Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Centrifugera" för hand?  (läst 5041 gånger)

SurOve

  • Inlägg: 45
    • Skåne
"Centrifugera" för hand?
« skrivet: 30 okt-09 kl 21:42 »
Hej

Jag har en undran kring det här med att tvätta för hand/utan el. Vi har en Wonderwash och jag funderar runt att bygga en sorts tvättmaskin som drivs av pedaler i någon form (tar gärna emot idéer här oxå). Min egentliga undran är hur du som inte har elektrisk tvättmaskin centrifugerar. Det blir lite jobbigt, tycker jag, att vrida ur all tvätt, speciellt stora grejor. Jag har sett någon sorts mojäng där man kör den våta tvätten mellan två trävalsar och pressar ur vattnet. Men jag vet inte hur/om den fungerar.

Hur gör du?

undrar Ove

Syrar ofta. Surar ibland.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 21:54 »
Det fanns ju s k vridmaskiner förr i tiden, dels för att underlätta handtvätt och dels förekom det att tvättmaskiner var försedda med vridmaskin fram till kanske mitten av 1950-talet.

Vridmaskinen brukar ha två gummiklädda valsar, kanske 3-5 cm i diameter och 40-50 cm långa. I övrigt är den byggd som en gammaldags mangel men mindre. Kan vara antingen handvevad eller, när den är påbyggd på en agitatortvättmaskin, så kan det förekomma drivning från tvättmaskinens motor.

Tydligen var det vanligt att gummivalsarna hade kort livslängd, gummit torkade och sprack sönder ganska snart. När det begav sig så varnades det för att utsätta valsarna för solljus eller onödigt mycket värme, och det var viktigt att lossa fjädertrycket i vridmaskinen då den inte användes.

Men om man ska göra en vev- eller pedaldriven tvättorkanordning idag så undrar jag om inte det vore bättre att utgå från en centrifug och ordna rejäl uppväxling från pedalmekanismen.  En vanlig tvättcentrifug med vertikal axel brukar rotera med 3000 varv/min och det bör man kunna få till med 50:1 uppväxling från en anordning med cykeltrampor, det ligger gott och väl inom möjligheternas gräns med t ex en tvåstegs rem- , kedje- eller kugghjulstransmission. Det enklaste för hembygge kanske är kedja för det första växelsteget, som får den utväxling det går att få till med cykel- eller mopeddelar, och det andra steget bygger man med en poly-V-rem och remskivor från t ex tvättmaskiner eller kringutrustning från bilmotorer. En vanlig kilrem kommer nog att gå för tungt.

Neiklot

  • Gäst
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 16:43 »
Den där "centrifugmangeln" du snackar om har jag hört talas om.
Har för mig att det mer eller mindre var som en mangel.

Vi vrider ur så mycket som möjligt och hänger sen upp det.
Vid bra väder hängs det ute, annars inne.

Det går hänga tvätt ute även vintertid, om det inte är för rusktigt och blött.

Är det "tunga" grejor som torkar långsamt får man helt enkelt vända på det ett par gånger innan det torkat riktigt.


Broberg

  • Gäst
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 22:39 »
http://www.blocket.se/orebro/Gammal_tvattmaskin_i_tra_24233474.htm

Fynd? Men ser inte om den har någon "valsmanick"

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-09 kl 23:27 »
Tvättmaskinen i Blocketannonsen har helt klart ingen vridmaskin eller liknande påbyggd.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 01:07 »
Detta har jag också funderat på hur jag ska lösa. Att vrida ur tvätten för hand sliter en hel del på mina armar/leder/händer som inte fungerar helt normalt pga av värk.

Här är några produkter som manglar ur vattnet ur tvätten. Bilderna nedan är hämtade från Lehmans.com. Företaget säljer även Rapid Washer som jag tror kan passa bra för handtvätt, när viljan är större än den kroppsliga förmågan. Har inte ännu börjat kolla vad som går att få tag i vår del av världen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

renee d

  • Inlägg: 408
SV: "Centrifugera" för hand?
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 08:35 »
They have the rapid washer from my childhood. I have been looking for one to wash my wool. A fantastic link. Thank you very much. (Wanted this to be understood so it came in my "best" language)
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 08:36 av renee d »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser