Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Illerfälla  (läst 5814 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Illerfälla
« skrivet: 06 mar-10 kl 06:52 »
Är det någon som har en fälla att låna ut till oss? Vi bor utanför Löberöd i Skåne. Hade i natt objudet besök och blev av med en silkeshöna och 5  kalkonkycklingar/ägg som skulle kläckas idag. Vi lyckades inte fånga eländet i vårat lätt yrvakna tillstånd då  vi vaknade kl 5.30 av oväsen i hönshuset. Det enda vi hade var en klumpig håv och för den var Illern för smidig.

Om någon jägare vill komma och jaga iller så är ni också hjärtligt välkommna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

 

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Illerfälla
« Svar #1 skrivet: 06 mar-10 kl 06:59 »
De är snabba och smidiga de rackarna. Hoppas att ni får tag på en fälla, tyvärr är mårddjur smarta, så den som kommit på att den kan gå in i ert hönshus kommer troligen tillbaka när den blir hungrig igen. Och de tar sig in i yttepyttesmå springor, som man inte vet om att finns. Kolla om ni kan hitta var den tog sig in, tex längs taket eller i någon skarv, så kanske ni kan stänga den ute.

Stackars er, det är trist att förlora sina djur  :'(.
« Senast ändrad: 06 mar-10 kl 18:41 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Illerfälla
« Svar #2 skrivet: 06 mar-10 kl 10:38 »
jag hade hjälpt dig om du bott närmre....
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Illerfälla
« Svar #3 skrivet: 06 mar-10 kl 19:49 »
Vi har fått tag i två fällor en lite större och en något mindre. Båda är laddade med lite förföriskt lockanda fjädertussar utanför och lite mer matnyttigt inuti.
Silkeshönsen som inte kan flyga har tillfälligt flyttats in i huset. Lite bakgrundsbelysning är lämnat på i hönshuset så att fåglarna ser pinnar och andra bra ställen att fly till om Illern kommer in igen. Tyvärr är vårat nuvarande hönshus en tillfällig och inte allt för säker lösning som är i princip omöjlig att täta helt.

Nu hoppas vi bara på jaktlycka!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Illerfälla
« Svar #4 skrivet: 07 mar-10 kl 21:02 »
Har ni fått fatt på den >:D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Illerfälla
« Svar #5 skrivet: 07 mar-10 kl 21:20 »
Än så länge ingen iller i fällorna :(  Men inga höns skadade/döda i natt heller :)

Jag vet inte hur ofta en iller äter men 5 kalkonägg och en halv dvärgsilkeshöna kanske gjorde den för mätt för att kommatillbaka direkt natten efter. Vi får se om vi lyckas fånga den i natt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Illerfälla
« Svar #6 skrivet: 07 mar-10 kl 22:25 »
Vi håller tummarna!

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Illerfälla
« Svar #7 skrivet: 08 mar-10 kl 07:23 »
Vi håller tummarna!
Tack det hjälpte ;D Nu är Illern fångad och avlivad.  Jag är inte så glad i att avliva djur som man inte kan ta tillvara men denna gången fanns det inga alternativ. Känns som om vi kommer sova lite bättre i natt  ;D och att tillvaron blir lite tryggare för hönorna nu ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Loke

  • Inlägg: 69
  • Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
SV: Illerfälla
« Svar #8 skrivet: 08 mar-10 kl 07:37 »
får gratulera till fångsten. Jag vet om att detta är fel tråd, men kan man inte andvända sig av skinnet ifrån en iller? Känns som slöseri att slänga.. ::)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

Appeltorp 13

  • Gäst
SV: Illerfälla
« Svar #9 skrivet: 08 mar-10 kl 10:25 »
Hurra! ;D Jag brukar inte jubla vid avlivningar, men vi blev av med tre vuxna hönor, åtta kycklingar och ett dussin ägg förra våren, så nu jublar jag för att ni blivit av med odjuret innan det lyckats ställa till med så stor skada hos er.

SV: Illerfälla
« Svar #10 skrivet: 29 apr-20 kl 11:26 »
Vi har fått tag i två fällor en lite större och en något mindre. Båda är laddade med lite förföriskt lockanda fjädertussar utanför och lite mer matnyttigt inuti.
Silkeshönsen som inte kan flyga har tillfälligt flyttats in i huset. Lite bakgrundsbelysning är lämnat på i hönshuset så att fåglarna ser pinnar och andra bra ställen att fly till om Illern kommer in igen. Tyvärr är vårat nuvarande hönshus en tillfällig och inte allt för säker lösning som är i princip omöjlig att täta helt.

Nu hoppas vi bara på jaktlycka!


Hur fick ni tag i fällor???
Jag är så orolig för mina höns!!!!

SV: Illerfälla
« Svar #11 skrivet: 29 apr-20 kl 11:29 »
Är det någon som har en fälla att låna ut till oss? Vi bor utanför Löberöd i Skåne. Hade i natt objudet besök och blev av med en silkeshöna och 5  kalkonkycklingar/ägg som skulle kläckas idag. Vi lyckades inte fånga eländet i vårat lätt yrvakna tillstånd då  vi vaknade kl 5.30 av oväsen i hönshuset. Det enda vi hade var en klumpig håv och för den var Illern för smidig.

Om någon jägare vill komma och jaga iller så är ni också hjärtligt välkommna.

Halloy!!!
Jag bor i Mölndal utanför Göteborg, akut behov av att låna en illerfälla!!!
Nån som vet hur och var jag kan få tag i det???
/Hönsmamman/Gördis

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Illerfälla
« Svar #12 skrivet: 24 maj-20 kl 10:50 »
jag har slagfällor för mink/iller/mård.. har även levandefångstfällor....bor i härryda...
Fjäderfän och kaniner

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Illerfälla
« Svar #13 skrivet: 24 maj-20 kl 12:21 »
Vem ska ta hand om den eventuellt fångade Illern efter att den fångats?

Björkris

  • Gäst
SV: Illerfälla
« Svar #14 skrivet: 24 maj-20 kl 13:26 »
Jag hade något slags djur som var inne vid två tillfällen och hade först ihjäl min tupp och vid nästa besök den nya tuppen och hönorna.
Jag vet inte om det är något djur som har ihjäl för at hämta senare eller?
Jag har aldrig sett förövaren.
Hela hönsgården är innesluten i kompostgaller även som tak.
Den som tog sin in hade krupit u-n-d-e-r kompostgallret som stod på slät mark. Springan den lyckats få upp var ca 5 cm enbart.

Jag köpte en levandefångstbur och laddade med kycklingnacke och fjädrar samt trasigt ägg.
Den fällan har nu stått där i ca ett år utan ett enda besök.
Antar förövaren vil ha tillgång til lösa höns sena kvällar o tidiga mornar.
Anledning till levandefångande fälla är att jag vill inte katten eller grannes chiuaua något ont.

Jag låser nuförtiden alltid luckan in till hönornas sovholk varje kväll och öppnar varje morgon.

Har nu bara hönor men ingen tupp.
Har letat tupp men inte lyckats då jag inte känner folk i den här landsänden och de jag pratat med ska återkomma om deras ägg blir tupp,,men hitills inget napp,,eller så gillar dom inte mig,,vad vet jag..







grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Illerfälla
« Svar #15 skrivet: 24 maj-20 kl 14:45 »
Vem ska ta hand om den eventuellt fångade Illern efter att den fångats?

I en slagfälla dör den direkt. I en levandefångst fälla får man avliva illern efter fångst...
Fjäderfän och kaniner

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Illerfälla
« Svar #16 skrivet: 24 maj-20 kl 14:52 »
I en slagfälla dör den direkt. I en levandefångst fälla får man avliva illern efter fångst...

Jag vet, men man ska ha löst jaktkort och ha kunskap och redskap för att avliva djuret man fångar.

Och vara säker på att det är just en Iller man fångat...

I synnerhet utanför jakttid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser