Hej.
När vi talar om fritidsbatterier, eller batterier speciellt avsedda för solceller, så är de dels gjorda för (SKA vara gjorda för!) att tåla mer långvarig djupurladdning.
Men du har gjort rätt enligt den viktigaste principen, nämligen att förvara icke anslutna batterier svalt, dock ej fryskallt. (Några minusgrader gör inte så mycket, så länge batteriet är någorlunda laddat.)
Sedan har du gjort rätt (som jag förstår) enligt punkt 2 i "handboken". Förvarat batterierna icke-anslutna. Finns det något som förstör batterier, så är de att de laddas ur långsamt med en pytteliten ström. Det förstör mycket mer än en långt driven självurladdning av att batteriet bara står.
Punkt tre i batterihandboken är att man återuppladdar batterierna regelbundet. Med regelbundet räknas var sjätte månad, vid 20 grader (normalt). har du väsentligt högre temp (25 grader) så ska det ske var 3-e månad, har du lägre, så ska det ske vid var 9-e elelr 12-e månad.
Har du förvarat dem svalt, som en jordkällare (som idealiskt håller jämn 4-8 graders temperatur), kan jag gissa att batterierna kan behöva en underhållsladdning säg var 12-e till 18-e månad.
Skadade tar det längre tid än så för att bli, men med tiden (2-3 år) så blir de det. Man kan dock väcka dem till liv igen, genom speciella tekniker vid återuppladdning, och kanske få ett batteri som håller säg 85-95% av påstämplad kapacitet. Men det kräver lite mer utredning och kunnande.
Om de inte har nått katastrofalt låg spänning, säg 6 volt för ett 12voltsbatteri. Men här är det väldigt beroende på batteritypen, hur mycket stryk och djupurladdningar det tål. Det vågar jag inte spekulera om, utan att veta vilken batterityp du faktiskt har.
Hur vet man detta då? Ja för det första bör man ha ett datablad från batteritillverkaren. Där står en del olika data om batteriet, som tex lagringstemperatur och intervall mellan underhållsladdningar vid lagring. Det jag ger är alltså bara allmänna riktlinjer, men som man kan använda i brist på bättre.
Man kan också mäta något som kallas OCV-spänning, vilket innebär att man mäter batteriet utan ansluten last, alltså bara med en voltmeter. I vila, vilket är precis vad dina batterier verkar vara i sin källare.
Mäter man OCV-spänningen, helt per battericell (det är 6 celler i ett 12-voltsbatteri), så bör man få över 2.00 volt per cell, alltså minst 12 volt. Men dessa siffror måste temperaturkompenseras och jämkas mot batteriets ursprungliga syradensitet, så det är lite knepigare att göra detta på ett helt korrekt tekniskt sätt, utan att ha fabrikantens datablad tillgängliga.
Så försök att skaffa ett datablad från leverantören.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Vad menar du med nödbelysning?
Menar du belysning som ska lysa vid utrymning, eller menar du belysning som ska fungera vid strömavbrott?
För nödbelysning/utrymningsbelysning finns det mycket klara regler att följa, men jag gissar att det inte är det du vill fråga om? För det behöver man ju inte i normala bostäder, utan mer i komersiella lokaler och institutioner.
Bilprylar då? Tja lampor/armaturer, säkringshållare, kabel och så, kan man ju plocka utan problem, men det är ju inte optimerat för låg strömförbrukning i bilar.
Du vill troligen ha mycket snyggare och med högre verkningsgrad än vad du hittar i en bil. Alltså små fräcka armaturer för halogenlampor eller till och med Ljusdioder.
(Jo jag var och la sista handen igår på en installation åt ett par mugglare, anslöt deras Jacussi. De har blinkande Ljusdioder i alla tänkbara färger i sin Jacussi, rätt utspejsat och fullständigt onödigt. Drar dock minimalt med extra ström, boven är ju Jacussin i sig.)
Köp hellre då komponenter på Claes Ohlsson eller Biltema. Köp inte på specialaffärer för båtar eller husvagnar, för de äro svindyra..
För en del saker kommer du ju inte alls hitta i en bil, vare sig du laddar batteriet från 230Volt från elnätet eller solceller. Dit hör likriktare/laddningsregulatorer, vettiga omkastare för väggmontage, väggutag, osv.
Så du måste ju dit ändå.
Mikael Perman.