Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantrashöns - genbank  (läst 12703 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #20 skrivet: 22 aug-07 kl 11:47 »
Men igen, det förefaller mig inte göra någon skillnad om äggen kläcks före eller efter frakten till den nya besättningen, det är precis samma bedömning av resultatet som måste göras. Däremot är det flera sjukdomar som inte kan överföras med ägg.

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #21 skrivet: 22 aug-07 kl 14:08 »
Hade heller ingen tupp men jag var tvungen att hålla dem isär i minst 3 veckor innan jag fick anv äggen till kycklingar men jag hade inte den möjligheten :-\
...som sagt visst kan du ha flera raser men måste ha möjlighet att separera under några veckor under avel. Du kanske har möjligheten och det är väl bara kul! så Lycka till! Det är jättekul :D
När det gäller äggen så ska Kycklingarna fostras av genbankens höns för att bevara. Bäst är väl att beställa boken om hur reglerna är. Jag har den coh den kostar 80:- antingen gillar man reglerna(som är bästa tänkbara för bevaring urspr beteende) eller inte och då ska /får man inte ha genbank. :-\
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 14:14 av Kadorra »
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

amarantus

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #22 skrivet: 22 aug-07 kl 16:36 »
Att man inte ska handla med ägg av lantraser är ju bra eftersom vi som håller dem lovar att kycklingarna ska gå tillsammans med hönsmor i minst 8 veckor. En naturlig djurhållning är att föredra då de flesta lantraser är mkt duktiga ruvare. Jag slår ut de som inte har de egenskaperna.

Tänk om vi lämnade genbanksintyg för ägg utan att veta vad ägget innehåller? (1 st ägg som innehåller Blomme med el utan defekter) låter som en dålig ide...


Som sagt antingen håller man sig till reglerna och främjar lantraser el inte...upp till va o en ju

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #23 skrivet: 22 aug-07 kl 17:29 »
Tänk om vi lämnade genbanksintyg för ägg utan att veta vad ägget innehåller? (1 st ägg som innehåller Blomme med el utan defekter) låter som en dålig ide...

1 st ägg som innehåller Blomme utan koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, ILT-virus, loppor, löss, hönskvalster, fotskabbskvalster (vad har jag missat?) låter som en finfin idé. När man vet att resultatet är felfritt utfärdas genbankintyg.

Blomme

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #24 skrivet: 22 aug-07 kl 18:37 »
Genbank suger  :-X

amarantus

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #25 skrivet: 22 aug-07 kl 19:01 »
Vänd o vrid som ni vill ;) Antingen följer man genbankens riktlinjer och är med i bevarande arbetet ELLER inte...

Finns inga alternativriktlinjer att ta till :)

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #26 skrivet: 22 aug-07 kl 19:26 »
Genbank suger  :-X
Hur då? Antingen följer man de regler som finns eller så skaffar man andra höns, samma sak gäller all avel om man ska ha papper på avkomman. Renrasigt, följ reglementet eller låt bli = blandras, utan papper.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #27 skrivet: 22 aug-07 kl 19:34 »
1 st ägg som innehåller Blomme utan koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, ILT-virus, loppor, löss, hönskvalster, fotskabbskvalster (vad har jag missat?) låter som en finfin idé. När man vet att resultatet är felfritt utfärdas genbankintyg.
Enligt Sv lantrasernas raporter är detta verkligan inga stora problem så...Vi tar även väldigt sällan in nya djur utan försöker hålla oss med de vi har. Jag tycker genbankens stämmer alldeles ypperligt med mitt tänkande! (Sjukdomar kan även smittas via ägg :-\)
Äh..nu lägger jag ner min inbl av diskussionen ....tror jag ;)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #28 skrivet: 22 aug-07 kl 19:35 »
Hur då? Antingen följer man de regler som finns eller så skaffar man andra höns, samma sak gäller all avel om man ska ha papper på avkomman. Renrasigt, följ reglementet eller låt bli = blandras, utan papper.
En sak till...
Bra formulerat och allt i en enda mening :D :-*
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #29 skrivet: 22 aug-07 kl 20:30 »
Sjukdomar kan även smittas via ägg :-\

Inte koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, ILT-virus, loppor, löss, hönskvalster eller fotskabbskvalster.

Kicki87

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #30 skrivet: 22 aug-07 kl 20:36 »
Jag skulle vilja hålla på med genbank när jag köper höns men jag har läst att man måste hålla på och väga äggen och göra anteckningar m.m. och det låter så krångligt.. måste man hålla på så?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #31 skrivet: 22 aug-07 kl 20:49 »
Antingen följer man de regler som finns eller så skaffar man andra höns, samma sak gäller all avel om man ska ha papper på avkomman.

Du resonerar som om Reglerna vore målet och inte medlet. Man kan inte försvara spridning av dödliga sjukdomar med att pappersarbetet kräver det.

 

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #32 skrivet: 22 aug-07 kl 20:56 »
Jeg har Hedemora, men kke Genbank. Kunne ikke tenke meg å ha det!
De er ikke mindre Hedemora, pga. de ikke har et papir som sier det.
Jeg holder meg Ulric på alle punkter ang. smitte spredning. Det er så mye sykdom hos høns i dag, så jeg syntes noe av det viktigste er å prøve å minimalisere dette.
Jeg har en Isbar høne sammen med mine Hedemora, det finnes ingen måte at jeg kan ta feil av hennes egg og de andres!!!
Er det ikke slik også at de som har Genbanks djur ikke kan selge til hvem som helts også? Man må selge til noen som vil melde seg inn i LantraseForeningen og søke om Genbank selv ? Eller noe slikt noe......?
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 20:57 av HøneLine »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Kicki87

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #33 skrivet: 22 aug-07 kl 21:11 »
men om man inte har papper på hönsen blir dom inte som med katter utan stamtavla då att de automatiskt blir bonnkatter?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #34 skrivet: 22 aug-07 kl 21:43 »
Inte koccidier, spolmask, gapmask, springmask, hårmask, marekvirus, newcastlevirus, fågelinfluensavirus, infektiös bronkitvirus, ILT-virus, loppor, löss, hönskvalster eller fotskabbskvalster.

Men dessa kan man få via ägg:

Leukos  -  Salmonella  - AE Aviär Encephalomyelit
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 21:45 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #35 skrivet: 22 aug-07 kl 22:26 »
Blir inte livskraften försämrad hos genbanksdjuren när det finns fler och fler som är rasrena men inte genbanksdjur, och de kan inte användas inom genbanken för äggen är kläckta på fel ställe?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #36 skrivet: 22 aug-07 kl 23:16 »
Du resonerar som om Reglerna vore målet och inte medlet. Man kan inte försvara spridning av dödliga sjukdomar med att pappersarbetet kräver det.
Vem försvara spridning av dödliga sjukdomar? ???
Vill jag föda upp rasrena hästar, hundar, katter osv så krävs det att jag följer de regler som respektive rasförening har ställt upp. En hund utan papper är inte en sämre hund, men ev avkommor kan inte registreras och jag kan inte sälja den som rasren eftersom det inte finns papper på det. Mina hästar är registerade i rasförening, med papper, DNA-prov och pass som styrker deras härkomst vilken även går att följa i generationer.

Vad finns det för garantier för att innehållet i ägget verkligen är vad som påstås, om ägget säljs separat? Vad är det för mening med att försöka bevara en lantras när det finns människor som medvetet eller omedvetet förstör allt avelsarbete genom att töja på reglerna? Vad finns det för värde i att medvetet föda upp individer som saknar den/de egenskaper som är värda att bevaras, exempelvis ruvandet som är villkoret för livsduglig avkomma? Om en höna inte ruvar så får hon inga avkommor, men samlar man istället in äggen och kläcker dem mha maskin så förs ju det anlaget vidare, dvs det blir höns som inte tar hand om sin avkomma.

Av vilken anledning är det så viktigt att maskinkläcka genbanksdjur? Varför ska det vara på konstgjord väg när det naturliga är att hönan sköter ruvandet och fostran mycket bättre än vad någon människa eller maskin gör? Varför inte nöja dig med de raser och/eller blandningar där kraven är annorlunda istället för att sitta och spy galla över att det finns regler för bevarandet, utan regler och entusiaster hade det inte funnits några genbanksdjur. Reglerna är inte målet utan medlet för bevarande av rasrent. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #37 skrivet: 22 aug-07 kl 23:58 »
Av vilken anledning är det så viktigt att maskinkläcka genbanksdjur?
Jag tror att det som vanligt är pengar som styr. En bra höna kan få fram 30 kycklingar på en sommar. En maskin kan få fram massa mera. Så man vill sälja fåglar till ett högre pris (rasrena) men ha den massproducerad för större inkomst.
Tyvärr så får man inte göra så med genbanksdjur.
Det är en av annledningarna att dom kan hålla upp priset. (betydligt mera jobb)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #38 skrivet: 23 aug-07 kl 06:58 »
Vem försvara spridning av dödliga sjukdomar? ???

Min uppfattning är att flera inlägg i den här tråden försvarar regler som är problematiska ur smittspridningssynpunkt utan någon uppenbar analys.

Vänd o vrid som ni vill ;) Antingen följer man genbankens riktlinjer och är med i bevarande arbetet ELLER inte...

Antingen följer man de regler som finns eller så skaffar man andra höns, samma sak gäller all avel om man ska ha papper på avkomman.

Bra formulerat och allt i en enda mening :D :-*

Nu har ju inte jag någon genbank för höns. Jag har för gotlandskanin, och om reglerna för det bevarandearbetet var kontraproduktiva skulle jag motionera om att de ändras.

Tre exempel:

Uppfödare A och uppfödare B har genbank för Blomme. A vill få in nytt blod i sin flock och köper 12 djur av B. Efter karantän förs djuren samman och djuren från B smittar de andra med valfri dödlig sjukdom. Hela flocken måste slås ut.

Det gick ju inte så bra. Vi försöker igen.

Uppfödare A och uppfödare B har genbank för Blomme. A vill få in nytt blod i sin flock och köper 16 ägg av B. Äggen ruvas fram av en av A:s hönor. Två av äggen kläcks inte, två producerar kycklingar med defekter som gör att de inte kan behållas. De övriga 12 är prima Blomme men får inte tas upp i genbanken på grund av regelverket.

Äsch, det gick åt skogen igen. Tredje gången gillt!

Uppfödare A och uppfödare B har genbank för Blomme. A vill få in nytt blod i sin flock och köper 16 ägg av B. Äggen ruvas fram av en av A:s hönor. Två av äggen kläcks inte, två producerar kycklingar med defekter som gör att de inte kan behållas. De övriga 12 är prima Blomme och kan efter besiktning tas upp i genbanken.

Det finns inga bevarandeskäl till att det sista exemplet skall fortsätta vara en utopi.

Citera
Av vilken anledning är det så viktigt att maskinkläcka genbanksdjur? Varför ska det vara på konstgjord väg när det naturliga är att hönan sköter ruvandet och fostran mycket bättre än vad någon människa eller maskin gör?

Vad jag kan se har ingen förordat maskinkläckning av genbanksdjur i den här tråden, så jag förstår inte vem som skall svara på de där frågorna.

Jag kan förresten förbättra mitt förslag ytterligare. Eftersom ruvdriften är en egenskap som skall bevaras tas hönor upp som fullvärdiga genbanksdjur först när de ruvat fram minst en kull själva. Liknande regler finns ju för vallhundar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Lantrashöns - genbank - ägg
« Svar #39 skrivet: 23 aug-07 kl 09:21 »
Ann P. Ingen har argumenterat mot naturruvning. Inte jag. Inte någon annan. Jag har argumenterat mot spridning av smittsamma sjukdomar, en lång rad som inte är överföringsbara med ägg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser