Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 34905 gånger)

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #120 skrivet: 13 jan-09 kl 16:39 »
Kanske för att valpar är levande väsen. Man har inte samma känslomässiga anknytning till en trasig bil som till en liten valp som är sjuk. För många skulle det vara som att skeppa tillbaks ett adoptivbarn till Afrika om det skulle visa sig att ungen har en obotlig sjukdom.

Håller med om detta, men om det handlar om en dyrare operation, varför ställer man inte kravet på uppfödaren?
Hur många har sett information om Veterinärmedicinska ansvarsnämnden i väntrummet hos sin veterinär/djursjukhus? Jämför humanvårdens information om Hälso och Ansvarsnämnden, patientombudsman och liknande.
Jag tycker att man måste våga ifrågasätta, kräva förklaring till vad vet tänkt göra, vad det kostar osv innan behandlingen.
Nu är det på gång en ändring av Konsumenttjänstlagen - som i nuvarande skrivning inte gäller behandling av levande djur - som troligen kommer att vara till hundägarnas fördel.
Förhoppningsvis lägger våra stora hundorgansiationer - ingen nämnd och ingen glömd...-lika mycket tid o pengar på engagemang i denna lagstiftning som man gjort i andra lagstiftningsfrågor ( som inte berört alla hundägare....)
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #121 skrivet: 13 jan-09 kl 19:48 »


En del av ansvaret för det "sjukliga" inom renrasaveln ligger faktiskt hos valpköparen; la valpköparen lika mycket tid på kontroll av valp-föräldrar-uppfödare som man gör när man köper bil, kylskåp eller andra dyrare varor fick uppfödarna lite mer krav på sig.




Tack för det!
Det är ju just det som är en stor sak!
Man köper en valp för att den är söt och blir fartblind och kollar inte alls på samma sätt som när man köper en bil eller ett kylskåp.
Men vet man hur att kolla?
Här har vi ju det som någon annan pratar om att uppfödarne pratar om hundarnas meriter,,javisst det är en god hänvisning om föräldrarna har meriter!
en hund som har smarta arbetande föräldrar är en smart hund, en hund som har förädrar som gått i utsällningsringen kanske inte är meriterande?? Joo, för den uppfödaren har ögon på sej från andra uppfödare och klubb.
Meriterade hundar är en garanti.
Ioförsej så kan en snygg hund som vunnit priser i ringen pga skönhet vara kocko och puckad och kanske inte så smart,,men smart nog att stå still och inte bita domaren och klara den pressen med att andra kollar igenom jycken.
det jag tittar på är om hur gamla hundarna blivit bakåt i stamtavlan för det visar friskhet och att det inte var allvarligare fel eftersom hunden fick ett långt liv.
Ett slags långmilstest. :)

Jag lägger ner tid när jag köper hund och jag undviker att åka och titta på valpar om jag inte först gjort hemläxan med att läsa in mej på stamtavlan.
Nu finns ju det mesta i hundväg på internet så mina egna hundars stamtavla hittar jag ju lätt och kan gå bakåt i tiden ganska lätt,,tack vare hundklubbar och rasklubbar!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #122 skrivet: 07 apr-09 kl 20:04 »
http://cosmos.bcst.yahoo.com/up/player/popup/?rn=3906861&cl=12858315&ch=4226726&src=news

Är detta en varg?  hund och varg ska vara samma djur?

En DNA kartering sulle säkert hitta mer skillnader mellan hundraser än vissa av dem och varg.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #123 skrivet: 19 jun-09 kl 10:40 »
aah! Klippet i länken verkar vara borttaget.. synd! Det här med att blanda in varg i hund är annars intressant och pågår på sina håll.. Ang. DNA så ligger varg och hund så oerhört nära varandra genetiskt att det är omöjligt att skilja dom åt. Att benämna en varg/hund-blandis som varghybrid är därmed fel. En hybrid är en korsning mellan olika arter, som t.ex en tigron, blandad av lejon och tiger.

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #124 skrivet: 19 jun-09 kl 10:51 »
ge mej en vargbebis, laegg den hos en hundtik,,,den gaar fot med mej och sitter fint o goer highfive o haemtar pinne,,tror jag,,ja jag tror paa det til 95%  :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #125 skrivet: 19 jun-09 kl 12:42 »
För ett tag sen såg jag en dokumentär där man jämförde hundar och vargar i fångenskap. Det visade sig att hundarna vände sig till människorna för att få hjjälp att lösa problem de inte kunde göra själva, medan vargarna inte sökte efter hjälp.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #126 skrivet: 19 jun-09 kl 12:55 »
Då har vi nog sett samma program! Hundar har genom årtusenden lärt sig tolka människor på ett sätt som vargen inte alls klarar. Vill minnas att forskningen pågick någonstans i östeuropa!?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #127 skrivet: 19 jun-09 kl 12:58 »
Det visar att hunden vill samarbeta med oss, men det ligger inte för vargen.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #128 skrivet: 28 jun-09 kl 08:19 »
Okej det är mest häst folk här inne så jag ska göra så ni förstår.
Om jag tar en sjukt nordsvensk med dåliga leder å defekt hjärta.
Å en sjuk arab med dåliga hovar å som lätt får fång.
Dessutom har hjärtfel.
Om jag då blandar dessa två häst raser med dessa invider.
Tror ni då att på nåt magisgt sätt att bara dom friska generna krockar.
Och efter ett antal månader så hoppar det ut ett präktigt kärnfriskt föl från stoet.
Det är helt enkelt så avlar du på sjuka individer så blir avkomman sjuk.
Min stora systers första hund var en blandras mellan grönlandshund å schäfer.
Ty blandraser skulle vara friskare denna hane blev 14månnader.
Han kunde inte stå på bakbenen Han fick avlivas pga akut höftleds fel.
Hade han varit rasren så hade han avlivats på röngenbordet.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #129 skrivet: 28 jun-09 kl 08:32 »
folk som avlar blandraser lurar i valpköpare att blandrashundar är friskare.
såg så sent som i fredagsmorse på nz tv om hur en dum programledare satt och svamlade om någon ny ras,ny ras(!)
som var en blandis, kommer inte ihåg vad det var, typ labradoodle, fast nån liten ras, programledaren satt i tv och sa at det var nya melodin at köpa dessa då de INTE har några rastypiska problem då!
dom som ser pengarna i att blanda kör med detta som argument!


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #130 skrivet: 28 jun-09 kl 08:35 »
Fast om man tar två individer (oavsett om det är häst eller hund) som har anlag för olika arvbara sjukdomar så blir avkomman frisk.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #131 skrivet: 28 jun-09 kl 08:42 »
naaaaaaeee  ;D


om du tar en hund med taskiga elbows och en annna ras som inte har det så kan fortfarande valpen ärva dom taskiga elbowsen.


avkomman blir ju inte helt problemfri bara för att man går långt ifrån.


om du tar en hund med taskiga elbows o korsar med en annna hund med taskiga elbows så kan du få en hund med taskiga elbows och kanske inte,, då elbowsen ibland hoppar över en genaration men finns fortfarande med i bagaget.
hundar med bra höfter kan ge avkomma med dåliga höfter för att farmor hade dåliga höfter.
det är inte bara ena sidan eller bara en generation utan ibland även en felfri föräldrakombination som kan ge dålig avkomma då det finns längre bak i leden. har läst stamtavlor o hips and elbows så jag nästan är korsögd! 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #132 skrivet: 28 jun-09 kl 09:09 »
Om man tar två individer med olika arvbara fel så blir avkomman frisk. Inte om djuren bär på samma genetiska fel, nej, oavsett i vilket led det har ärvts ner osv, då bär dom ju ändå på samma genetiska fel...    Så rent statistikt borde blandraser vara friskare om man ser till rasbundna sjukdomar (om man inte väljer raser med samma sjukdomar).  Men avlar man vidare på blandraserna så blir det knepigare...   
Sen kan det ju finnas andra problem med att blanda raser, men det är ju en annan fråga;)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #133 skrivet: 28 jun-09 kl 09:27 »
säjer du at en labrador med labrador ögonfel inte kan få ögonfel på valp om pappan är pekinges???
jag tror att valpen i första led kanske inte är benägen till det man kan få det och att statistiken inte finns för att täcka detta.

nu får jag hålla i mej  :) har pratat rasavel senaste 8 åren så gott som dagligdags men då bara inom rasren och egen ras.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #134 skrivet: 28 jun-09 kl 09:33 »
Om jag parar en hund som har anlag för PRA med en som har anlag för höftledsfel så blir väl valpen bärare, men frisk? I första ledet borde avkomman blir friskare, men sen kan ju vad som helst hända.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #135 skrivet: 28 jun-09 kl 09:39 »
Sen beror det väl lite på hur felen nedärvs, vissa kanske kan visa sig om bara en förälder bär på den??? Jag är inte så insatt i arvbarheten och yttrandet i alla olika hundsjukdomar. Men såna sjukdomar som är 'rasbundna' och måste ärvas från båda föräldrarn borde blandraser ha mindre risk att få, så länge man inte avlar vidare på avkommorna eller inte raserna bär på samma sjukdom.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #136 skrivet: 28 jun-09 kl 10:11 »
jag vet om valpar som sålts med upvisande av föräldradjur med bra hips / elbows.
sen blir ALLA valparna röntgade som taskiga elbows,eller inom ramen ok men inte alls så bra som förädradjuren.
det är en gammelfarmor med dåliga elbows som dyker upp!
alla valparna rekommenderadesatt enbart avlas med riktigt perfekta elbows och med kolla av bakomliggande.

sen har vi hundar med baar en kula som inte ska avlas på.
finns det statistik på at det är ärfligt? nej! för dom hundarna avlas det inte på!
men det finns hundar som det har avlats på och det har följts noga.
en boxerhande med bara ena kulan nere har följts upp i en jättestudie, inte en enda valp har fått bara en kula nere.
vi pratar om studie i flera generationer ner och med flera olika tikar.
dena gamla boxerhane var bra både mentalt och i en linje värd at spara och bra att den som avlade behöll honom fast han baar hade en kula!

det är som när man avlar schäfer på snygg mörk färg o ratar vita schäfrar.
dom som födr upp vita schäfrar vil ha kritvita och vill ofta inte avla på vit schäfer som har lite synlig tecknad sadel!
det ör liksom bakvänt! först så kastar man ut den vita och dom vita kastar ut den som inte är stomatolvit fast det kan var en hund som är perfekt i allt annat!
man tittar ofta på färgen mera än det mentala och den nedärvda hälsan.


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #137 skrivet: 28 jun-09 kl 10:19 »
Fast jag tror inte du förstår vad jag menar :-\
Att fel kan dyka upp efter fler generationer är en sak...
Men att para två individer som inte bär på samma fel är en annan sak...
 Här är en bra sida med lite om några olika arvbara sjukdomar:
http://www.bbb-sweden.se/dogs/rubriker/sjukdomar.html
 Jag tror att eftersom arvbarheten med att ha en kula nere är 50-80% så skulle det inte ha varit bra för boxeraveln om många uppfödare tänkte som den personen du nämnde, skulle fler linjer vara Kryptichida så skulle ju avkommor "mötas" till slut och göra felet vanligare. Vet du om det inavlades på den boxern och vad som hände då?
                   Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 10:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilse

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #138 skrivet: 28 jun-09 kl 10:41 »
dom hade ingen regelrätt inavel men typ sysslingar som möttes och det blev aldrig mera krypta valpar.
krypt har aldrig blivit utrett eftersom det inte avlas på. det kan till och med vara en slumpen, typ sånt som bara händer.
på människa så avlas det ju på krypt men inget som visar att det är ärftligt.

ska vi skaffa några hundar var och avla och sen ses vi om ca 10 år o utvärderar?  ;)
intressant men så svårt att hitta alla rätt o fel.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #139 skrivet: 28 jun-09 kl 10:57 »
 Fast i Sverige har det säkert blivit utrett, vi är tydligen ett föregångsland vad det gäller avelsprogram för sjukdomar, kolla länken jag skickade med ;) står en arvbarhet på 50-80%
 Jag har faktiskt haft en kryptochid hund, men han dog för många år sedan, lite mer än 15 år gammal stupade han i skogen, han var aktiv jakthund hela sitt liv så livskraften stördes inte av att bara ha en kula i alla fall :)
 Han kunde ju ha blivit avelsbasen i verksamheten om han levt ;)
 Åh, nu kollade jag igen i länken, han var inte krypt, utan mono (en sten nere), har alltid trott att krypt, var om en sten var nere :-[ En hund med båda stenarna uppe blir ju steril.
                       Mvh
                     Charlotte
 
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 11:00 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser