Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?  (läst 3016 gånger)

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« skrivet: 25 nov-23 kl 20:49 »
Hejsan! Jag läste häromdagen om någon nere i Skåne som byggt vad han kallade för ett nedgrävt växthus, och kunde odla tropisk frukt utan att spendera en krona på uppvärmning! Här är artikeln för dom som är intresserade:

https://landetsfria.nu/2023/nummer-409/tropisk-odling-under-jord/

Jag blev inspirerad och går nu och klurar på om jag skulle kunna göra något liknande! Dock bor jag lite längre norrut, i närheten av Södertälje, så jag undrar nu vilken temperatur jag kan förvänta mig från marken häruppe, om jag gräver en 2-3 meter ner ungefär?


sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-23 kl 23:15 »
Lite spännande ändå som en jordkällare. En bekant har ett kallbad på dina breddgrader. Ett betongrör 2m i diameter och nergrävt 3 meter. Iåfs lock i marknivå men vattnet håller runt 6 grader så några grader till får du väl utan öppning till markytan.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #2 skrivet: 26 nov-23 kl 20:13 »
Är det 6 grader även på vintern?

Har räknat ut att om jag lyckas hålla mig frostfri hela vintern kan jag odla både avocado, lime och mango! Vad mer kan man önska?

sayerbýr

  • Inlägg: 724
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #3 skrivet: 26 nov-23 kl 20:32 »
Är det 6 grader även på vintern?

Har räknat ut att om jag lyckas hålla mig frostfri hela vintern kan jag odla både avocado, lime och mango! Vad mer kan man önska?
Japp, endast ett tunt lager is på ytan dp locket inte är isolerat. Det är ju ett kallbad :) Men modellen verkar passa dina tankar
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #4 skrivet: 26 nov-23 kl 21:51 »
Tämligen orelaterat men av en slump läste jag just om sjöar i Antarktis som på djupet är 25 grader varma, helt utan varma källor eller liknande hjälp underifrån. Solstrålarna passerar isen och det klara vattnet ner till det supersalta och därför tunga vattnet som inte stiger när det blir varmt som vanligt vatten skulle ha gjort.
---
SMHI gjorde förr marktemperaturmätningar, ska gå att se i tidskriften Väder och Vatten som går att hitta på många universitet och högskolor. Men jag gissar att de inte mätte särskilt djupt.
Här är en privat mätning från Skellefteå som tydligt visar en del intressanta saker, visserligen inte så djupt ner som du tänker dig, men ganska intressant ändå: https://karlander.net/temperatur/marktemperatur/
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #5 skrivet: 26 nov-23 kl 22:30 »
Trafikverket har ett antal mätstationer för marktemperaturer på olika djup, se https://bransch.trafikverket.se/tjanster/system-och-verktyg/Prognos--och-analysverktyg/tjaldjup/ .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #6 skrivet: 27 nov-23 kl 00:16 »
Men ett växthus måste vara väldigt isolerat om det skall fungera. Marktemperaturen är som den är på de olika djupen för att jorden ligger kvar ovanpå.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #7 skrivet: 27 nov-23 kl 05:47 »
Här i byn där jag bor finns lämningar från en karl som tänkte bygga ett stall åt hästar under jord. Vet ej varför det inte blev färdigställt.

När solen lyser så bör det funka. Tror dock mer på murade stenväggar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #8 skrivet: 27 nov-23 kl 09:06 »
Här i byn där jag bor finns lämningar från en karl som tänkte bygga ett stall åt hästar under jord. Vet ej varför det inte blev färdigställt.

När solen lyser så bör det funka. Tror dock mer på murade stenväggar.

Jodå tanken är att mura väggarna med Leca block, och sen använda antingen kanalplast eller isolerglas till taket.

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #9 skrivet: 27 nov-23 kl 09:27 »
Men ett växthus måste vara väldigt isolerat om det skall fungera. Marktemperaturen är som den är på de olika djupen för att jorden ligger kvar ovanpå.

Ja det har du rätt i! En bättre fråga hade kanske varit hur många watt/kvm jag kan tänkas utvinna ur marken på ett givet djup, det skulle i sin tur avgöra hur taket ska byggas( 2-glas/3glas, alternativt hur tjock kanalplast jag skulle behöva köpa)

Har hittat isolerglas till överkomligt pris med ett u-värde på 1.18 watt/kvm. Det finns bättre glas att köpa som isolerar ännu mer, men det kostar också därefter...

Väggarna tänkte jag mura med Leca block, och sen ösa på med grus och jord utanpå upp till marknivå... Gäller att vara noggrann med dräneringen bara, tjälen kan vara en rejäl murbräcka om man slarvar!

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #10 skrivet: 27 nov-23 kl 09:43 »
Trafikverket har ett antal mätstationer för marktemperaturer på olika djup, se https://bransch.trafikverket.se/tjanster/system-och-verktyg/Prognos--och-analysverktyg/tjaldjup/ .

Det här var ju en toppen-länk! Tackar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #11 skrivet: 27 nov-23 kl 16:32 »
Ja det har du rätt i! En bättre fråga hade kanske varit hur många watt/kvm jag kan tänkas utvinna ur marken på ett givet djup, det skulle i sin tur avgöra hur taket ska byggas( 2-glas/3glas, alternativt hur tjock kanalplast jag skulle behöva köpa)

Har hittat isolerglas till överkomligt pris med ett u-värde på 1.18 watt/kvm. Det finns bättre glas att köpa som isolerar ännu mer, men det kostar också därefter...

Väggarna tänkte jag mura med Leca block, och sen ösa på med grus och jord utanpå upp till marknivå... Gäller att vara noggrann med dräneringen bara, tjälen kan vara en rejäl murbräcka om man slarvar!

När du läser om nedgrävda växthus och de pratar om 20-30 minus och meterdjup snö, så är det oftast så att de finns på sydligare breddgrader än vad vi har, så de har solvärme som hjälper upp temperaturen. Även växthuset i Skåne som du länkade till ligger norr om de flesta. Men jag skall inte vara negativ. Ser du till att maximera solinsläppet och minimera värmeutstrålningen så blir det ett intressant bygge, Jag skulle satsa på ett kraftigt jalusi att dra för mot natthimlen. Det ger mer än att gå upp i pris på isolerglasen.

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #12 skrivet: 27 nov-23 kl 20:47 »
När du läser om nedgrävda växthus och de pratar om 20-30 minus och meterdjup snö, så är det oftast så att de finns på sydligare breddgrader än vad vi har, så de har solvärme som hjälper upp temperaturen. Även växthuset i Skåne som du länkade till ligger norr om de flesta. Men jag skall inte vara negativ. Ser du till att maximera solinsläppet och minimera värmeutstrålningen så blir det ett intressant bygge, Jag skulle satsa på ett kraftigt jalusi att dra för mot natthimlen. Det ger mer än att gå upp i pris på isolerglasen.

Bra ide! Hade inte ens tänkt på jalusi! Det gör nog stor nytta, och går nog att ordna relativt billigt!

Angående solläget så har jag en bra sluttning i söderläge, och om det skulle behövas blev det en massa markisolering(perlit) över när jag renoverade huset, så jag borde kunna isolera ganska hyfsat!

Men ja håller med, inte helt självklart att jag kan hålla mig frostfri hela vintern utan uppvärmning.. Inte än iaf! Men om inte så blir det ju iaf skönt att ha något positivt att se fram emot med den globala uppvärmningen!  ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #13 skrivet: 27 nov-23 kl 21:00 »
Absolut, bäst att se fördelarna ;D

Men du skall nog tänka på nackdelarna också när du bygger. Vi kommer nog att få lite mer överraskningar i vädret, så större hagel, starkare vindar och säkert något jag inte tänkt på kan komma över ett fint bygge. Men ett växthus kan aldrig vara fel.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #14 skrivet: 28 nov-23 kl 00:42 »
Jag tror också på "nattmössa". Möjligen går det att göra en lösning som även är storm- snö- och hagelskydd. Även ett otätt oisolerat övertak minskar utstrålningen mot natthimlen - jag vet tyvärr inte hur avgörande det är jämfört med isolering mot kall luft.

En annan tanke är att lägga billigt glas ovanpå kanalplasten. Det krånglar till alltihop, men skulle bromsa plastens åldrande kraftigt (då den argaste UV-strålningen blockeras).

Lycka till hursomhelst! I värsta fall blir det nog ändå ett bra växthus, bara utan de mest tropiska möjligheterna...
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #15 skrivet: 28 nov-23 kl 09:36 »
Om det inte var för dom gånger då det blir 30 grader kallt så tror jag det fungerar. För att gardera dej mot köldknäppar tror jag det behövs tillskottsvärme.
kretslopp

Anders Martini

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #16 skrivet: 28 nov-23 kl 11:45 »
Om det inte var för dom gånger då det blir 30 grader kallt så tror jag det fungerar. För att gardera dej mot köldknäppar tror jag det behövs tillskottsvärme.

Ja, i sammanhanget kostar ju en värmepump inte så mycket att köpa, och om den bara behöver köras en vecka vartannat år(här i trakterna har vi inte minus 30 särskilt ofta!) så är ju det egentligen ok kan jag tycka... Det går ju också att installera i efterhand om man oroar sig för att mangoträdet inte ska klara vintern!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #17 skrivet: 28 nov-23 kl 11:54 »
En braskamin eller bastukamin är ett alternativ för att rädda växterna vid en riktig köldtopp. Betydligt billigare än en värmepump, och kan leverera 10-20 kW medan en luft-luft värmepump endast ger några få kW när det blir -30 grader och tillskottsvärmen kan vara avgörande.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #18 skrivet: 29 nov-23 kl 02:38 »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Nedgrävt växthus, marktemperatur på 2-3m?
« Svar #19 skrivet: 29 nov-23 kl 10:44 »
Ja, vill man ha jämnare värme så är ju Romarnas variant med varma golv att föredra. Jag funderar av och till på att fixa ett bättre växthus åt odlardottern, och det blir nog en tunnel. En vedkamin blir nödvändig för att slippa risken med vårens bakslag, och att då redan när jag schaktar av göra golvet i gången som ett värmemagasin med ett rökrör i rostfritt blir inte så besvärligt, och bidrar även till att få upp jordvärmen lite snabbare i början av säsongen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 2 användare
Tim Lundin, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser