Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde  (läst 1073 gånger)

Duga

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« skrivet: 29 jun-23 kl 01:00 »
Hej!
Vilket fantastiskt forum!
Jag är lite ny på odling men ändå inte, håller sedan ett år tillbaka på med en Kolonilott i Göteborgsområdet.
Min idé är att jag vill ha något ganska lättskött i form av perenner. Gärna med inhemska växter som vi har en tradition av i Sverige.
Av min granne har jag fått luftlök och backtimjan vilket känns precis som något som jag vill odla, jag har också planterat pepparrot och sparris.
Jag undrar vilka växter ni har erfarenhet av som ni kommer att tänka på?
Det jag prioriterar just nu är: perenn, hyggligt matvärde, någorlunda rikgivande, traditionell för svensk natur.
Jag vet att det finns litteratur och listor på nätet, men har ni några favoriter?

Tusen tack och trevlig helg!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #1 skrivet: 29 jun-23 kl 14:43 »
Rankspenat, potatisböna, funkia är bra perenner.
Svinmålla och kirskål är även dom bra mat.

Sedan finns det ett gäng olika lökar som är perenna och då är det gröna som är intressant.

Är man sugen på att bygga upp en Perren odling är Stephen Barstow en given bra källa till massor av kunnande.
https://www.edimentals.com/blog/?author=1
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #2 skrivet: 30 jun-23 kl 00:11 »
Håller med Skogsvilde, bra förslag där. Nässlor slår det mesta, så också maskros men du får kanske inte "odla" sådana? Bärbuskar ska du förstås ha. Krusbär och vinbär är bra att börja med. Strandkål är fantastiskt vacker och perenn kål som du med lite tur kan driva upp från frön. Salvia, oregano och citronmeliss är fina örtkryddor som är perenna och även duger i sallad och torkade till te. Sköldsyra gillar jag också men den är kanske inte så traditionell så släpp fram någon annan syra om de växer i närheten.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #3 skrivet: 30 jun-23 kl 06:42 »
 Har en undran:
Vad är definitionen av perenn?
En växt som kommer år ut o år in !
 Eller?

 Har en granne som har persilja Han heter Per. Den kommer varje år. Han hade köpt frön o gjort en liten plätt där den skulle växa.
Och nu är där persilja varje år utan att per behöver ränna o så varje år.
 Är då Pers persilja perenn?

 För övrigt ondgör sej Per över att det är tidskrävande att ha bredsådd persilja då där kan komma andra växter som vill växa där.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #4 skrivet: 30 jun-23 kl 09:27 »
Har en undran:
Vad är definitionen av perenn?
En växt som kommer år ut o år in !
 Eller?

 Har en granne som har persilja Han heter Per. Den kommer varje år. Han hade köpt frön o gjort en liten plätt där den skulle växa.
Och nu är där persilja varje år utan att per behöver ränna o så varje år.
 Är då Pers persilja perenn?

 För övrigt ondgör sej Per över att det är tidskrävande att ha bredsådd persilja då där kan komma andra växter som vill växa där.
Persilja är tvåårig, låter man den gå iblom så delar den av sig riktigt bra
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 833
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #5 skrivet: 30 jun-23 kl 10:49 »
Har en undran:
Vad är definitionen av perenn?
En växt som kommer år ut o år in !
 Eller?

 Har en granne som har persilja Han heter Per. Den kommer varje år. Han hade köpt frön o gjort en liten plätt där den skulle växa.
Och nu är där persilja varje år utan att per behöver ränna o så varje år.
 Är då Pers persilja perenn?

 För övrigt ondgör sej Per över att det är tidskrävande att ha bredsådd persilja då där kan komma andra växter som vill växa där.

 Vikepedia skriver:Perenner (av latin per, för/genom, och annus, år) är fleråriga örtartade växter som vissnar ner på vintern och börjar växa igen på våren. Det finns även växter från varmare klimat som är perenner men inte vinterhärdiga i nordligare eller kallare klimat, dessa kan övervintras inomhus för att sedan ställas ut till sommaren. Raunkiærs livsformer är ett system av undergrupper som delar in de perenna växterna beroende på livsformer.

 Lustig tanke slog mej
 vad ligger längst ifrån perren ?  Jo misteln. Den måste,bör gå genom mage för att kunna gro. Och så skriver vikepedia om anus.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #6 skrivet: 01 jul-23 kl 23:33 »
Undrar hur Wikipedia skulle förhålla sig till några av mina 2021 odlade morötter och purjolökar, som inte blev skördade på hösten. De frös inte sönder på vintern, utan satte förra våren stjälkar o blommor, som blev till frön förra hösten. Om nu dessa frön fått dimpa ner i backen så hade ju allt kunna börja om. Nu blev det inte så, i år behövde jag odlingsytan till annat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #7 skrivet: 02 jul-23 kl 07:39 »
Undrar hur Wikipedia skulle förhålla sig till några av mina 2021 odlade morötter och purjolökar, som inte blev skördade på hösten. De frös inte sönder på vintern, utan satte förra våren stjälkar o blommor, som blev till frön förra hösten. Om nu dessa frön fått dimpa ner i backen så hade ju allt kunna börja om. Nu blev det inte så, i år behövde jag odlingsytan till annat.
Man skulle anse att morötterna var självsådda anualer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rikgivande perenner med gott mat- och naturvärde
« Svar #8 skrivet: 02 jul-23 kl 09:49 »
Frukter, bär och rabarber. Ger gott om mat och kommer igen varge år.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser