Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga "kylskåp"  (läst 4746 gånger)

rsafahl

  • Gäst
Bygga "kylskåp"
« skrivet: 24 jul-06 kl 09:58 »
Jag har länge gått och tänkt på att bygga "kylskåp" genom att låta uteluft flöda genom nedgrävda rör in till ett isolerat utrymme. Nyss besökte jag Växhuset utanför Söderhamn där Ralf Palmpers har använt denna princip för snarlika behov.

Har nån möjligtvis erfarenhet av detta koncept? Kan man komma ned till 8-10 grader C? Hur många och långa rör med vilken diameter skulle behövas till ett normalstort "kylskåp"? Och hur djupt bör man gräva? Har nån möjligen tips på användbara ekvationer/samband som man skulle kunna leka lite med innan man börjar gräva? (Mina termodynamiska teorikunskaper är lite dammiga minst sagt…

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Energiteknik
« Svar #1 skrivet: 24 jul-06 kl 12:21 »
En vanlig hederlig matkällare är vad du menar(?), inget märkvärdigt egentligen då marktemperaturen under ett visst djup är konstant under året. Matkällare är ett bra sätt att förvara rovor och annat.
Kolla i forumen om matkällare eller släng ut en fråga.

Mvh Bärfisen

surfturf

  • Inlägg: 34
Re:Bygga \
« Svar #2 skrivet: 05 dec-06 kl 19:29 »
En vinter när jag pluggade var min enda kylvara ett paket mjölk. Då stängde jag av kylen och ställde mjölken på fönsterbläcket  :/

ulvtass

  • Gäst
Re:Bygga \
« Svar #3 skrivet: 10 dec-06 kl 13:43 »
Poängen med gräva ner ledningar jämfört med en vanlig jordkällare, är att man kan flytta kylan vart man vill. Det borde även vara möjligt att kunna styra temperaturen ganska exakt genom att blanda kall och varm luft eller genom att variera flödet av kall luft.

Jag går själv i likadana tankar eftersom jag behöver ett antal kylrum, och gärna vill använda mig av energisnåla lösningar. Vet dock inte vart man kan vända sig för att få råd om dimensionering ock konstruktion...

Något som jag tror kan bli ett problem är kondens. Blåser man varm, fuktig sommarluft genom ett kallt rör så lär det bildas en hel del kondens.

Men det borde väl inte vara nån omöjlighet att räkna ut vilka flöden som behövs. 1 m3 luft väger 1,3 kg. Specifika värmen är 0,17 Cal/g och grad vilket ger specefik värme 221 Cal/m3 luft och grad. Om lufter är 2 grader när den kommer in i kylrummet och 4 när den kommer ut så har varje m3 luft alltså plockat ut 442 Cal ur rummet. Om värmen tas från en skål innehållande 442 g vatten så har man sänkt temperaturen på vattnet med en grad. Ovanstående gäller vid 100% verkningsgrad vilket knappast blir fallet...

Skalar man upp det hela till lite verklighet: Jag vill kyla 50 kg ost från 15 C till 4 C på 24 timmar, så motsvarar det 1244 m3 luft, med ett flöde av 52 m3 luft/h eller ca 15 liter i sekunden.

Sen är det bara att fortsätta räkna på strömningshastigheter  och uppehållstider i rören ...

Om man har ett rör med 25 mm diameter och vill att luften ska befinna sig i röret under 20 sekunder för att hinna bli kyld så måste röret vara 611 meter långt. Detta ger nog ett lte väl snabbt flöde genom röret (30 m/s) Så det är nog smartare att lägga ner flera kortare paralella rör.

högst teoretiskt uträkning detta, förmodligen helt felaktig dessutom  :)

En annan kanske enklare lösning vore att lägga ner en vattenledning i marken där vatten får cirkulera runt och bli nerkylt, i kylrummet låter man det passera genom en värmeväxlare där det tar upp värme.

Man kan även tänka sig att lagra vinterkyla i en stor tank med vatten som man låter bottenfrysa med hjälp av genomstömmande köldmedium i rör.

Hitter du nån som har erfarenhet av sådana här lösningar så vill jag gärna få kontakt med denne!

// Roger

Bo

  • Inlägg: 4238
Har bestämt för mig
« Svar #4 skrivet: 10 dec-06 kl 14:26 »
att man förr rutinmässigt samlade is i stackar vintertid som man täckte med halm för att säkra den kommande säsongens kylbehov. Med dagens rika tillgång till billig halm och billiga transporter finns det ju inga egentliga problem med en sådan lösning. - Det skulle vara avståndet till lämplig sjö att hämta is i. Har man gott om vatten hemma, kunde man istället låta det frysa på plats.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Bygga \
« Svar #5 skrivet: 10 dec-06 kl 16:02 »
Apropå Bo:s inlägg har jag även hört att man använde sågspån som isolering. Här i Bohuslän togs ofta isen från havet. Havsisen blir inte lika salt som havsvattnet, så det gick bra.
Is var ju en handelsvara, iskarlen körde runt med block anpassade till dåtidens isskåp (kylskåp). Povel Ramel skrev ju en visa om "varför är det ingen is till punschen" där det framgår att iskarlen inte kommit.
Apropå is, så är det även en handelsvara i dag, fisknäringen förbrukar oerhörda mängder is. Titta i fiskaffären när ni handlar. Alla har inte ismaskiner, men is har de.

Edgar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser