Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna med ugn  (läst 1186 gånger)

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Kökspanna med ugn
« skrivet: 17 jan-24 kl 08:20 »
 Då den befintliga kökspannan (begangnad  Wamsler) gör ett fint jobb med matlagningen men ger inte tillräcklickt med värme till hela fastigheten, söker jag nu en kökspanna med ugn.
 Är här någon som har erfarenhet av att baka bröd i en sådan ugn ?

 Någon som har en som står och skräpar?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #1 skrivet: 17 jan-24 kl 14:00 »
Min personliga erfarenhet är att spispannor, typ Wamsler, generellt är dåliga både till uppvärmning och matlagning. Det blir 30 grader varmt i köket  (men inte speciellt varmt på elementen i resten av huset) och ändå går det inte vidare bra att använda den som spis.
Finns det plats, och 2 rökgångar, i köket rekommenderar jag att du skaffar en separat kökspanna och sedan en separat vedspis. Jag hade det i ett tidigare hus, fungerade klockrent! Behaglig temperatur i köket samt tillräckligt varma element och varmvatten, eftersom kökspannan var välisolerad. Ville jag laga mat eller baka var det bara att tända vedspisen.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16957
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #2 skrivet: 17 jan-24 kl 15:25 »
Grannen har en warmsler och värmer huset med den.

Tricket dom gör är att den jobbar mot en acctank.
Den stora nackdelen för deras del är att dom är beroende av ström pga cirkulationspumpar.

Säger att det är klokare att ha kökspanna med självcirkulation i grunden och vedspis vid sidan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #3 skrivet: 17 jan-24 kl 16:23 »
Grannen har en warmsler och värmer huset med den.

Tricket dom gör är att den jobbar mot en acctank.
Den stora nackdelen för deras del är att dom är beroende av ström pga cirkulationspumpar.

Säger att det är klokare att ha kökspanna med självcirkulation i grunden och vedspis vid sidan.

 Wamslern här jobbar mot två 750 l tankar. De är också kopplade till pannan i verkstaden via kulvert. Kommer aldrig över 70 * på stigarledningen. Där kokar glatt 10 l rödbetssoppa och steks kotlett. Men ugn. Wamslern har självcirkulation till tankar likadant från tank till radiatorer o kulvert också utan pump.

 men ugn
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14459
    • Östergötland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #4 skrivet: 17 jan-24 kl 16:37 »
Hade en Lohberger i köket på förra stället, och den värmde huset fint utan att det blev för varmt i köket. Eldade mot en acktank som stod nära så att det gick att elda försiktigt med självcirkulation trots kopparrör, men då kom värmen ändå inte vidare ut i huset. Den pannan saknade ugn, men hade höjbar roster så det gick bra att använda plattan över eldstaden. Till långkok fungerade den nog bra, men vi använde den nästan bara som panna.

Men en renodlad vedspis är mycket bättre att laga mat på (och i). Jag tyckte den emaljerade Husqvarnan från 60-talet var bra, men har lite begränsad erfarenhet. Någon som hittat den bästa? AGA-spisen vet jag det pratas om, men jag har aldrig använt någon sådan.

Österrikarna har ju sina kökspannor mer till att laga mat, men de har nog andra modeller än de som tagits in i Sverige. Kommer ihåg att det fanns fina pjäser med stor ugn i broschyren då jag köpte Lohbergern.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #5 skrivet: 18 jan-24 kl 13:16 »
Vi har kökspanna och en modern vedspis. Vi har haft spisen i tio år nu. Det är en Wamsler, den är bara kokspis med ugn, den fungerar utmärkt.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #6 skrivet: 21 jan-24 kl 11:44 »
Vi har kökspanna och en modern vedspis. Vi har haft spisen i tio år nu. Det är en Wamsler, den är bara kokspis med ugn, den fungerar utmärkt.
Hur är det att använda ugnen till brödbak?

 Det är regelbundet bak och dä är önskan 125-150* i tre timmar. Är det möjligt? måste man sitta o passa hela tiden????
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #7 skrivet: 21 jan-24 kl 15:53 »
Vi har inte använt den så mycket till brödbak. Men en hel del matlagning i ugnen. Även sådant som behöver en längre gräddningstid. Den är bra för den är jämn i ugnsvärmen så det har inte varit nödvändigt att vända formar eller plåtar för jämn gräddning.
 När jag ska använda ugnen eldar jag med öppet drag till den är 25-50 grader varmare än den temperatur jag skulle haft på elugnen. Blir den för varm öppnar jag ugnsluckan en liten stund så den svalnar. Sen fyller jag på med mer ved gärna grövre bitar och stryper draget. Så sätter jag in det som ska gräddas och låter det stå samma tid som i elugnen. För det mesta blir det lagom och bra gräddat. Emellanåt går jag och lämnar spisen att sköta sig själv och svalna av .
 Nä vi har inte behövt passa spisen, om det har varit långa gräddningar har det fått stå kvar i ugnen på eftervärmen. Då har det brunnit ut och jag har stängt spjället.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #8 skrivet: 21 jan-24 kl 16:38 »
Vi har inte använt den så mycket till brödbak. Men en hel del matlagning i ugnen. Även sådant som behöver en längre gräddningstid. Den är bra för den är jämn i ugnsvärmen så det har inte varit nödvändigt att vända formar eller plåtar för jämn gräddning.
 När jag ska använda ugnen eldar jag med öppet drag till den är 25-50 grader varmare än den temperatur jag skulle haft på elugnen. Blir den för varm öppnar jag ugnsluckan en liten stund så den svalnar. Sen fyller jag på med mer ved gärna grövre bitar och stryper draget. Så sätter jag in det som ska gräddas och låter det stå samma tid som i elugnen. För det mesta blir det lagom och bra gräddat. Emellanåt går jag och lämnar spisen att sköta sig själv och svalna av .
 Nä vi har inte behövt passa spisen, om det har varit långa gräddningar har det fått stå kvar i ugnen på eftervärmen. Då har det brunnit ut och jag har stängt spjället.
Tack för svar. Du får mej till att mer aktivt söka vattenmantlad vedspis med ugn.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #9 skrivet: 22 jan-24 kl 09:27 »
Vår köksspis är inte vattenmantlad.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #10 skrivet: 22 jan-24 kl 09:30 »
En kökspanna och en vedspis var för sig kanske kan vara ett alternativ.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #11 skrivet: 24 jan-24 kl 09:00 »
Om du skaffar en vedspis och behåller kökspannan som du har nu, då blir det två eldstäder, så kanske du har tillräckligt med värme för att hålla huset varmt då.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #12 skrivet: 24 jan-24 kl 10:06 »
Om du skaffar en vedspis och behåller kökspannan som du har nu, då blir det två eldstäder, så kanske du har tillräckligt med värme för att hålla huset varmt då.

 Det är platsmangel som det ser ut i dag. Men skulle det behövas så är det en möjlighet. I vilket fall som så är jag på när det gäller finna vattenmantlad kökspanna med ugn. Den skulle ju kunna stå tills det blir dax.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malungen

  • Inlägg: 62
SV: Kökspanna med ugn
« Svar #13 skrivet: 30 mar-24 kl 10:20 »
Hej!
Jag har haft en Wamsler K146 i ca 15 år och den klarar värme och varmvatten till 100% året om. 500 liter ack tankoch cirkulationspumparna går på ett separat elsystem med batterier och solpaneler. Inte offgrid utan ett separat elsystem. Jag har även vanliga UPS för vintern.
Det jag snabbt upptäckte var att dragregulatorn stryper ner luft så att vattnet håller kanske 70 grader. Laddomaten hade också en termostat på 70 grader så man fick ut väldigt dåligt med värme till acktanken.
Först bytte jag termostatkropp i blandningsventilen till 60 grader och det blev mkt bättre men sedan gick dragregulatorn sönder och jag fattade hur det hängde ihop. Då bytte jag tillbaka till 70 grader i laddomaten.
Sedan dess har det funkat nästan perfekt förutom att jag har haft svårt att få till det med rökgastermostat för cirkulationspumpten. Den förra skadades vid sotning och nu styr jag på utgående vatten och det funkar hyfsat på vintern men inte på somamren.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser