Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att göra eget vin som smakar bra?  (läst 43671 gånger)

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 21:42 »
Mäsk av alla de slag brukar kallas bultöl och dricks gladeligen av flera .Ger kraftig baksmälla dagen efter .

Men inte av mig .

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #21 skrivet: 10 nov-10 kl 12:02 »
Ja, jag får väl skänka bort vinet till någon som ser ledsen och fattig ut utanför bolaget...

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #22 skrivet: 10 nov-10 kl 21:07 »
Oj, vad duktiga ni alla verkar vara på det här.  :)

Jag ska nog inte ge upp och det vinet som redan finns kan ju inte direkt förstöras så det är nog läge att exprimentera lite.

Du skriver inte hur länge sedan du gjorde dina viner. Jag håller med om att lagring förhöjer smaken. 12 månader är nog ett minimum i dessa fall. 3 år är väl att rekommendera.
Vill du experimentera kan du väl stoppa undan en del i något år och experimentera med en del.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #23 skrivet: 11 nov-10 kl 11:55 »
Du skriver inte hur länge sedan du gjorde dina viner. Jag håller med om att lagring förhöjer smaken. 12 månader är nog ett minimum i dessa fall. 3 år är väl att rekommendera.
Vill du experimentera kan du väl stoppa undan en del i något år och experimentera med en del.

Aha... ska jag lagra så länge? Ja, då finns det ju fortfarande hopp. Rabarbervinet gjorde vi ju i somras och äpplevinet nu i höst.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #24 skrivet: 11 nov-10 kl 15:11 »
Har tappat om mitt äppelvin. Grumligt, gott, bubbligt samt tillräckligt starkt.
Bara hemmagjord äppelmust.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Yrmff

  • Gäst
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #25 skrivet: 13 nov-10 kl 07:06 »
Satsa en slant på jästen! framförallt om du skall göra lättare viner ,i starkvinsglögg så duger t.o.m bakjäst !!  ;D
Sen rengöra ,rengöra, rengöra, utrustningen. Där har vi mycket av "felsmakerna" och hållbarhet.

mvh H

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #26 skrivet: 14 nov-10 kl 14:34 »
Satsa en slant på jästen! framförallt om du skall göra lättare viner ,i starkvinsglögg så duger t.o.m bakjäst !!  ;D
Sen rengöra ,rengöra, rengöra, utrustningen. Där har vi mycket av "felsmakerna" och hållbarhet.

mvh H

Vad rekommenderar du för jäst då?

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #27 skrivet: 14 nov-10 kl 15:10 »
Jag har aldrig gjort ett misslyckat vin men då är jag noga med att rengöra utrustningen och läsa på innan jag börjar jäsningen. Kokande vatten går det åt mycket av.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #28 skrivet: 14 nov-10 kl 17:46 »
Jag har aldrig gjort ett misslyckat vin men då är jag noga med att rengöra utrustningen och läsa på innan jag börjar jäsningen. Kokande vatten går det åt mycket av.

Men den använda utrustningen var ju helt ny då jag gjorde rabarbervinet och det blev dåligt ändå. Kan hända är jag bara för kräsen.

malines

  • Gäst
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #29 skrivet: 14 nov-10 kl 17:58 »
Aha... ska jag lagra så länge? Ja, då finns det ju fortfarande hopp. Rabarbervinet gjorde vi ju i somras och äpplevinet nu i höst.

Har hört "experter" som säger att det bästa är att göra vinet, och sen glömma bort det i 5-10 år. Detta gällde i högsta grad för mina föräldrars vinbärsvin, som flera år var helt odrickbart, men efter ca 6 år i jordkällaren smakade himmelsk. Unga viner är ingen höjdare.

Yrmff

  • Gäst
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #30 skrivet: 14 nov-10 kl 22:18 »
Vad rekommenderar du för jäst då?



Det beror på vad du vill göra för vin  :)
här har du ett urval.. jag gjorde mycket vin förr (och märkte stor skillnad på olika jästsorter) men har nu gått över till (förutom glögg) enbart öltillverkning !!  ;D
http://shop.humle.se/se/grp/vinjast-mjodjast-ciderjast-flytande.php

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #31 skrivet: 15 nov-10 kl 07:53 »
även om utrustningen är ny så ska den rengöras.

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #32 skrivet: 16 jan-11 kl 18:45 »
Hej!

Det godaste hemgjorda vinet jag smakat var mitt svart-vinbärsvin jag glömde i matkällaren i 8 år..... det var gott redan när jag gjort det men efter 8 år var det gyllene och knäckigt och med en fantastisk smak.

Ha lite tålamod!

Lycka till

Mvh Karin

lilla Kotten

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #33 skrivet: 16 jan-11 kl 19:10 »
e det ingen som gör vin på vindruvor ?? vi har vindruvor vid vår sommarstuga som nästan ingen vill äta av. det skulle vara kul att göra på gammalhederligt vis när man trampar druvorna.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #34 skrivet: 21 mar-11 kl 10:13 »
Det godaste rödvinet jag har gjort innehöll en hel del fläderbär och sen div. redan använda bär, mest hallon, som jag hade gjort gelé på. Men hallonsmaken gick igenom och var fantastisk. Maskrosvinet blev också väldigt bra, särskilt efter flera års lagring, men fläderblomsvinet var perfekt redan från början. Det minst populära vinet innehöll lite väl mycket rönnbär, men själv tycker jag att alla glöggkryddorna gjorde det helt okej för ett glas glögg då och då.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #35 skrivet: 21 mar-11 kl 11:04 »
Vet att ivssa viner har en "cykel" som man måste anpassa sig efter. De kan gå från att smaka skit till att bli underbart goda och sensmaka skit igen.
Trooor det gæller blåbærsvin, rødvinbærsvin och svartvinbærsvin.

Vi gør just nu rabarbervin som ska tappas på flask nu! Den ær redan gudomligt god! Går at dricka direkt ur ballongen, haha

Vi læmnar in bær, frukt, rabarber på pressning och får då ut billig færdig vinsaft. Då slipper man allt utan att tillsætta socker, och vænta førstås :D
Finns det inga presserier dær du bor?


Halvdan

  • Inlägg: 3
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #36 skrivet: 04 maj-11 kl 12:26 »
Använd Lalvins jäster om ni vill slippa jästsmaken, tycker ofta vinet smakar ganska bra redan redan vid vid upptappning ur dunken.

Såklart så blir ju dom flesta viner bättre med lagring men det kan ju vara trevligt att känna hur vinets smak utvecklas med åldern utan att störas av jästsmak :). Dessutom så finns det ju en del vin som inte verkar bli så mycket bättre med lagring, t.ex. häggblomsvin, och då kan det ju vara trevligt att slippa vänta 1-2 år på att jästsmaken ska försvinna som man ofta får göra om man använder noname eller Edelman jäst.

Finns att köpa på Humlegården! http://shop.humle.se/se/grp/vinjast-mjodjast-ciderjast-torr.php

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #37 skrivet: 04 maj-11 kl 13:58 »
Har nu provat att göra rabarbervin och äppelvin. Inget av vinerna går att dricka, de smakar... usch.

Går det att göra eget vin som smakar bra eller är det dags att lägga ner de planerna? Det främsta problemet är nog att vinet har kvar lite jästsmak. Sedan tycker jag mig ana en acetonliknande bismak  ::) i rabarbervinet  men jag kanske inbillar mig...  ;D
Det godaste vinet jag gjort var ett svartvinbärsvin som aldrig klarnade riktigt men smakade helt ljuvligt. Det sämsta vinet var ett nyponvin som smakade skunk - många rispor och många timmars arbete som blev fiasko (utom för den som fick hela dunken och skulle ta reda på eländet "host").
Maskrosvin är ett gott vin som kan drickas vintern efter men vinner på att lagras, vilket alla viner verkar göra. Har bl a ett plommonvin på lager som legat rätt några år nu och som var rent äckligt första året men som blir bättre och bättre (man får offra en flaska och provsmaka årligen, samma med ett vin som jag har på lagring i skafferiet gjort på sura gröna druvor och citron och som jag tyckt luktat jäst.
Göra vin är lite som att baka - man kan använda nästan vilka ingredienser som helst, vill man vara säkrare på att lyckas köper man vinjäst eller en vinjäsningssats men oftast går det lika bra med vanlig bakjäst.
Att använda mer/mycket socker gör ju, tycker jag, att vinerna smakar bättre, men smaken är ju olika.
Och som någon påpekat - bra om dunkar och rör etc är ordentligt rena och pass upp för alla flugor som plötsligt dyker upp när man tappar om frukt- och bärviner. Jag lägger rena handdukar över alla öppna tappställen. Ska bjuda på ett kylt maskrosvin (tre års lagring) i tunna kristallglas till helgen - både en syn och smakupplevelse :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #38 skrivet: 04 maj-11 kl 18:27 »
Vinet börjar smaka bra nu. Får det lagras ett halvår till är det nog riktigt fint. :)

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Går det att göra eget vin som smakar bra?
« Svar #39 skrivet: 19 nov-18 kl 16:22 »
Intressant tråd!
Tänker nog prova själv!
Vad använder ni för utrustning?
Har sett färdiga kit att köpa men det är roligare att inte köpa.
Hörs!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser