Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktigt bra litteratur om Solenergi...  (läst 1504 gånger)

wikhall

  • Gäst
Riktigt bra litteratur om Solenergi...
« skrivet: 07 jan-06 kl 20:12 »
...önskar jag finna, om någon vet? Alltså om vad som finns för det egna hushållet, priser, ja, allt som är värt att veta. Nån som har tips?

mvh

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Riktigt bra litteratur om Solenergi...
« Svar #1 skrivet: 08 jan-06 kl 09:00 »

Hej.
Den bästa MODERNARE bok som också är oberoende av olika tillverkare och försäljningsbolag, är "Solvärmeboken" av Lars Andren, som kommer från Byggtjänst och ges ut via ICA-förlaget. Mittexemplar är utgivet 1998, med ISBN 91-534-1958-8.

Den inriktar sig på praktiska solvärmesystem för småhus, som värmer tappvatten och för uppvärmning rent allmänt.

Den har en del kapitel med godkända utrustningar som säljs och ett visst perspektiv mot självbyggeri.

Boken är inte omfattande tillräckligt för att man ska kunna BERÄKNA och dimensionera solvärmesystem, utan den är avsedd för den som ska köpa ett system, så att de inte går på säljarfinter, det är också för de som ska sköta och driva ett system.

Däremot kan man bygga standardsystem och självbyggssystem med ledning av boken, om man sedan tidigare kan sådant som rördragning, dimensionering av expansionskärl, osv.

Jag har flera böcker om solvärme, men detta tycker jag är den bästa startpunkten.

Mikael Perman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser