Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  livslängd på oladdat batteri  (läst 3254 gånger)

huggiådra

  • Inlägg: 39
livslängd på oladdat batteri
« skrivet: 07 maj-05 kl 05:24 »
trevligt med sakkunskap på det här området (MP) och roligt att du orkar ta dej "ner" på amatörnivå !

fick för en tid sen (ok då nåt år..) två demobatterier avsedda för sol/vindel (12V). har förvarat dem i sval källare sedan dess men ej laddat upp dem.
är de fortfarande användbara och hur länge isåfall ?

är begagnade elprylar från bilar användbara i ett 12V system ?

har närmast tänkt mej nån sorts nödström för ex belysning.

Mikael Perman

  • Gäst
Re:livslängd på oladdat batteri
« Svar #1 skrivet: 07 maj-05 kl 11:32 »

Hej.

När vi talar om fritidsbatterier, eller batterier speciellt avsedda för solceller, så är de dels gjorda för (SKA vara gjorda för!) att tåla mer långvarig djupurladdning.

Men du har gjort rätt enligt den viktigaste principen, nämligen att förvara icke anslutna batterier svalt, dock ej fryskallt. (Några minusgrader gör inte så mycket, så länge batteriet är någorlunda laddat.)

Sedan har du gjort rätt (som jag förstår) enligt punkt 2 i "handboken". Förvarat batterierna icke-anslutna. Finns det något som förstör batterier, så är de att de laddas ur långsamt med en pytteliten ström. Det förstör mycket mer än en långt driven självurladdning av att batteriet bara står.

Punkt tre i batterihandboken är att man återuppladdar batterierna regelbundet. Med regelbundet räknas var sjätte månad, vid 20 grader (normalt). har du väsentligt högre temp (25 grader) så ska det ske var 3-e månad, har du lägre, så ska det ske vid var 9-e elelr 12-e månad.

Har du förvarat dem svalt, som en jordkällare (som idealiskt håller jämn 4-8 graders temperatur), kan jag gissa att batterierna kan behöva en underhållsladdning säg var 12-e till 18-e månad.

Skadade tar det längre tid än så för att bli, men med tiden (2-3 år) så blir de det. Man kan dock väcka dem till liv igen, genom speciella tekniker vid återuppladdning, och kanske få ett batteri som håller säg 85-95% av påstämplad kapacitet. Men det kräver lite mer utredning och kunnande.

Om de inte har nått katastrofalt låg spänning, säg 6 volt för ett 12voltsbatteri. Men här är det väldigt beroende på batteritypen, hur mycket stryk och djupurladdningar det tål. Det vågar jag inte spekulera om, utan att veta vilken batterityp du faktiskt har.

Hur vet man detta då? Ja för det första bör man ha ett datablad från batteritillverkaren. Där står en del olika data om batteriet, som tex lagringstemperatur och intervall mellan underhållsladdningar vid lagring. Det jag ger är alltså bara allmänna riktlinjer, men som man kan använda i brist på bättre.

Man kan också mäta något som kallas OCV-spänning, vilket innebär att man mäter batteriet utan ansluten last, alltså bara med en voltmeter. I vila, vilket är precis vad dina batterier verkar vara i sin källare.

Mäter man OCV-spänningen, helt per battericell (det är 6 celler i ett 12-voltsbatteri), så bör man få över 2.00 volt per cell, alltså minst 12 volt. Men dessa siffror måste temperaturkompenseras och jämkas mot batteriets ursprungliga syradensitet, så det är lite knepigare att göra detta på ett helt korrekt tekniskt sätt, utan att ha fabrikantens datablad tillgängliga.

Så försök att skaffa ett datablad från leverantören.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vad menar du med nödbelysning?
Menar du belysning som ska lysa vid utrymning, eller menar du belysning som ska fungera vid strömavbrott?

För nödbelysning/utrymningsbelysning finns det mycket klara regler att följa, men jag gissar att det inte är det du vill fråga om? För det behöver man ju inte i normala bostäder, utan mer i komersiella lokaler och institutioner.

Bilprylar då? Tja lampor/armaturer, säkringshållare, kabel och så, kan man ju plocka utan problem, men det är ju inte optimerat för låg strömförbrukning i bilar.

Du vill troligen ha mycket snyggare och med högre verkningsgrad än vad du hittar i en bil. Alltså små fräcka armaturer för halogenlampor eller till och med Ljusdioder.

(Jo jag var och la sista handen igår på en installation åt ett par mugglare, anslöt deras Jacussi. De har blinkande Ljusdioder i alla tänkbara färger i sin Jacussi, rätt utspejsat och fullständigt onödigt. Drar dock minimalt med extra ström, boven är ju Jacussin i sig.)

Köp hellre då komponenter på Claes Ohlsson eller Biltema. Köp inte på specialaffärer för båtar eller husvagnar, för de äro svindyra..

För en del saker kommer du ju inte alls hitta i en bil, vare sig du laddar batteriet från 230Volt från elnätet eller solceller. Dit hör likriktare/laddningsregulatorer, vettiga omkastare för väggmontage, väggutag, osv.

Så du måste ju dit ändå.

Mikael Perman.


skipper

  • Inlägg: 76
Re:livslängd på oladdat batteri
« Svar #2 skrivet: 16 aug-05 kl 12:15 »
ett oladdat batteri har kort livslängd, det är det snabbaste sättet att förstöra en blyack på!

Mikael Perman

  • Gäst
Re:livslängd på oladdat batteri
« Svar #3 skrivet: 19 aug-05 kl 05:53 »

Hej.
Japp, precis. Förutom att totalkortsluta den förstås! Då går det fortare.

Alltså, försök att alltid hålla batteriet uppladdat, och om du kan, ladda alltid upp det så snart som möjligt efter en urladdning.

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser