utrustning. Kanske kan ersätta skärmen med en tavla istället?
vet inte varför du vill skippa vanliga fönster,kostnadsskäl vid bygge? Om du istället tittar på dagens nybyggnation,dvs det folk efterfrågar är det just stora glasytor som tar in ljus,ger utsikt m.m. Din vision är den motsatta.
« Senast ändrad: 11 mar-18 kl 20:32 av torpjens »

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #14 skrivet: 11 mar-18 kl 18:19 »
solartube har inget med fönster att göra,det är en ljuslösning i udda utrymmen,inget annat. den kan inte ersätta ett fönster när det gäller utsikt m.m.
din vision att folk skall titta på en skärm för att veta vad som händer utanför är minst sagt vriden. Varför inte ersätta det med en vanlig tv-skärm där du visar upp en idealutsikt? Du har ju givetvis tänkt även miljömässigt,det åtgår ju el att driva dina applikationer och teknisk utrustning. Kanske kan ersätta skärmen med en tavla istället?
vet inte varför du vill skippa vanliga fönster,kostnadsskäl vid bygge? Om du istället tittar på dagens nybyggnation,dvs det folk efterfrågar är det just stora glasytor som tar in ljus,ger utsikt m.m. Din vision är den motsatta.

du hat missat hela påhängen, solartub är för dygnsorientering, och en monitor är för inbottsäkerhet och för Uv-förluster samt att det är betydligt mer ekologiskt. sen får du nog titta närma på vad solartube gör innan du kommer med felaktiga påstående,om du kalla fabriker, idrottshallar, hallar, badhus för udda ställen ....ja då ve inte jag vad som är normalt enligt dig.
« Senast ändrad: 11 mar-18 kl 18:25 av x-lab »

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #15 skrivet: 11 mar-18 kl 18:27 »
Hur fungerar dina lösningar vid strömavbrott?
Dessutom om något illaluktande händer, typ vidbränner något på spisen, hur vädrar man snabbt ut lukten i din lösning?
Hur klarar du kravet på utrymningsvägar? Vad jag vet måste alla rum där man vistas längre tid ha två vägar ut. Extra ytterdörr i alla rum verkar inte billigare än fönster.
Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet utan fönster?

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #16 skrivet: 11 mar-18 kl 18:53 »
Hur fungerar dina lösningar vid strömavbrott?
Dessutom om något illaluktande händer, typ vidbränner något på spisen, hur vädrar man snabbt ut lukten i din lösning?
Hur klarar du kravet på utrymningsvägar? Vad jag vet måste alla rum där man vistas längre tid ha två vägar ut. Extra ytterdörr i alla rum verkar inte billigare än fönster.
Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet utan fönster?

inget av mina lösningar kommer att bli beroende av el/batterier för i t.ex solartuben finns det nattbelysning som har laddats upp av solen (interna bat) illaluktande matlagning ventileras ut med flektsystemetsenden biten med brand , där har jaghela lgh svårantändlig som tester har visat. så jag går i teorin säker. men nu var detta an tråd om övervakningskamera och inte om hur jag skalllösa alla detaljer som är steg 999 och jag ligger på planerings stadiet. jag gör inte som byggherrar normalt gör och lurar och kommer med fantasi uppgifter som NKS som kostar 3* så mkt

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #17 skrivet: 11 mar-18 kl 19:22 »
du hat missat hela påhängen, solartub är för dygnsorientering, och en monitor är för inbottsäkerhet och för Uv-förluster samt att det är betydligt mer ekologiskt. sen får du nog titta närma på vad solartube gör innan du kommer med felaktiga påstående,om du kalla fabriker, idrottshallar, hallar, badhus för udda ställen ....ja då ve inte jag vad som är normalt enligt dig.

Påhängen? Vad skall hängas utanpå vad för någonting?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #18 skrivet: 11 mar-18 kl 19:23 »
Har du hittat någon som vill bo i en lägenhet utan fönster?

Intressant frågeställning!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #19 skrivet: 11 mar-18 kl 19:28 »
Påhängen? Vad skall hängas utanpå vad för någonting?

poängen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser