Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinberedning  (läst 23682 gånger)

rosenböna

  • Gäst
Vinberedning
« skrivet: 10 aug-06 kl 17:36 »
Vill gärna ha recept o tips på vin av egna bär/frukt. Har provat av Aronia men det blev grumligt.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vinberedning
« Svar #1 skrivet: 12 aug-06 kl 17:15 »
Köper du starkvinsjäst på t.ex Hemkört (hemköp), så brukar det finnas en massa recept på ett blad som medföljer. Det finns oxå vinreceptböcker på de flesta bibliotek.

Det brukar bli bra att ta vad man har, lägga i lite socker och sen helt enkelt jäsa ut det, jäs det surt och eftersöta om du vill ha det sött.

Frukt och bär passar vanligen bäst till starkvin.

Jag brukar köra mina äpplen och andra frukter och bär i saftmajan.

Rödbetor ger ett häftigt vin, det passar då med "turbojäst"
och 8 kilo socker.  Det blir ca 20%. Sedan brukar jag krydda med malört, och ibland frysa det och tina upp tills isen blir vit. Detta är inget annat än brännvin.

Vinjuice med kort datum kan man göra "riktigt" vin på ganska enkelt, skaffa ett lämpligt jäst till sorten du önskar.


"grummligt" vin kan man klarna med gelantin.
« Senast ändrad: 12 aug-06 kl 17:17 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Vinberedning
« Svar #2 skrivet: 12 aug-06 kl 17:41 »
Skytten, har du gjort hallonvin någon gång ? Eller kanske på svartvinbär ? Har dessa bär i överflöd och är ingen större sylt- eller saftkonsument. Har gjort så många flaskor och burkar som vi kan tänkas behöva.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vinberedning
« Svar #3 skrivet: 13 aug-06 kl 14:40 »
Svarta vinbär är nog det bästa du kan ha till starkvin, ibland kan det bli bättre än på druvan.

Vinjäst typ sherry eller portvin, ca  4-5 kg socker till en jäshink.

VAR FÖRBASKAT NOGA MED HYGIENEN, SÅ INGET ANNAT BÖRJAR VÄXA.

Starta jäsningen med hälften av sockret  när den pasturiserade juicen har svalnat till ca 25 grader.

Låt det stå i rumstempertatur.

När det jäst börjar avta i jäsningen, mata jästen med resten av sockret och låt det jäsa ut, på t.ex ett bord, så det går att tappa om det och bli av med bottensatsen.

Har man bråttom kan jäststopp påskynda proceduren så man kan klarna snabbare.

(Finns specialjäst som gör dundervin på en vecka)

Lägg i kiselgur och gelantin (finns ready i handeln) låt det stå till det ser nästan klart ut. Tappa om det och efterklarna med lite gelantin.  Det ska nu vara så gott som klarnat, men efter lagring blir det bättre.

Tappa på flaskor eller i andra lufttäta förpackningar som t.ex baginbox, som man kan köpa eller ta "begagnade" väldigt noga rengjorda.

Det blir som bäst efter ett år eller så lagrat i källartemperatur, men det brukar inte vara såå länge.

På  endast hallon har jag inte gjort, men ibland blandar jag friskt alla sorters frukter i saftmajan.

Har man inte frukt eller bär, går det med juice, t.ex äppeljuice, som kan köpas för ca 70:- för 12 liter, det räcker till 25 liter, med socker  och annat blir det under 200:-, det brukar när det kommer ur frysen, med brännvinsstyrka bli motsvarande  14 "sjuttisar", så det är inte lönt att åka till Tyskland även om det är nära från Skåne.
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 14:47 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Vinberedning
« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 18:45 »
Tackar och bockar. Sylt i all ära men alkohol är roligare :)

/Valma
« Senast ändrad: 13 aug-06 kl 18:46 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

rosenböna

  • Gäst
Re:Vinberedning
« Svar #5 skrivet: 18 aug-06 kl 21:10 »
Om jag har förstått det hela rätt så kan jag tappa upp mina flaskor med grumligt vin och hälla i gelantin. Ska det bli klart o fint då, det är inget fel på smaken, möjligen lite för sött.
 
Mvh Rosenböna

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vinberedning
« Svar #6 skrivet: 20 aug-06 kl 00:39 »
Ja, men det är nog bättre att klarna det i hinken, och då det kan bli lite grums på bottnen, så får du tappa om.

Smakade det gott, så går det väl åt ändå! :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
Re:Vinberedning
« Svar #7 skrivet: 31 aug-06 kl 14:06 »
Hej
Tyvär så har de flesta som gör vin på svenska bär och frukter alldeles för bråttom. Vilket gett hemproducerade viner på bär och frukt oförkänt dåligt rykte. Ett svartavinbärsvin bör lagras på flaska minst 4 år och blir då ett fantastiskt vin. Lätta äppleviner kan lagras kortare tider. Har man bråttom så kan man söta och dricka slisket men gr då miste om något fantastiskt.

Tillverka vin kontinuerligt och lagra det länge. Gör ordentliga satser.

Skaffa en oechslemätare och lär dig använda den. Då slipper du det slumpartade resultat som annars blir följden. Det är det i särklass viktigaste hjälpmedlet vid vintillverkning. Här finns en mycket bra sida om varför  en oechslemätare är så användbar http://www.oechslevikten.com

Lycka till
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Vinberedning
« Svar #8 skrivet: 31 aug-06 kl 19:47 »
Vill gärna ha recept o tips på vin av egna bär/frukt.
Jag var i skogen och plockade  1 kg blåbär
Hos en kompis fick jag plocka röda vinbär ca 6 kg
samt svarta vinbär ca 3 kg
5 liter vatten.
Detta har jag satt vin på.
Hade i en påse jästnärsalt 1 flaska vinjäst portvinstyp samt 4 kg socker till att börja med, skall hälla i 2 kg till senare.
Det står nu och bubblar så trevligt.
Hade lite svårt att komma i gång först så jag fick elda i vedspisen lite. Sedan var det inga problem trots att det bara är +18 grader inne.

Snart skall jag plocka äpplen!
Vinberedning är spännande, jag har inte gjort vin sedan 1981 så detta är jättekul.
 :P  :D

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Vinberedning
« Svar #9 skrivet: 01 sep-06 kl 19:29 »
Hej!

1 flaska vinjäst portvinstyp

... som Du köpte var? Jag får bara tag på vinjäst "starkvin" och den var färdigjäst efter 6 dagar. Är normalt att "råvin" smakar pyton, eller? Smakar beskt vitvinmässigt (hade ju bara vita druvor) och SPRIT. Blev full efter ett halvt glas, kändes det som! Har haft i lite socker igen och hoppas att jag får upp alkoholhalten till kanske 18 %. Enligt glasröret (vinometer?) hade jag 16 % innan exrtrasockret, så spännande.

Man måste inte ha i något för att få det klarna, eller? Förr i tiden lät man ju också bara stå i månader?

Martin
« Senast ändrad: 01 sep-06 kl 19:30 av martinki »

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Vinberedning
« Svar #10 skrivet: 03 sep-06 kl 18:48 »
Hej!... som Du köpte var? Jag får bara tag på vinjäst "starkvin" och den var färdigjäst efter 6 dagar. Är normalt att "råvin" smakar pyton, eller? Smakar beskt vitvinmässigt (hade ju bara vita druvor) och SPRIT. Blev full efter ett halvt glas, kändes det som! Har haft i lite socker igen och hoppas att jag får upp alkoholhalten till kanske 18 %. Enligt glasröret (vinometer?) hade jag 16 % innan exrtrasockret, så spännande.

Man måste inte ha i något för att få det klarna, eller? Förr i tiden lät man ju också bara stå i månader?

Martin

Köpte det i färhandeln.
Ett vin blir inte färdigt på några dagar. Jag räknar med att det i mitt fall blir framåt jul.
Har förresten lagt en utförlig berättelse om denna vinsats på min blogg.
http://jojjesblog.blogspot.com/

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Vinberedning
« Svar #11 skrivet: 06 sep-06 kl 10:47 »
Hej Jojje,

tack för svaret, har nu hittat en butik med öl- och vinsatser som även säljer tillbehör. Där fanns det mer sorter jäst att välja bland. Frystorkade är de alla.

Nej, färdigt blir vinet inte efter en vecka, men det beror ju på sockermängden: har inte haft i dem maximala sockermängden som jästen klarar av utan tillsäter litet i taget.

Men nu när jag har tappat om för andra gången i en tom damejeanne så har jäsningen kommit igång igen. Igår när jag smakade (det gick inte allt i den andra damejeannen så jag fyllde en flaska med restvinet) då var det mycket kolsyra, mindre syra och inte alls så äcklig smak på det hela! Nästan som ett billigare mousserande vin kan man säga.  Hade det varit rätt tempererat så hade det tom smakat bra, tror jag. Roligt!

Kollar in Din blogg, får se om jag hittar svar ;)

Martin

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Vinberedning
« Svar #12 skrivet: 08 sep-06 kl 18:45 »
Håller på med äpplen nu.
Plockade alla jag nådde utan stege och det blev en full trädgårdskorg dvs 12 kg.
Har skurit den i skivor och hällt på hett vatten (i går)
I dag har jag tillsatt vinjäst, flytande typ sherry.
Om allt vin blir klart framåt jul får jag problem med buteljer, men troligen ber jag ett par kompisar komma hit i samband med omtappning så det kommer väl att lösa sig på något sätt. :D

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Vinberedning
« Svar #13 skrivet: 12 sep-06 kl 07:42 »
Hej igen.

Det jag inte fattar vid tillverkningen är följande. Jag har liggandes här tre påsar (från en tillverkare i Mölndal) torrjäst, varav två av dem ska leda till olika vinsorter: 1) "starkvin" 2) "Sherry".

Det märkliga är att båda innehåller samma jäst: "Saccharomyces cervisie" nämligen.

Med andra ord: det är inte jästen som avgör vad det blir, utan själva proceduren? För jästen kan inte veta vad jag vill. Så vitt jag vet är det bl.a. den upprepade kontakten med luft som gör ett rått starkvin till Sherry.

Så varför bekymra sig för olika "typer" av jäst, när det ändå är det arbete som jag lägger ned som avgör vad  det blir?

Hittar inte svar in någon av mina vinböcker, kanske nån här vet.

Martin

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Vinberedning
« Svar #14 skrivet: 12 sep-06 kl 09:31 »
Hej!

Det finns olika "raser" av en art. Kaniner, som jag vet en del om, hör till arten Oryctolagos cuniculus, men har många olika raser.

Jag vet också att man för labbruk kan köpa olika mikroorganismer, och man kan uppge om man vill ha en viss, jag tror uttrycket var stam.  

Detta innebär, som jag tror, att varianterna finns.
Jag har också för mig att vanlig bakjäst är Saccaromyces cervisie, men har inte i skrivande stund kollat.

Vänligen

Edgar

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Vinberedning
« Svar #15 skrivet: 12 sep-06 kl 09:42 »
Hej Edgar,

Du har naturligtvis rätt. Brödjäst är precis samma namn! Tack för upplysningen ;)

Martin

 

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Vinberedning
« Svar #16 skrivet: 01 maj-07 kl 10:25 »
Har precis börjat gjort mitt eget vin, första blev vanligt ÖBvin som inte brukar smaka gott men med lagring med kanelstänger brukar det bli lite godare..

Tänkte testa mig på morotsvin och/eller rödbetsvin nästa. Men är ju riktigt nybörjare på detta. I vilken temperatur ska rödbetsvin jäsa, är det bättre med varmt eller kallt? Är det olika för olika vin?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Surdegen

  • Inlägg: 2
SV: Vinberedning
« Svar #17 skrivet: 06 okt-09 kl 16:11 »
Hej!
Beträffande jästsorter tror jag inte att de spelar någon större roll vilken sort man använder. Det som spelar en stor roll är hur mycket frukt eller socker man använder. Frukten innehåller socker.
Det hemgjorda (lättvin, matvin) vinet kan dock inte nå starkvinstyrka, utan brukar hålla max 14-16 % (lättvin).
Bereden väg för gott hemgjort vin!

Yrmff

  • Gäst
SV: Vinberedning
« Svar #18 skrivet: 08 okt-09 kl 08:06 »
Jäst finns från de som bara ger ett blygsamt smaktillskott till sorter som ger ett ordentligt avtryck på brygden :P

mvh Heikki

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Vinberedning
« Svar #19 skrivet: 10 okt-09 kl 19:10 »
16% är snarast ett starkvin. Mycket starkare kan man inte få det på hemmagjort vis utan bränning. Kanske någon procent eller två.

Mosel och Rhenvinerna betraktas som lättvin med en alkoholhalt på 6-10%.

Jästsorten har faktiskt stor betydelse för smaken och varje jästsort kan producera olika hög alkoholhalt. Väljer man en starkvinsjäst behöver vinet således inte alls bli sött även fast man har mycket socker och tvärtom. Olika jästsorter passar också bättre och sämre till olika sorters frukt och bär.

Vad man än gör vin på rekommenderas aldrig lägre tempratur än 18C och högre än 30C.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 11 användare (2 dolda)
xaelanar, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser