Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis i halmbal / halmbädd  (läst 2227 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
Potatis i halmbal / halmbädd
« skrivet: 09 nov-15 kl 10:21 »
Hej. Jag vill minnas att jag sett en tråd här omkring där det föreslogs att en rundbal rullas ut på senhösten för att odla potatis i.
Nu kan jag inte hitta den, utan hoppas att någon här kan hjälpa mej.
Jag tänkte göra så nu; rulla ut två balar, men ville ha lite mer på benen först.
Nån som testat? Tips? Fallgropar?
Alla inspel välkomna.


20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Potatis i halmbal / halmbädd
« Svar #2 skrivet: 09 nov-15 kl 15:50 »
Toppen, tack!
Det var kanske det här

"det är skitenkelt men odlingen bör förberdas på hösten innan med att du först lägger ut papp som marktäckning, detta för att ogräset letar sig upp genom halmen.  Sedan på med ett hyffsat tjockt lager halm ca 20 cm. Sedan vattna eller inte men vattnet får halmen att ligga kvar om det skulle börja blåsa innan nästa regn. "

Från din första länk som jag tänkte på. Hade för mej att jag sett en mer utförlig beskrivning nånstans, men den infon räcker nog!
Kanske skiter i kartong i botten iofs, har nog inte så mkt kartong som jag tänkt ha halm ;).

Tack för svar!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Potatis i halmbal / halmbädd
« Svar #3 skrivet: 09 nov-15 kl 18:11 »
Jag snöade in på halmbalar och vad man kan använde dem till och hittade detta:

http://www.atl.nu/lantbruk/hyr-ut-halmbalen-som-toalett

Det är ju helt enkelt lysande! När jag lyckats slita mig från stadens bojor skall jag ha en sån!

MVH
Magnus

n annesch

  • Inlägg: 8
    • Ångermanland
SV: Potatis i halmbal / halmbädd
« Svar #4 skrivet: 28 nov-15 kl 13:23 »
Har funderat mycket på det här med potatisen. Och jag har kommit fram till följande.
Håll reda på när marken blir +7 C  Om sätttemperaturen är för låg blir det skräp och om det blir för sent likaledes. Ta fram sättpotatisen tre veckor före och lägg ett tunt lager i sättlådor. Strö på lite jord och täck med textil eller vitmossa. Vattna lite försiktigt och håll temperaturen mellan + 16 och + 20 C. När den beräknade dagen för sättningen kommer, så håll reda på temperaturen och sätt när jordtemperaturen börja klättra uppåt över +7 C är det dags.
För lite gödsel ger små potatisar och för mycket gör dem osmakliga. Obalans i näringsämnena kan göra potatisen brunskrovlig i skalet.
Alningen av potatisen är viktig och det är efterfyllningen upp emot stjälken som gör att potatisen växer till sig i storlek.

Det viktigaste är sättpotatisens utveckling den får gärna ha lite hårrötter och inte för långa dilar.

Så där nu har jag nog radat upp alla misstag jag gjort själv och givit råd vad jag skulle göra för att göra om dem,

CrazyCatLady

  • Gäst
SV: Potatis i halmbal / halmbädd
« Svar #5 skrivet: 02 maj-16 kl 19:36 »
Det enda jag inte håller helt med om i ovanstående inlägg är att det blir skit om man planterar potatisen för tidigt. Jag var för ivrig ett år och satte den i ny påsjord i början av maj och sen kom en ganska lång frostperiod då jorden frös och inte tinade ordentligt på dagarna. Jag trodde att det var kört, men när det blev varmt igen så kom potatisen upp till slut. Så det behöver inte bli dåligt för att man planterar lite för tidigt.  :)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Potatis i halmbal / halmbädd
« Svar #6 skrivet: 05 maj-16 kl 07:02 »
Jag snöade in på halmbalar och vad man kan använde dem till och hittade detta:

http://www.atl.nu/lantbruk/hyr-ut-halmbalen-som-toalett

Det är ju helt enkelt lysande! När jag lyckats slita mig från stadens bojor skall jag ha en sån!

MVH
Magnus

Det var ju perfekt!
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser