Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig gjutjärnsgryta  (läst 13672 gånger)

conny

  • Inlägg: 27
trasig gjutjärnsgryta
« skrivet: 23 feb-05 kl 02:11 »
Hejsan

Jag undrar om det finns någon som VET hur eller om det går att laga en gjutjärns gryta, jag har en stor en som har en spricka i sig, och jag skulle gärna vilja få den hel igen, eller åtminstone täta den med något eldfast material.
Är det någon som har ett tips, jag antar att det inte går att svetsa.
Glad för svar

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:trasig gjutjärnsgryta
« Svar #1 skrivet: 23 feb-05 kl 08:49 »
Jag undrar om det finns någon som VET hur eller om det går att laga en gjutjärns gryta, jag har en stor en som har en spricka i sig, eller åtminstone täta den med något eldfast material.
Är det någon som har ett tips, jag antar att det inte går att svetsa.
Att täta den med något material tror jag inte kommer fungera. Däremot kan du svetsa ihop den. Du använder gjutjärnselektroder. För att vara riktigt säker på att det skall fungera så bör du ha värma upp grytan rejält. Låt den ligga i värmepannan så den blir riktigt röd. Och så limmar du ihop (svetsar alltså) en liten, liten bit åt gången. Glödvärma - ut ur ugnen - svetsa lite - in i ugnen osv. Är pannan för stor så får du göra upp en stor brasa ute och lägga pannan i den glöd som bildas.  Det kan ju fungera utan att lägga gjutjärnsgrytan i glöd, men eftersom grytan blir varm i och med att man använder den så är det bäst att laga på någon variant som jag här föreslagit eller motsvarande. Om du inte tror du kan svetsa själv så måste du höra med någon som kan svetsa. Jag hade en gammal traktor en gång för länge sedan som jag sålde till en kompis. Men vad jag inte visste var att motorblocket hade spruckit på grund av frostsprängning. Inte mitt fel att det hade  spruckit. Men han lagade på det sätt jag beskrev ovan och traktorn fungerar fortfarande.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:trasig gjutjärnsgryta
« Svar #2 skrivet: 23 mar-05 kl 16:40 »
Om det är låga krav på att kunna elda under grytan kan jag tänka mig att laga en spricka med pannkitt. Jag har klistrat ihop några järnbitar till min gamla vedspis, det håller rätt länge, det hårdnar av värmen.

Pannkittet kan man köpa på Claes Olsson, kostar väl ca 30 kr för en burk på några dl.

Valter
Rönninge
Läs mer:
www.dataphone.se/ñcteknik

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:trasig gjutjärnsgryta
« Svar #3 skrivet: 23 mar-05 kl 16:41 »

Claes

  • Gäst
Re:trasig gjutjärnsgryta
« Svar #4 skrivet: 27 mar-05 kl 21:45 »
Hejsan

Jag undrar om det finns någon som VET hur eller om det går att laga en gjutjärns gryta, jag har en stor en som har en spricka i sig, och jag skulle gärna vilja få den hel igen, eller åtminstone täta den med något eldfast material.
Är det någon som har ett tips, jag antar att det inte går att svetsa.
Glad för svar


Det går att svetsa i gjutjärn. Jag provade det på
gymnasiet för några år sedan.
För att det ska bli riktigt bra krävs det att man slipar en
V ellelr I-fog med kapskiva.
Värm sedan upp sprickan med gas. I och runtom. Ha inte för mkt oxygen på.
Svetsa sedan med gjutjärns elektroder och eftervärm
en bra stund.
Om det inte stör dig estetiskt så undvik att slipa ner strängen efteråt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser