Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "markbundna" raser  (läst 3859 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "markbundna" raser
« Svar #20 skrivet: 02 apr-09 kl 06:36 »
Jag har för mig att friserade höns och silkeshöns är lite mindre tåliga mot väder och vind p g a deras fjäderdräkt, på sätt och vis kan man ju säga att det är en framavlad "defekt".

Silkes är inte mer köldkänsliga än andra höns, rasen har funnits i minst 700 år. I förhållande till vilda höns skulle ju all avel vara att få fram defekter, vilket man väl knappast kan hålla med om.  Silkeshöns är friska och trevliga höns, och definitivt ingen "genetisk katastrof" som vissa modernare framavlade höns ligger närmare.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "markbundna" raser
« Svar #21 skrivet: 02 apr-09 kl 21:12 »
Silkes är inte mer köldkänsliga än andra höns, rasen har funnits i minst 700 år. I förhållande till vilda höns skulle ju all avel vara att få fram defekter, vilket man väl knappast kan hålla med om.  Silkeshöns är friska och trevliga höns, och definitivt ingen "genetisk katastrof" som vissa modernare framavlade höns ligger närmare.

Jag sa inte att den var känslig på andra vis, bara att den kanske var mindre köldtålig, vilket jag har läst i någon tråd på något forum (minns ej var). Det faktum att den funnits i 700 år motbevisar ju inte det; om inte jag har fel blev den framavlad i Kina, och där är det på många ställen varmare än här. Men okej, om du säger det så!

Vilka höns anser du vara nära genetiska katastrofer då? Att värphybrider har lättare att få äggledarinflammation och att broilerhönor växer för fort har jag också läst.

Apropå lantraser som flyger så flög vår tupp i dag upp på ett 1,95 m högt stängsel och gol.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "markbundna" raser
« Svar #22 skrivet: 02 apr-09 kl 21:43 »
195 cm är inget för någon höna(ej överfet)inte ens mina silkes skulle inte ha svårt med det.
Kina är stort, i söder tropiskt, i norr ett klimat kallare än i södra Sverige.  Marco Polo beskriver silkeshöns, därav minst 700 år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser