Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel  (läst 2098 gånger)

Bwob

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« skrivet: 24 maj-20 kl 10:52 »
Hej gänget!
Nybliven husägare är jag och har därmed en helvetes massa hål att skyffla pengar i, därför söker jag nu en nödlösning för att laga min kamin, provisoriskt eller permanent...
Teglet på bakre väggen har krackelerat rätt ordentligt men sitter fortfarande kvar, på sidoväggarna är det "bara" sprickor.

Om jag vill undvika alternativet att plocka isär hela härligheten och såga till nya stenar av eldfast tegel, vad kan jag göra?
Lera med järnfilspån? Eldfast murbruk? Kakelplattor? Elda som vanligt och hoppas på det bästa?

Länk till bild på bakre väggen av kaminen:



Alla tips mottages med tacksamhet :)

PS. Om någon tror sig uppfatta att det glöder i botten av kaminen är det självklart en synvilla, troligtvis är det ögat på min katt jag ska skaffa nästa vår som lyser i mörkret...

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #1 skrivet: 24 maj-20 kl 13:48 »
Jag skulle elda ett tag till, tills det faller sönder lite mer. Då skulle jag köpa eldfast lera ( finns som pulver i påse ) och laga i hålen. När stenen helt faller bort skulle jag sätta dit en mindre eldfast sten med hjälp av lera.
kretslopp

Bwob

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #2 skrivet: 24 maj-20 kl 14:46 »
Jag skulle elda ett tag till, tills det faller sönder lite mer. Då skulle jag köpa eldfast lera ( finns som pulver i påse ) och laga i hålen. När stenen helt faller bort skulle jag sätta dit en mindre eldfast sten med hjälp av lera.

Låter som en strömlinjeformad idé i min smak!
Förstår jag det rätt:
Anledningen till att jag väntar ett tag (tills småstenar börjat ramla ut helt och inte sitter fastkilade längre) är att det isåfall finns bättre hålrum för leran att fästa i?
Annars skulle jag ju kunna smeta på eldfast lera på direkten men tänker att leran isåfall lixom drar med sig stenar ut när den efter ett tag börjar falla sönder?

Följdfråga: tror du en eventuell sotare skulle ha synpunkter på denna lösning när det är dags att släpa hit en sådan?

Tack!

Edit: såg nu att det stod "sätta lera i hålen" och bitarna föll på plats...
Ingen idé att försöka lägga som ett lager av lera som täcker hela baksidan tror du?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #3 skrivet: 24 maj-20 kl 16:52 »
Undrar hur länge sten av vanlig betong skulle hålla? Annars kunde man ju köpa en säck finbetong på Byggmax för 35kr och göra en gjutform, jag skulle tro att en säck räcker till 20-30 såna där stenar eller ännu mer. Armera med gammalt kycklingnät eller vad som helst. Byt varje vecka om det behövs, och du klarar dig ändå på 35kr över vintern.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #4 skrivet: 25 maj-20 kl 10:42 »
Undrar hur länge sten av vanlig betong skulle hålla? Annars kunde man ju köpa en säck finbetong på Byggmax för 35kr och göra en gjutform, jag skulle tro att en säck räcker till 20-30 såna där stenar eller ännu mer. Armera med gammalt kycklingnät eller vad som helst. Byt varje vecka om det behövs, och du klarar dig ändå på 35kr över vintern.
??? Det är ju bara att köpa eldfast bruk, och några eldfasta stenar. Undrar hur länge det skulle funka med en inredning av kärnfuru (senvuxen ekologisk, naturligtvis.)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #5 skrivet: 25 maj-20 kl 11:36 »
??? Det är ju bara att köpa eldfast bruk, och några eldfasta stenar. Undrar hur länge det skulle funka med en inredning av kärnfuru (senvuxen ekologisk, naturligtvis.)
Men jag tänkte på att trådskaparen hade lite ont om pengar och sökte billiga nödlösningar. Eldfast bruk och sten kostar onekligen mer än vanlig cement, frågan är vilket som blir billigast i längden.

Bwob

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Husqvarna 153 (kamin) med sprucket tegel
« Svar #6 skrivet: 25 maj-20 kl 15:28 »
Faan, vilket forum detta är!
Från att inte ha en aning om hur jag skulle göra för att jag inte hade en aning om hur jag kunde göra har jag landat i att jag inte vet hur jag ska göra pga flera bra alternativ :)

Tror handlingsplanen är som följer:
Eldar på i godan ro tills stenen bak börjar ramla ur, då fyller jag på med lera tills detta blir ohållbart och alltihop ramlar sönder.
När detta skett plockar jag ur all sten och

1: köper eldfasta stenar av standardmått som är mindre än originalstenarna för att sedan sätta fast dem bak i kaminen med eldfast lera.

2: köper eldfast bruk och gjuter egna stenar (med eller utan armering?) med samma storlek som originalstenarna för att sedan passa in dem i kaminens "fasthållningsanorning" för stenar.

1 eller 2, vad tycks?

PS.
Tack för stödet förresten, satt här och oroade mig för att min första vinter i huset skulle bli den sista i livet..
Gött med praktiskt folk som kan komma med lite konkreta idéer som inte innefattar ett kit reservdelar för 3000:- :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser