Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd - tunnelväxthus?  (läst 2874 gånger)

CaBa

  • Inlägg: 6
Vindskydd - tunnelväxthus?
« skrivet: 15 feb-20 kl 12:40 »
Vi är nybörjare och tänker skaffa får till sommaren. Vi har en åker med vall på ca 3 ha och ska hägna in med fårstängsel runt hela och dela av med elstängsel för att få växelbete. Mitt i ska ett vindskydd byggas som fåren kan komma åt oavsett var de är. Frågan är hur stort det ska vara för ca 5 tackor och lamm? Kan ett bra tunnelväxthus fungera? Med förstärkt staket runt om? Här ska de vara på sommaren och stå i stall övrig tid.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vindskydd - tunnelväxthus?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-20 kl 19:19 »
Det är lite komplicerat att svara på frågan.

Ska fåren få lamm?

Var ska det finnas vatten till fåren när det är vinter?

Varför ska vindskyddet (oavsett vad det är byggt av) vara i mitten? Det blir ju jättesvårt att komma till för att gödsla ut, och för att hantera lamningar (om ni ska få lamm).

På vintern så behöver får endast minimala rasthagar, de utnyttjar inte marken till bete när det inte finns något att beta, men de kontaminerar marken med parasiter och smittämnen när de bajsar lite här och där. Får har inte alls behov av att få vandra och springa, som t.ex. hästar har. De går mellan mat, vatten och skydd, och inte mycket mera. Minimiutrymmen för utevistelse vintertid räcker bra till, för att fåren ska kunna vara nöjda och glada.

Dessutom så behövs det massor med "dörrar" som går att öppna och stänga till, för att styra var fåren ska vara vid ett visst givet tillfälle.

Tänk istället att placera vindskyddet/fårhuset, på en plats där det är lätt att sköta fåren, och att sköta deras hus.

Är dessa tre hektar en sammanhängande relativt "platt" åkerplätt, utan skuggande träd?

Har ni tillgång till något skogsparti?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vindskydd - tunnelväxthus?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-20 kl 01:12 »
Som jag läste så är det bara betessäsongen fåren skall ha vindskyddet.

Jag skulle inte använda växthus till det, de behöver skydd från solen/värmen och regn och mygg. Sedan är det bra om du kan dra undan huset så du slipper gödsla ut. Och tänk på att ett lätt vindskydd lätt blåser bort, inte kul när djuren söker skydd där.

Jag har gjort ett par enkla skydd. Det ena helt enkelt genom att slå i fyra stolp, bulta ett par reglar emellan och skruva på självbärande plåt. Inga väggar, bara regn och solskydd. Fungerar och blåser inte bort, de är där ibland.
Det andra är ett flyttbart skjul i plåt, 2,5 x 4 meter, som har en öppning i ena kortsidan med nedhängande mörkt tyg som myggspärr. Den är mer populär eftersom det blir insektsfritt (inte riktigt), men den måste förankras eftersom den bara väger ett par hundra kilo.

CaBa

  • Inlägg: 6
SV: Vindskydd - tunnelväxthus?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-20 kl 11:01 »
Tack för svaren! Ja,det är bara under betessäsong det gäller. Övrig tid inreder vi en lada till. Vi har kommit fram till att bygga ett enkelt vindskydd. Smart tips med en mörkt tyg som myggspärr  :)

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Vindskydd - tunnelväxthus?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-20 kl 13:04 »
Jag använde fleece-filtar, för att de var billiga och tåliga. Håller än, och det är 6-7 år sedan jag byggde det skjulet. Flyttade det först genom att backa in Grållen (liten traktor) i det och lyfta med lyftarmarna, men sist var det en båtkärra jag backade in. Bottenreglarna på de båda långsidorna är av tryckimpregnerat trä och avfasade så de fungerar som medar när man vill flytta den en längd i betet..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser