Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordvärme/markvärme  (läst 974 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Jordvärme/markvärme
« skrivet: 04 dec-18 kl 18:00 »
Har snurrat runt en del på vårt kära internet och börjat klura på om mark/jordvärme är något att klura runt. För er som vet om mitt lilla projekt så kommer jag att nyttja flera olika sorters värmekällor för att ha en måttlig grundvärme utan större insatser. Och för dig som inte är bekant. Det finns ingen el att tillgå. Ett öde ställe mitt i naturen. På sin höjd skaffas ett elverk.

Tanken är att kombinera vindkraftlösningar, sol-lösningar och isolering för att uppnå en viss grundvärme. Om den värmen är +3 eller +15 vet jag inte.
Inget fancy eller överdrivet. 400w här 1000w här osv. Många bäckar små... Har praktiserat solarventi och den funkar skitbra (när solen lyser ;)

Har nu även börjat titta på markvärme-lösningar. Detta eftersom jag måste bryta upp allt golv. Ca 50kvm. Och gräva ur allt gammalt som är där. Gissningsvis 50-100cm ner. För att sedan göra om och göra rätt.

Skorsten står i mitten av byggnaden som är rektangulkär. En kund i Finland jag jobbat med har pålar de kör ner i backen och tar upp energi den vägen. Dock för större nybyggnationer. (NollaE Oy). Men idéen som sådan är intressant.

Tankar som far runt nu i skallen är. När jag ändå håller på. Att lägga antingen ventilationsrör. Transportera kall luft ner nyttja markvärmen och sedan ta upp den igen på andra sidan byggnaden. Eller mindre pvc slang. Driva med självdrag i form av svartlackad rör likt skrosten på södersidan och ta i luften på norrsidan. Alt. Vinddriven fläkt på södersidan.

Någon som har annan input? Det är helt ok att säga lägg ner :) Så slipper jag klura mer.
Har inte tittat alls på den ekonomiska aspekten. Enbart teoretisk tanke.

Vet att det finns ett gäng uppfinnare-jockar här inne.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jordvärme/markvärme
« Svar #1 skrivet: 04 dec-18 kl 18:17 »
Har svårt att tro att det blir nån värme du har nytta av ur marken, när jag funderade på hur jag skulle kyla huset, sa många att jag skulle ta kylan ur marken via luft i en slang.

 

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Jordvärme/markvärme
« Svar #2 skrivet: 04 dec-18 kl 18:24 »
Jo det var det första jag stötte på också för flera månader sedan då jag började kolla på att lösa fuktproblematiken. Men nu när jag får chansen att göra om helt kanske det hamnar i ett annat läge tänker jag.

Att ta inluften till vedspisen från grunden eller utifrån istället för den redan varma inne luften är ju en sådan sak.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 7 användare (1 dolda)
sayerbýr, LimJans, Hantverkare92, peterm, Westerbergarn, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser