Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla dessa nedrans förpackningar!  (läst 2321 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
Alla dessa nedrans förpackningar!
« skrivet: 30 jan-13 kl 20:55 »
Inspirerad av tråden om mjölkförpackningar, så vill jag gärna ha idéer rent allmänt om förpackningar. Vad man kan göra med dem, men kanske framför allt, tips för att undvika att överhuvudtaget köpa dem... Och de man ändå köper, vad kan man tänka på, för att minska trycket på miljön?

Jag är, vilket kanske inte är helt konstigt, rätt påverkad av tiden jag lever i. Sammhället jag lever i. Som är så in i grunden baserat på konsumtion. Trots att jag inte vill. Trots att det är emot mycket av det jag tänker och känner och vill vara... Jag vill minska ner detta inflytande. Och att minska ner på förpackningar, tänka på dem, och hur man ska undvika dem, är ett steg på vägen! Så kreativa tips mottages tacksamt. Likaväl som gråtråkigt realistiska.. :)

Återanvändning, återvinning, men framför allt, undvikande!

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #1 skrivet: 30 jan-13 kl 21:09 »
Det jag tycker är lättast att undvika är mjölkpaket. Skaffa en rejäl mjölkkanna, 5liters t. ex. och börja hämta mjölk hos någon bonde. Sedan brukar jag göra egen fil/filbunke, och då slipper jag de paketen med.

Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #2 skrivet: 30 jan-13 kl 21:11 »
  • Glassbyttorna använder jag till allt jag lägger i frysen som jag lagat till.
  • Dom svarta lådorna som man köper kött och färs har jag och sår i, eller ställer mindre såkrukor i.
  • Äter bara körsbärstomater så dom blir också så-lådor! Sällan man kan köpa dom "lösa".
  • Brödpåsar brukar jag spara på och ha som...eh...påsar till bakat, eller om jag delar upp bröd och fryser hälften.
  • Äter mest kall bearnaise och dom små burkarna fryser jag in hackad chili, purjolök mm. Eller förvara fröer i.
  • Glasburkar blir till att ha sylt och gele i när jag gör själv.
*tänker så det knakar*
  • Kryddburkar blir till att ha strössel jag oftast köper storpack eller plastpåseförpackad(är bakdekorationstok så det blir mkt strössel!)
  • Konservburkar sparas endel på; blir till målarpenselivätska-förvaring, med hackat mönster i fina ljuslyktor ute mm.
  • Pringelsburkar(har ett barn som vägrar äta annan sort)har jag spagetti i, tvättmedel, djurmat mm(dekorerade såklart!). Gjuter ljus och fågelmat i dom också.
  • Mjölkförpackningen gjuter jag ljus i eller förvarar alla blåbär jag plockar. Fryser in endel annat också, packas bra i frysen!

Nä, nu kommer jag inte på mer. Försökt tänka igenom vad jag har sparat på i skåpen! :)
--------------------------------------
http://

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #3 skrivet: 30 jan-13 kl 21:39 »
Tack för tips! :) Detta att köpa mjölk av nån bonde borde jag verkligen ta mig för att göra, då jag bor i en by med förhållandevis många aktiva mjölkbönder...

I övrigt försöker jag ofta (inte alltid), när smörpaketet blir tomt, ta det som lunchlåda till jobbet. Även om det då förvisso slängs, så har man använt det nån gång extra...

Brödpåsar och fruktpåsar är hårdvaluta, då jag bakar det mesta brödet vi äter. Det brukar ändå bli brist på brödpåsar... Fryser ofta kött och kokta bönor i påsar, så när det är dags att slakta kaninungar så blir det till att köpa fryspåsar på rulle.

Byttor (typ glassbyttor) brukar jag grodda i. Funkar utmärkt! Och groddar är dessutom helt underbara i mat, och till mat.. Ett måste enligt mig! I övrigt kan de också funka som lunchlådor, samt att frysa i... Ja, byttorna alltså! Problemet med plastbyttor är att det oftast samlas ett gäng byttor av olika sort, så att de inte går att stapla på ett vettigt sätt. Svårförvarade när de inte används alltså.

Har en hel arsenal av plastförpackningar jag tänkt odla i. Återstår att se vad som funkar och inte... Äggkartonger i massor har jag sparat i syfte att förgro plantor i. Toarullar har jag funderat på...

Glasburkar är jättebra att ha när man ska koka sylt och äppelmos. Är bara locket intakt så blir det vacuum, och håller hur länge som helst! Det största problemet är att det är så lätt att locken kommer på villovägar...

Konservburkar i metall är ett aber. Om jag förstått det hela rätt, så är metallbrytning bland det mest energikrävande man kan hitta på, så man borde verkligen jobba på att minska metallanvändning. Försöker att köpa saker på tetra istället om det är möjligt. Även om jag inte har nån direkt användning för en tom tetra, så inbillar jag mig att det är mindre miljöbelastning än metallburkar... Nån som vet?


Ruztan

  • Inlägg: 108
  • ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #4 skrivet: 30 jan-13 kl 21:51 »
Toarullar pysslar vi med, odlar i eller när det blir för många; i komposten!

Jag försöker skruva på locken på burkarna så fort dom är diskade för att hålla reda på dom!

--------------------------------------
http://

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 21:59 »
Försök att odla mer och handla mindre. Mjölk direkt från bonde spar in massor med förpackningar, speciellt om du också tar dig tid att förädla den på olika sätt. Jag tog steget igår. Köpte sju liter mjölk i en hink. Nu har jag skummat av grädden och gjort smör, eller rättare sagt bregott eftersom jag blandade i rapsolja. Det blev inte så stor mängd så en gammal diskad creme fraise burk passade alldeles utmärkt. Och som sagt, odla. Skaffa en konserveringskastrull och glasburkar och gör dina egna konserver så slipper du aluminiumburkarna.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #6 skrivet: 30 jan-13 kl 22:24 »
Håll på äggkartongerna fru Jansson, var ska du annars lägga äggen som dina kommande hönor lägger? När det är högsäsong här har vi alltid ont om äggkartonger!

Tomma glasburkar kan man ge bort till en annan alternativare som sätter större värde på dem :)

Förpackningar är ett elände annars! Om man tittar lite snabbt på sopsorteringen så är den klart största posten plast plast plast och då sparar jag ändå en hel del, sirapsflaskor som man kan transportera mjölk eller saft eller vatten i, bra byttor att frysa mat i etc, sånt man kan så i och ha till annan förvaring men det blir ändå massor!

Konservburkar blir det inte så mycket nuförtiden tycker jag, det går att få tag i tetra till en hel del, bönor och krossade tomater, kattmat etc, och de förpackningarna tänder jag i pannan med.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #7 skrivet: 06 feb-13 kl 13:27 »
Tar till mig det där att spara på äggkartonger...

Men så till en knivig förpackning. Tuber. Ser ingen superanvändning för dessa. Lite småsvåra att tömma helt och hållet också. Så där känns återvinningen som enda reella alternativet. Så till funderingen. Metall känns instinktivt som sämre än plast. Men hur är det egentligen?

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #8 skrivet: 06 feb-13 kl 13:40 »
Tuber är jävliga. Jag är helt manisk och drar dem längst en bortskant och rullar frenetiskt för att de aldrig ska vara klämda på mitten. Ja, metall känns värre...

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #9 skrivet: 06 feb-13 kl 13:48 »
Det jäkliga är att jag gillar majonäs. Jag ogillar tillsatser. Jag har hittat två sorters majonäs utan tillsatser. En från Kavli, i plasttub. Pytteliten tub, och utan att ha räknat på det känns den dyr. Den andra är ekologisk från Änglamark. I metalltub. Känns förvånansvärt prisvärd. Men så var det det där med tuben. Kanske skulle man ta och skriva till Änglamark. Ett ekologiskt märke tycker man ju borde ha intresse av att även förpackningen ska vara någorlunda miljövänlig. Glasburk, som man enkelt kan återanvända! Men ibland undrar man hur de tänker...

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #10 skrivet: 06 feb-13 kl 13:52 »
Om man räknar in att de allra flasta inte återanvänder utan (förhoppningsvis) återvinner så är plasttuben sannolikt den miljövänligaste, ur tillverknings, transport och återvinningssynpunkt. Däremot vinner ju änglamark eftersomden är ekologisk. Men varför i hela fridens gör du inte egen majonäs?

Puffpuff

  • Inlägg: 181
    • -
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #11 skrivet: 06 feb-13 kl 14:02 »
Om man räknar in att de allra flasta inte återanvänder utan (förhoppningsvis) återvinner så är plasttuben sannolikt den miljövänligaste, ur tillverknings, transport och återvinningssynpunkt.
Äter själv mycket majo men då ur glasburk, undra hur glasburken skulle klara sej om det fanns ett retursystem såsom för 33cl flaskor?
Men varför i hela fridens gör du inte egen majonäs?
Tänkte jag också på men vet att det inte är sååå lätt att komma igång med det, och när man har en sambo som vägrar äta annan majo än den som smakar precis exakt som den vi alltid köpt  :-\

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #12 skrivet: 06 feb-13 kl 14:11 »
Majonnäs är busenkelt att göra själv. Det blir både godare och billigare.
Det går bra för hand med en visp eller med en elvisp, matberedare eller stavmixer.

Rör ihop äggula med senap, salt och valfri syra (ättika, vinäger, citron/lime).
Sedan är det bara att börja vispa ner oljan. först droppvis så att du ser att den tjocknar, sedan rikligare.
Skulle det spricka tar du en gör du en ny bas och vispar ner den spruckna majonnäsen samt resten av oljan.
En normalstor gula binder 2-3 dl. olja.
Det går lättast om alla ingredienser är rumstempererade.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #13 skrivet: 06 feb-13 kl 15:03 »
Tja.. Anledningen är väl kortfattat att jag misslyckades kapitalt när jag försökte göra en handvispad (har inte fungerande elektriska vispmojänger) variant. Kanske berodde det på att gossebarnet ville hjälpa till, och jag lät honom styra oljetillförseln... Så, ett misslyckande i början är ett bra hinder för att komma igång... ::) Nu är det väl så att jag hållit nere konsumtionen rätt rejält av just denna anledning, men nu blev jag inspirerad att prova göra egen igen! Tack! :)

(fast jag kan ju ändå dra iväg ett mail till änglamark, och höra om de inte är intresserade av att sälja på burk... Eller åtminstone undvika metallförpackning)

Milky Way

  • Inlägg: 31
  • Återbrukare.
    • -
SV: Alla dessa nedrans förpackningar!
« Svar #14 skrivet: 06 feb-13 kl 15:19 »
Köpta kryddburkar återanvänds till egna kryddor eller fröer. I vissa fall namnat och klart. Likaså eget örtalt ner i örtsaltburken.

Sirapsflaskor och andra plastflaskor med bra kork används till träning eller iklädd urvuxen benvärmare eller dylikt stickat med varm dryck till utflykten.

Glasburkar till torkad svamp.

Små glasflaskor till saft mm här ättiksflaska med snaps lagom som plunta.

Och gammal hederlig ostkupa utan ftalater och annat skräp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

804 gäster, 2 användare
von tratt, Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser