Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ank ägg  (läst 2743 gånger)

chrille.swe

  • Inlägg: 10
    • Småland
ank ägg
« skrivet: 14 apr-18 kl 18:42 »
Jag får för mycket ägg hemma för att äta själv och undrar om man får sälja själv från huset via "säljsidor" på facebook eller om man måste ha tillstånd för det?
får själv ca 8 ägg om dagen och kanske äter 1 om dagen själv. tycker det är synd att slänga dom. Och  vad ska man ta för pris för dom?

chrille.swe

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: ank ägg
« Svar #1 skrivet: 14 apr-18 kl 20:53 »
bör tilläggas att mina ankor går fritt ute så dom får säkert kontakt med andra fåglar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ank ägg
« Svar #2 skrivet: 15 apr-18 kl 07:04 »
Du kan sälja ägg till kläckning om du har en drake i flocken. Är det myskankor så får du 5-15kr st för äggen.. har du udda färger på ankorna så kan du få mer. Övriga renrasiga ankägg brukar kosta 15-30kr st. Äggen samlar du ståendes i kartongen med luftblåsan uppåt. Kartongen ställs i 12-14graders temp och lutas lätt med en kloss under ena änden.. byt lutning på kartongen morgon och kväll. Äggen bör inte vara äldre än 7 dagar om du skickar.. i annat fall kan du spara uppåt 14 dagar..
Fjäderfän och kaniner

chrille.swe

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: ank ägg
« Svar #3 skrivet: 15 apr-18 kl 11:15 »
man får inte sälja till privatpersoner som mat ägg då? jag har blandning mellan löpanka och  svensk gulanka

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: ank ägg
« Svar #4 skrivet: 15 apr-18 kl 15:48 »
Du får mer pengar om du säljer till kläckning..
Ankägg är fina att baka med om du säljer dem som matägg..
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser