Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upp o ner  (läst 980 gånger)

Fritjoff

  • Inlägg: 368
Upp o ner
« skrivet: 19 maj-08 kl 22:01 »
Pust, vilken vår. Min första vår där jag verkligen varit engagerad i får biten av företaget. Inköpt Får boken, läst och läst, ifrågasatt min mors 30-åriga erfarenhet och metoder många gånger, fått rätt ett fåtal!

Fåren gick ute hela vintern på stor hage med fri tillgång på ensilage för första gången. Suveränt!
7 tackor, 21 lamm. Två flask lamm. Alla lamm klarade sig. Tyvärr fick jag avliva en tacka som fick kallbrand p.g.a juverinflammation.. Det gick så fort att jag inte kunde tro det, från att se frisk och glad ut till svullet,blå svart juver. Veterinär skrev ut pencillin, men det var kört. Stackars trotjänare fick en sista promenad runt fårhuset.

Lammen isolerade vi ett tag för att minska smittrisken. Hon hade 4 lamm, som var väldigt hungriga, men klarade sig bra efter mamma försvann på fint gräs och kraftfoder.

Nu i efterhand tänker jag att jag borde ha sett problem med juvret tidigare och kunnat förhindra det...
Men jag har lärt mig iaf. att kolla in alla tackors juver nogrant när jag ger kraftfoder.

Idag släpptes dom på "stor-betet" tillsammans med ett gäng superglada ponnies. Ponnyerna käkar glatt upp det höga, och tackor med lamm kommer bakom och tar resten. Både skönt och sorgligt att den intensiva perioden är över..



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser